بالن هایی به وسعت یک ساختمان برای انتقال اینترنت

شرکت گوگل در حال کار برروی پروژه بلندپروازانه‌ای به نام "لون" برای انتقال سرویس اینترنت بوسیله فرستادن بالن‌های غول پیکر در جو زمین است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛دو سال قبل در چنين روزهايي گوگل با انتقال ارسال اينترنت ارزان به کل نقاط جهان 30 بالن را از نيوزلند به جو فرستاد.

غول اينترنت آمريکا بالن‌هاي پرفشاری را به ارتفاع 25 کيلومتری زمين فرستاد و اين بالن‌ها در ارتفاعی نزديک به دو برابر ارتفاع پرواز هواپيماها در جو زمين رها شدند.

بالن‌های گوگل در راهند

از آن زمان تاکنون گوگل پيشرفت زيادی را در اين پروژه حاصل کرده و نشان داده که مي‌تواند بالن‌های غول پيکر را ماهها در آسمان نگه دارد و مدعی است که اين فن آوری تا سال آينده به بهره برداری خواهد رسيد.

بالن‌های گوگل در راهند

مهندسان گوگل امروز در حال تمرکز روي آزمايش بالن‌های اينترنتی خود که قطر آنها به 15 متر مي‌رسد در سردخانه‌های بزرگ هستند تا از عدم نشت آنها مطمئن شوند.

اين بالن‌های پر از هليوم مي‌توانند اينترنت 3G را به چهار ميليارد و 800 ميليون نفر از مردم جهان که هنوز به اينترنت دسترسی ندارند برسانند.

بالن‌های گوگل در راهند

هدف اصلی گوگل براي بالنهای هوشمند شامل انتقال اينترنت به مناطق دورافتاده و توسعه نيافته ای همچون آفريقاست که تنها 10 درصد مردم در آن به اينترنت دسترسي دارند و برزيل که در آن بچه‌ها اغلب براي دريافت سيگنال بهتر در گوشيهای موبايل خود از درختان بالا ميروند. در کل چهار ميليارد نفر در جهان به اينترنت دسترسي ندارند و بيشتر آنها حتي امکان دسترسي به آن را ندارند زيرا هيچ گونه پوشش شبکه اينترنت در مناطق آنها وجود ندارد.

براي اين منظور گوگل بايد در علم بالن پيشرفت حاصل کند؛ اين شرکت به دنبال اين بود که اين بالن‌ها 100 روز در آسمان باقي بمانند اما 60 بالن اولي که با آسمان فرستاده شدند بلافاصله پس از رسيدن به جو زمين منفجر شدند.

بالن‌های گوگل در راهند

آزمايش‌ها کمک کرده که بالن‌ها بيشتر از قبل در آسمان بمانند. در فوريه 2014 رکورد ماندن آنها در جو 50 روز بود اما در دوم مارس امسال اين رکورد به 187 روز رسيده است.

راون آروستار که براي ناسا بالن مي‌سازد به گوگل کمک کرده بالني را بسازد که 187 روز در آسمان بماند. در سال 2013 براي به آسمان فرستادن يکي از اين بالنها به 14 نفر و 54 دقيقه زمان احتياج بود.


اما گوگل اکنون يک آشيانه قابل حمل ساخته که داراي يک جرثقيل براي پهن کردن بالن قبل از پر کردن گاز هليوم در آن است. با استفاده از اين وسيله چهار نفر ميتوانند در 15 دقيقه يک بالن را به آسمان بفرستند.

گوگل هم اکنون از اطلاعات سازمانهاي هواشناسي براي پيش بيني وضعيت آب و هوا و ارتقاي توان بالن‌ها در مقابله با بادها استفاده مي‌کند.

بالن‌های گوگل در راهند

به گفته گوگل زمانيکه اين بالنها به بهره برداري برسند مي‌توانند به منطقه اي به وسعت 780 مايل مربع(دو برابر وسعت نيويورک) شبکه اينترنت را برسانند.

اين پروژه در لابراتوار ايکس گوگل توسط همان تيمي که پروژه عينک هوشمند و خودروي بدون راننده را دنبال مي‌کند، اداره مي‌شود.


اين اميد وجود دارد که اين پروژه در صورت بهره برداري بتواند به کشورهاي در حال توسعه در زمينه صرفه جويي هزينه هاي بالاي کشيدن کابل‌هاي گرانقيمت فيبر نوري به مناطق دور افتاده کمک کند و باعث افزايش دسترسي به اينترنت در مناطق محرومي همچون آفريقا و جنوب شرق آسيا شود.

انسان چند قرن است که از بالن براي مصارف ارتباطي، حمل و نقل و تفريح استفاده مي‌کند. در سالهاي اخير محققان نظامي و هوانوردي از بالن براي ارسال سيگنالهاي اينترنت به پايگاههاي نظامي در مناطق دور افتاده استفاده کرده اند. اين بالنها نيروي مورد نياز خود را از پنلهاي خورشيدي بدست مي آورند که ظرف چهارساعت شارژ کافي براي يک روز را جذب مي‌کنند.

نوع زمين براي پروژه لون مشکلي ايجاد نخواهد کرد بطوريکه اين بالن‌ها مي‌توانند اينترنت را به منطقه پر پيچ و خم خيبر افغانستان يا شهر يائونده (پايتخت کامرون) که براساس اعلام بانک جهاني از هر 100 نفر تنها چهار تن به اينترنت دسترسي دارند، برساند.

سيگانلهای ارسالی بوسيله اين بالنها در طيف بدون مجوزی حرکت مي‌کنند به اين معنی که گوگل مجبور نيست از سازمانهای تنظيمات مقررات راديويي، تبعيت کند.

گوگل اميدوار است تا پايان امسال به کمک اين بالنها به مدت چند روز در مناطق دورافتاده جهان ارتباط اينترنت برقرار کند و تا سال آينده اين سرويس را به بهره برداری تجاری برساند.


منبع: ایسنا


انتهای پیام/

برچسب ها: بالن ، گوگل ، هلیوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار