اولین تجربه ی پرواز ایرانی ها با بالن+ تصاوير

اولین بالن ایران در سال 1353 در آسمان تهران به پرواز درآمد

به گزارش خبرنگار اخبار داغ  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ايران در دوران سلطنت ناصرالدين شاه قاجار نخستين بالن در خارج شهر تهران برای "نمايش" به پرواز درآمد.
جالب است كه آن روزها اهالی تهران به بالن؛ كشتی هوايی می گفتند، در سال ۱۷۹۴ میلادی، درست پنج سال پس از انقلاب كبير فرانسه، در جنگی كه ميان فرانسه و انگليس در گرفت بالن مورد استفاده قرار گرفت.

پرواز اولین بالن ایرانی+ تصاوير


ناصرالدین شاه در خاطرات خود می‌ نویسد:

روز شنبه (۸ ربیع الاول ۱۲۹۴ / ۱۸۷۷م) پنج ساعت به غروب مانده دو بالون از جلوخان مدرسه معلم خانه آسمان رفت، ما بعد از صحبت با وزراء در باغ رفتیم بالای شمس‌العماره، حرم هم پشت بام اندرونها بودند. کل تهران هم از زن و مرد روی بامها و کوچه‌ها و غیره بودند. بالون اولی قرمز رنگ بود، هوا رفت، اما کم وافتاد در باغ سپهسالار مرحوم، مردم هم رفتند، ما بودیم در بالای شمس‌العماره، سیاچی، امین‌السلطنه، عضد‌الملک، ادیب‌الملک، فرخ‌خان، باشی، وجیه و غیره بودند.

بعد بالون سفید بزرگ برش فرنگی باد شد، باز همه مردم دوباره جمع شدند در بامها و غیره، این دفعه بالون بسیار خوب هوا رفت، نیم ساعت درست روی آسمان شهر ایستاده بود، دو هزار ذرع هم بلکه بیشتر هوا رفت. خیلی خیلی تماشا داد دو نفر با هم با این بالون بالا رفتند، بالاخره در باغ نظامیه یا باغ سپهسالار حالیه افتاد، بالون هم پاره شد. خلاصه خیلی خیلی تماشا داد. هیچ وقت همچه تماشا مردم نکرده بودند.

می گويند مظفرالدين شاه در سفر به فرنگ يك بالن نيز خريده بود اما به دلايل مختلف فرصت استفاده از آن را نيافت تا زمانی كه محمد علی ميرزا وارث تاج و تخت او شد. جنگ مشروطه خواهان با محمد علی شاه بالا گرفت. يكي از سران نظامی به نام ارشد الدوله گويا شنيده بود فرانسه در جنگ ۱۸۷۰ با اين وسيله محاصره آلمانها را شكسته و قادر به شكست آلمان شد. لذا پيشنهاد كرد برای سركوب مشروطه خواهان از بالن استفاده كنند. خوشبختانه وقتی بالن را باز كردند تعدادی موش از آن بيرون جهيدند و معلوم شد كه پيش از آن موشها بالن را جويده اند. معلوم نبود اگر بالن سالم مانده بود ارشد الدوله چگونه می خواست با بالن مشروطه خواهان را سركوب كند.




انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۸:۲۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
سلام
سازندهء اولین بالن با سرنشین در ایران آقای ناصر شمشیریان هستند که در 22 بهمن 1372 با بالن دستسازشون به مدت 45 دقیقه پرواز داشتن که از استادیوم تختی شهر بجنورد(مرکز خراسان شمالی) پروازشون شروع ودر نقطه ای دیگه که اسمشو نمیدونم فرود امدن
در همان سال فیلم پرواز را به برنامهء دیدنیها فرستادن تا از رسانه هم پخش بشه که متاسفانه به هر دلیلی!؟ پخش نشد !!!
فقط روزنامهء کیهان بود که یک یا نیم صفحه ای در مورد این پرواز موفقیت آمیز مطلبی نوشتنو دیگه هیچ
درحال حاضر هم ایشون با پاراگلایدر پرواز میکنن ویکبار در سالهای گذشته در درود نیشابور مقام دوم کشوری را هم در مسابقهءحدف زنی کسب کردند
بد نیست ازاین ورزشکار هم گزارشی تهیه کنین که هم از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس بودن وهم نقاش وهم سازندهء اولین بالن با سرنشین در ایران ودرحال حاضر در سن شصت وشایدم شصتو اندی سالگی باپاراگلایدر پرواز میکنن. و تعدادی از نقاشی های ایشون در دههء هفتاد که تصاویری از تاریخچه ء پرواز بود را به مجموعه فرهنگی سعد آباد تهران ارائه دادن که نمیدونم الان هم اونجا هستند یانه.
Iran (Islamic Republic of)
sjp
۱۵:۳۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
جالب بید
آخرین اخبار