قزوین؛

کمبود ویتامین « د » عامل بیماری نرمی استخوان در کودکان

دکتر عبداله دیدبان ، فوق تخصص کودکان و نوجوانان و اختلالات متابولیک گفت: نرمی استخوان یا راشیتیسم ، در کودکان به علت کمبود ویتامین «د» ایجاد می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر دیدبان گفت: کمبود ویتامین «د» عاملی در نارسایی معدنی شدن بافت های استخوانی در حال رشد و نارسایی بافت های استخوانی رشد یافته است .

 علل نرمی استخوان

 دکتر دیدبان‌گفت: کمبود ویتامین «د» در رژیم غذایی،دریافت کم نورخورشید، ضایعات کلیوی و کبدی، اسهال مزمن و استفاده از داروهای ضد تشنج و استروئیدی، علل بیماری نرمی استخوان است.‌این بیماری در بیماران با التهاب روده ای و شیرخوارانی که پوست تیره دارند نیز بروز می کند .
 
علایم نرمی استخوان

 این پزشک فوق تخصص کودکان و نوجوانان و اختلالات متابولیک، علایم نرمی استخوان را وزن کم (هنگام تولد)، برجسته بودن محل اتصال دنده به جناغ سنیه، پهن بودن استخوان مچ دست و پا، افزایش عرق کردن، نامتقارن بودن جمجمه و نرمی استخوان سر، بزرگ بودن ملاج (فونتال قدامی)، جعبه ای شدن سر و رشد با تأخیر دندان های موقتی عنوان کرد.

خرابی دندان و نقص در استخوانی شدن دندان های دائمی، داشتن حالت سینه کبوتری، داشتن ناهنجاری استخوان های لگنی، انحنای استخوان های پا و کوتاه قد بودن از دیگر علایم نرمی استخوان است.

 درمان نرمی استخوان
 
دکتر دیدبان گفت: درمان این بیماری با تجویز کلسیم و ویتامین «د» است و به طور معمول، چند ماه طول می کشد تا وضعیت بیمار به حد طبیعی برسد.

وی‌ افزود: بسیاری تغییر شکل های اندام (مانند پای پرانتزی) با درمان دارویی، خود بخود خوب می شوند. در حالات شدید تغییر شکل استخوان ها ممکن است نیاز به درمان جراحی باشد و بعضی تغییر شکل های استخوانی در لگن یا قفسه سینه و یا مشکلات قدی، ممکن است برای همیشه برای بیمار باقی بماند.
   
اقدامات پیشگیرانه
 
این پزشک فوق تخصص کودکان و نوجوانان ، با اشاره به اینکه بچه هایی که فقط شیر مادر مصرف می کنند، باید روزانه ویتامین «د» را به صورت قطره مکمل، استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در صورت استفاده مادر شیرده از  ویتامین «د» ، میزان ویتامین در شیر مادر افزایش می یابد. 

دکتر دیدبان با اشاره به اینکه بچه ها باید روزی دو لیوان شیر مصرف کنند و این مقدار در نوجوانان باید به روزی سه تا پنج لیوان افزایش پیدا کند، گفت: برای کودکانی که به شیر حساسیت دارند، باید کلسیم  به صورت مکمل های غذایی تجویز شود.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.