شهرکرد؛

خشکسالی و کمبود منابع آبی در چهارمحال و بختیاری

تأمین‌کننده 10 درصد آب کل کشور، در سال‌های اخیر دچار کمبود شدید آب است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری به مناسبت «هفته صرفه‌جویی در مصرف آب» گفت: این استان که زمانی تأمین‌کننده 10 درصد آب کل کشور بود، در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی دچار کمبود شدید منابع آبی است.

قدرت الله بیگلری با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی بیشتر و مدیریت مصرف صحیح آب در جامعه، از مردم خواست مصرف آب بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت را مدیریت کنند.

به گفته وی؛ شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری مجموعاً 180 حلقه چاه آب شرب در اختیار دارد که از این تعداد 55 حلقه آن از مدار بهره‌برداری خارج شده و تنها 125 حلقه فعال هستند.

بیگلری افزود: در حال حاضر 97 درصد آب شرب 40 شهر استان چهارمحال و بختیاری از طریق چاه و چشمه تأمین می‌شود و 3 درصد دیگر از طریق تصفیه‌خانه احداث شده در شهر سامان می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: چشمه باغ‌رستم در شهرستان اردل، چشمه دهنو در ناغان، چشمه برم لردگان و چشمه پیرغار در شهرستان فارسان هم از جمله دیگر منابع آبی برای تأمین بخشی از نیاز شهرهای این استان هستند.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر سالانه 39 میلیون متر مکعب آب شرب و بهداشتی از طریق چاه و چشمه در اختیار 205 هزار مشترک آب در 40 شهر استان چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیرد، گفت: متوسط مصرف سرانه آب در شهرهای این استان 180 لیتر در شبانه روز برای هر نفر است که این عدد باید به 150 لیتر کاهش پیدا کند.

بیگلری با اشاره به کمبود آب در شهرهایی نظیر بروجن، فرادنبه، دشتک، کاج، سرخون و سردشت لردگان، افزود: در تلاش هستیم تا با تقویت منابع آبی جدید مشکل این شهرها برطرف شود.

وی یادآور شد: هم اکنون ده‌ها طرح تامین آب در شهرهای مختلف استان چهارمحال و بختیاری در دست اجرا است که مهمترین آن تصفیه‌خانه آب شهر سامان است. 

هفته اول تیرماه به دلیل شروع فصل گرما و اهمیت مضاعف صرفه‌جویی در مصرف آب، به عنوان «هفته صرفه‌جویی در مصرف آب» نامگذاری شده است.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.