شهرکرد؛

منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری در معرض خشکی و بی آبی

منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری به دلیل خشکسالی، در معرض خشکی و بی آبی قرار دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری گفت: اکنون شش هزار و 170 حلقه چاه آب در این استان وجود دارد که تنها چهار هزار حلقه چاه از این تعداد، آبدار و بقیه خشک شده است.

حسین صمدی افزود: چهار هزار و 760 چشمه نیز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که فقط سه هزار و 757 مورد آن دارای آب است.

وی ادامه داد: از مجموع یکهزار و 11 رشته قنات موجود در چهارمحال و بختیاری هم تنها 796 رشته اکنون دارای خروجی آب است.

صمدی با اشاره به وجود 14 آبخوان با یکهزار و 841 کیلومتر مربع وسعت در استان چهارمحال و بختیاری هم گفت: از مجموع این آبخوان ها، 5 دشت ممنوعه، 4 دشت در حال ممنوعه شدن و بقیه آزاد است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این آبخوان ها 12 درصد مساحت استان را تشکیل می دهند اضافه کرد: 82 درصد جمعیت استان، در مناطق آبخوان ها ساکن هستند.

وی گفت: در حال حاضر افزون بر 70 درصد آب مصرفی بخش کشاورزی و بیش از 90 درصد آب مصرفی بخش صنعت، از چاه ها و منابع زیرزمینی تأمین می شود.

صمدی با بیان اینکه از نظر آب شرب، دو شهرستان لردگان و بروجن در چهارمحال و بختیاری در وضعیت بحرانی قرار دارد گفت: لازم است به جز اقدامات کوتاه مدت که شامل حفر چاه های جدید آب شرب است، اقدامات میان مدت و بلندمدت نیز انجام شود.

وی، احداث سد ونک برای تأمین آب شرب و صنعت و کشاورزی شهرستان لردگان و تسریع در اجرای طرح انتقال آب بن به بروجن برای تأمین آب شرب نواحی شرقی استان را هم از جمله اقدامات اساسی در رفع مشکل کم آبی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح ها بخشی از مشکلات و بحران مربوط به کم آبی و خشکسالی در استان رفع شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری، اصلاح شیوه کشت، نوین کردن شبکه آبیاری فضای سبز، تغییر الگوی کشت فضای سبز به سمت گیاهان کم آب طلب، اجرای پروژه های آبخیزداری و نصب کنتورهای اندازه گیری هوشمند را از برنامه های در دست اقدام برای استفاده بهینه از منابع آبی برشمرد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.