گرافن انقلابی در ساخت پوست مصنوعی

دانشمندان اولین گرافن شفاف، قابل انعطاف و لمسی را تولید کردند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت phsy.org، تکنیک جدید تولید گرافن با کیفیت بالا و هزینه‌ی کم می‌تواند راه را برای توسعه اولین پوست الکترونیک مورد استفاده در ربات‌ها هموار کند.

تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Monica Cracvin این تکنیک جدید را برای تولید اولین سنسور لمسی انعطاف‌پذیر و شفاف که قادر به توسعه پوست مصنوعی مورد استفاده در تولید ربات‌ها می‌باشد، استفاده کرده‌است.

پروفسور  Cracvin از بخش مهندسی دانشگاه «اکستر» معتقد است که این کشف جدید می‌تواند راه را برای "انقلاب صنعتی گرافن محور" هموار کند.

او گفت: چشم‌انداز "انقلاب صنعتی گرافن محور"، انگیز‌ه‌ی تحقیقات فشرده روی سنتر گرافن با کیفیت بالا و هزینه‌ی کم است؛ در حال حاضر گرافن صنعتی با استفاده از تکنیک رسوب بخار شیمیایی CVD تولید می‌شود، پیشرفت‌ها در سال‌ها‌‌ی اخیر در این روش قابل توجه بوده اما، هنوز فرآیندی گران قیمت با مصرف زمان بالا به شمار می‌رود.

محققان اکستر در حال حاضر روشی کشف کرده‌‌اند که، گرافن را در یک سیستم CVD با دیواره‌ی سرد رشد می‌دهند، روشی که در این اواخر به وسیله‌ی شرکت انگلیسی گرافن  Moorfield توسعه ‌یافته است، این روش  Nano CVD نام دارد.

روش Nano CVD گرافن را 100 برابر سریع‌تر از روش‌های مرسوم رشد می‌دهد و باعث کاهش 99% هزینه‌ها و افزایش کیفیت الکترونیکی می‌شود.

هزینه‌های معمولی تولیدات گرافن توسط استاندارد CVD، بیش از 1 پوند در هر سانتی‌متر ‌مربع استT در صورتی که قیمت خرده‌فروشی آن به 21 پوند در هر سانتی‌متر ‌مربع می‌رسد.

تحقیقات دانشمندان اکستر نشان می‌دهد استفاده از بستر مسی هزینه‌ها را بسیار کاهش خواهد داد.

دکترJon Edgeworth  مدیر فنی   Moorfieldمی‌گوید: دستیابی به موفقیت با استفاده از این تکنولوژی بسیار هیجان‌انگیز است و مسیر پیشرفت صنعت گرافن در آینده بسیار روشن است.

استاد Seigo Tarucha هماهنگ کننده مرکز جهانی فیزیک در دانشگاه توکیو می‌گوید: توانایی تولید با کیفیت بالا و گستره‌ی گرافن برای پیشبرد تولید مواد مورد نیاز برای عرضه‌های الکترونیکی معمولی و کوانتومی ضروری است.

تیم تحقیقاتی این روش را برای ایجاد اولین سنسور لمسی مبتنی بر گرافن استفاده کردند که، می‌توان از این حسگر علاوه بر ساخت الکترونیک‌ها‌ی انعطاف‌پذیر، در تولید پوست مصنوعی استفاده کرد. این امر انقلابی در ساخت ربات‌ها به ‌شمار می‌رود.

در پایان دکتر Thomas Bointon‌ عضو فناوری نانو Moorfield افزود: در حال حاضر ظهور فن‌آوری‌های انعطاف‌پذیر و پوشیدنی مانند الکترونیک‌های سلامت و دستگا‌ه‌های ذخیره انرژی با خواص منحصر به ‌فرد گرافن می‌تواند جهان را دگرگون کند.




انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.