کواکبیان در مجمع عمومی سالیانه جمعیت حقوقدانان مدافع حقوق بشر:

بعد از 37 سال هنوز نتوانسته‌ایم هیات منصفه سیاسی را تشکیل بدهیم

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: همه از لزوم تعریف جرم سیاسی و ضرورت تشکیل هیات منصفه سیاسی سخن می‌گویند اما نمی‌دانم چرا پس از 37 سال هنوز هم ما آن را تعریف نکرده و نتوانسته‌ایم هیات منصفه سیاسی را تشکیل بدهیم.

به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مراسم مجمع عمومی سالانه جمعیت حقوقدانان ایرانی به اهمیت و جایگاه تشکل‌هایی همچون جمعیت حقوقدانان مدافع حقوق بشر اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه هنوز هم عده‌ای به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی و حقوقی به دیده تردید نگاه می‌کنند در حالی که در کشورهای اروپایی و غربی به گزارش‌های افکار عمومی از طریق مراکز مردم‌نهاد و احزاب به مراتب از گزارش‌های رسمی حکومتی و دولتی بیشتر توجه می‌شود.

وی با اشاره به سفر خود به ژنو در زمان بررسی نقض حقوق بشر دولت آمریکا اظهار داشت: نکته جالب توجه این بود وقتی عده‌ای از خبرنگاران غربی متوجه شدند اینجانب دبیرکل یک حزب اصلاح‌طلب از ایران هستم و از وضعیت مطلوب و جایگاه حقوق بشر در اسلام و قانون اساسی سخن می‌گویم بسیار شگفت‌زده می‌شدند و باور نمی‌کردند ما در اصول قانون اساسی بسیاری از همان مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر را مطرح کرده‌ایم.

کواکبیان با اشاره به تبلیغات عناصر ضد انقلاب در غرب علیه حکومت اسلامی ایران در مورد حقوق بشر گفت: متاسفانه هر از چند گاهی بهانه‌‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران پیدا می‌کنند و در مورد آن مانور تبلیغاتی می‌دهند؛ چون دیپلماسی قضایی ما ضعیف است لذا حتما باید تقویت شود.

مسئول موقت خانه احزاب ایران خاطرنشان کرد: در برخی مواردی هم که برخی افراد یا نهادها دچار نقض حقوق بشر هستند به دلیل بی‌توجهی خودمان برای آنان سوژه تبلیغاتی فراهم می‌کنیم؛ همین تبصره 3 ماده 48 دادرسی نوین چه لزومی دارد به صورت رسمی مدعی باشیم که وکیل انتخابی حتما در تمامی جرایم سیاسی امنیتی باید از لیست مورد تائید دستگاه قضایی باشد؛ تازه هنوز هم جرم امنیتی و سیاسی نه تعریف شده و نه از همدیگر تفکیک شده است.

وی با اشاره به وجود هیات منصفه مطبوعاتی براساس اصل 168 قانون اساسی گفت: تعجب ما این است که همه از لزوم تعریف جرم سیاسی و ضرورت تشکیل هیات منصفه سیاسی سخن می‌گویند اما نمی‌دانم چرا پس از سی‌‌ و ‌هفت سال هنوز هم ما آن را تعریف نکرده و نتوانسته‌ایم هیات منصفه سیاسی را تشکیل بدهیم؟ امیدواریم هر چه سریع‌تر قانون تعریف جرم سیاسی و نحوه تشکیل هیات منصفه جرائم سیاسی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار