در آستانه دیدار رهبری با شاعران؛

محدثی خراسانی: رهبری همواره بر شعر حکیمانه تأکید دارند

رهبری همواره در این دیدارها ضمن ابراز امیدواری از روند رو به رشد شعر در کشور، بر لزوم وجود حکمت در شعر تأکید دارند.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و منتقد ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص دیدار هر ساله رهبری با شعرا در نیمه ماه رمضان گفت: این توجه مقام معظم رهبری به شعر و اینکه هر سال وقت مفصلی را برای دیدار با شاعران صرف می‌کند، اتفاق بسیار مبارکی است.

وی افزود: این اتفاق بی‌حکمت نیست، جدای از علاقه‌مندی ایشان به مقوله شعر، رهبری خود به دلیل پیشینه تاریخی که دارند، از اهمیت و نقش شعر آگاهند و خود به برگزاری چنین مراسمی اهتمام دارند.

محدثی خراسانی در ادامه اظهار داشت: برگزاری این مراسم، نه تنها برای شعرای پیشکسوت، که باعث شده شاعران جوان هم برای این روز لحظه شماری کنند، توجه رهبری به شعر انقلاب و اهمیت آن در نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب باعث شده از شعرای جوان علاقه‌مند استعداد خود را در این مسیر بارور کنند.

این شاعر در ادامه تصریح کرد: با وجود اهمیتی که رهبری به شعر و شاعران و جایگاه آن‌ها در جامعه و ادب فارسی می‌دهند، اما این اهتمام در میان سایر مسئولان کشور وجود ندارد، یکی از دلایل آن عدم پذیرش اهمیت شعر  و جایگاه آن نزد مسئولان فرهنگی است.

وی در همین رابطه گفت: با وجود میراث گران‌قدر شعر که در تاریخ فرهنگی ما وجود دارد، هنوز هیچ برنامه‌ای متناسب با شأن شعر در رسانه‌های جمعی و مطبوعات وجود ندارد، اگر هم وجود دارد بیشتر از جنبه  سرگرمی است.

محدثی در ادامه در خصوص سابقه دیدار رهبری با شعرا گفت: شروع این دیدارها از سال 65،66 بود که رهبری با حضور در شهر مشهد و در ایام عید نوروز با شعرای مشهد دیدار می‌کردند، از سال 68 بود که دیدارها در ماه رمضان و در تهران آغاز شد. ایشان همچنین در طول سال دیداری را هم با شاعران آیینی دارند.

وی در خصوص مهم‌ترین انتقاد رهبری از شعر امروز اظهار داشت: نگاه رهبری به شعر و شاعران امروز در این جلسات همواره نگاهی امیدوار کننده بوده، تا جایی که ایشان بارها بر نیاز به نظریه‌پردازی شعر انقلاب با توجه به جایگاه آن در جامعه دارند،‌ اما یکی از اصلی‌ترین تذکرهای ایشان، این است که شعر باید حکمت داشته باشد، علاوه بر اینکه باید مبتنی بر اتفاقات و حوادث روز جهان باشد، اما باید خالی از حکمت هم نباشد، مثل شعر اصیل فارسی. از نظر رهبری شاعران باید در اشعار خود بر تأمل، ارزش‌های اخلاقی، سیر و سلوک عارفانه بیشتر تأکید کنند.

محدثی در پایان در مورد خاطره از دیدار با رهبری در این دیدارها اظهار داشت: دیدار با رهبری لحظه لحظه‌اش خاطره است، اما یکی از بهترین اتفاقات در این دیدارها، توجه ایشان به انتقاد همراه با طنز و مطالبه است، در عین حال که نقد خود را مطرح می‌کنند اما با زبانی لطیف و شیرین بیشترین تأثیرگذاری را دارند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار