فضایلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آژانس در راستای محورهای مورد نظر آمریکا مسئولیت اجرایی دارد

یک کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای محورهای مورد نظر آمریکا به نوعی مسئولیت اجرایی دارد، گفت: شاید آمانو برای چانه‌زنی‌ها و دستیابی به این خواسته‌ها به ایران آمده باشد.

"مهدی فضایلی" در گفت‌وگو با خبرنگار به گزارش خبرنگار سیاست خارجیگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران در رابطه با اهداف حضور یوکیا آمانو در ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در زمان باقی‌مانده و تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای آنها قصد دارند فشارهای زیادی را به جمهوری اسلامی ایران وارد کنند تا از خطوط قرمزی که ایران تعیین کرده، عدول کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای محورهای مورد نظر آمریکا به نوعی مسئولیت اجرایی دارد، اعم از نظارت‌های فراپروتکلی می‌شود که شامل تأسیسات غیرهسته‌ای، بازجویی از چهره‌هایی که به نوعی در فعالیت و پیشبرد روند صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نقش داشتند، از این رو آمریکا به دنبال کسب اطلاع از این شخصیت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است آمانو برای چانه‌‍زنی‌ها و فشار بیشتر برای دستیابی به این خواسته‌ها، بازدیدها و بازجویی‌ها به ایران آمده باشد، افزود: آمانو می‌خواهد در این روزهای باقیمانده مسئولین ایران را مجاب به تن دادن به این خواسته‌ها کند و به نظر می‌رسد این یکی از احتمالات جدی سفر آمانو به ایران است.

فضایلی در ادامه تاکید کرد: محمدجواد ظریف از طریق وزارت امور خارجه کشورمان، در خصوص مسائل هسته‌ای و مذاکرات آمانو را برای رایزنی‌ به ایران دعوت کرده است و قطعا این سفر به صورت یکطرفه از سوی آژانس صورت نگرفته است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه آژانس یک نهاد مستقل نیست و همواره تحت نفوذ ابرقدرت‌های جهانی عمل کرده است، ادامه داد: در این مقطع از این موضوع به عنوان اهرم فشار استفاده می‌شود تا در این روزهای باقیمانده ایران را مجاب به قبول خواسته‌های غرب کنند؛ البته از این موضوع مهم‌تر پروژه مقصرسازی است، زیرا بسیار روشن است که طرفین مذاکرات به هیچ وجه حاضر نمی‌شوند، مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات را به گردن بگیرند.

 فضایلی با بیان اینکه طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها همیشه سعی کرده‌اند در فضاسازی و عملیات روانی با همکاری رسانه‌هایی که در دنیا تحت کنترل دارند، دست بالا را بر عهده بگیرند؛ چند روزی است که پروژه مقصرسازی ایران را کلید زده‌اند، خاطر نشان کرد: سفر آمانو علاوه بر بحث فشار، در بحث مقصرسازی هم عمل می‌کند تا این مطرح شود که ایران به خواسته‌های آژانس تن نداده، حتی اگر این خواسته‌ها قانونی نباشد و حقوق ملت  ایران در نظر گرفته نشده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار