گامی نو در ثبت جهانی؛

تبریز شهر خلاق فرش

با هماهنگی مرکز ملی فرش ایران، تلاش برای ثبت جهانی تبریز به عنوان شهر خلاق فرش در جریان است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان این مطلب گفت: شورای جهانی صنایع دستی فرصت و ظرفیتی برای ثبت توانمندی ها و داشته های هویتی، هنری و فرهنگی کشور در عرصه جهانی فراهم می آورد و از همین رو پیشنهاد معاونت صنایع دستی برای استفاده از این فرصت به سود فرش ایرانی با استقبال مواجه شد.

حمید کارگر افزود: پیش از این فرش تبریز با همت مرکز ملی فرش ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت جهانی رسیده بود و این بار این شهر به عنوان شهر خلاق فرش نیز به ثبت جهانی می رسد.

وی با تقدیر از همراهی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: برای پاسداری از داشته های فرهنگی و هنری کشورمان باید از همه ظرفیت های موجود بهره برد و پیشنهاد اخیر هم از همین منظر مورد استقبال مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت.

کارگر ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده، رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی به تبریز سفر کرد و با هماهنگی های انجام شده بین استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز از نزدیک با توانمندی و ویژگی های این منطقه در حوزه فرش دستباف آشنا شد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران اظهار امیدواری کرد این بازدید و تلاش ها به ثبت جهانی تبریز به عنوان شهر خلاق فرش بینجامد.

حمید کارگر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جدایی کنونی دو مقوله فرش و صنایع دستی در بخش دولتی گفت: هرچند که کنار هم قرار گرفتن این دو مجموعه به صورت ایجاد سازمانی مستقل برای هدایت، سیاستگذاری و تولی گری فرش و صنایع دستی خواسته بسیاری از فعالان این بخش است اما در شرایط، زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که مانند دولت گذشته در دام نزاع های بین سازمانی بیفتد و ما به هم افزایی فکر می کنیم.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.