شیراز؛

بزرگترین تونل باد در حد صوت خاور میانه، در دانشگاه شیراز

مؤسس تونل باد دانشگاه شیراز می گوید: تونل باد دستگاهی است که جریان هوا را با شرایط سرعت و فشار مشخص روی یک مدل ساکن برای شبیه سازی شرایط پرواز واقعی ایجاد می کند .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  علیشاهی با بیان این که در تونل باد با ابزارهای اندازه گیری دقیق، مشخصات پروازی مدل بررسی می شود ، می افزاید :نیروهای وارد برمدل ، نیروهای وارد بر وسایل نقلیه هوایی را بدون پرواز آزاد پیش بینی می کند.

استاد دانشگاه شیراز می گوید : تونل باد این دانشگاه علاوه بر کاربردهای تحقیقاتی دانشگاه شیراز به بخش صنعت ، به ویژه به سازندگان وسیله ی نقلیه پروازی خدمات ارایه می دهد .

علیشاهی اظهار می دارد : تونل باد می تواندنیازهای صنعت هوایی کشور را با کمترین زمان و حداقل هزینه برطرف سازد ، هزینه ای که قابل مقایسه با هزینه ی استفاده ازآزمایشگاههای تونل های باد خارج از کشور نیست در عین حال که اطلاعات ساختاری وسیله هم محفوظ می ماند .

بزرگترین تونل باد در حد صوت خاور میانه در دانشگاه شیراز //گزارش مکتوب+عکس/////تاپ

علیشاهی با بیان این که آزمایشگاه تونل باد علاوه بر آزمایش های آیرو دینامیکی ، مرکزی برای محاسبات پیشرفته است می افزاید : سازمان های مختلف نظامی و دفاعی می توانند از تجهیزات و خدمات تونل باد دانشگاه شیراز استفاده کنند .

استاد دانشکده مکانیک دانشگاه شیراز با بیان اینکه این وسیله روشی ایمن و اقتصادی برای آزمایش اجسام آیرودینامیکی است تصریح می کند : تونل باد علاوه بر آزمایش وسایل نقلیه هوایی و تجهیزات قطعات، در خودروها و سازه های ساختمانی هم کاربرد دارد ، که البته سرعت و شرایط هوا برای آنها متفاوت است. 

تونل باد براساس سرعت به تونل های زیر صوت، در حد یا گذر صوت، مافوق صوت و ماورا صوت تقسیم می شوند که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده و ویژگی های منحصر به فرد دارد .

به گفته چهره ماندگار مکانیک کشور ، تونل باد دانشگاه شیراز که صد در صد بومی است؛ به همت گروه هوا فضای دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه و با حمایت ستاد توسعه فناوری هوا فضا ساخته شده است .

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.