دورهمی خیرخواهانه جمعی از هنرمندان پس از ده سال در یک تئاتر

نمایشنامه «زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» 20 و 22 تیر در باغ موزه قصر به کارگردانی شایسته ایرانی خوانده می‌شود.

شایسته ایرانی بازیگر و کارگردان در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خوانش نمایشنامه‌ی «زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» به نفع خیریه «یاران برکت» گفت: نزدیک به دو سال پیش ارتباط من با یکی از مدیران بنیاد خیریه «یاران برکت» سبب شد تا آشنایی من با جریان نمایشنامه خوانی‌هایی که به نفع خیریه انجام می‌گیرد، رقم بخورد و در همان سال خوانش نمایشنامه‌ای با کمک دوستانم به نفع این مؤسسه صورت گرفت.

وی ادامه داد: بعد از آن اتفاق به سبب مشغله و گرفتاری‌هایم یک وقفه دو ساله ایجاد شد تا اینکه با جمعی از دوستان دوران دانشگاه قرار شد نمایشنامه «زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» را اجرا کنیم.

ایرانی در خصوص استقبال مردم از جریان نمایشنامه خوانی‌هایی که به نفع خیریه‌های گوناگون در این سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در میان مخاطبان عده‌ای به خاطر تماشای نمایشنامه خوانی گروهی تنها با هدف کمک و بخش دیگری از مخاطبان به دلیل حضور کارگردان و بازیگر محبوبشان به تماشای ما می‌نشینند اما مسئله نگران کننده استقبال تماشاگران، همواره سر جای خودش باقی است و این نگرانی برای دیده شدن اثر نمایشی نیست بلکه برای افزایش کمک‌های خیریه‌ای است که از این طریق میسر می‌شود.

وی ادامه داد: به عقیده من ریشه این نگرانی و ضعف اصلی ما در زمینه‌ی شناخت و تبلیغات است چرا که اطلاع رسانی ضعیف سبب نبود آگاهی از سوی مردم نسبت به فعالیت‌های خیریه می‌شود. در همه جای دنیا تبلیغات مهم‌ترین ابزار شکل‌گیری و پیشرفت هر جریانی است، بدون شک با آگاهی مردم با بهره‌گیری از تبلیغات می‌توان به استقبال از این قبیل جریان‌ها امیدوار بود.

شایسته ایرانی خاطرنشان کرد: فروش اینترنتی بلیت که همواره با مشکلات و صرف زمان برای مردم همراه است به نوعی برای فعالیت‌های هنری که با هدف کمک به خیریه‌ها صورت می‌گیرد بار منفی دارد چرا که باعث از بین رفتن همت عالی می‌شود.

گفتنی است؛ شایسته ایرانی در یادداشتی در خصوص نمایشنامه خوانی «زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» آورده است: بحث شبکه‌های اجتماعی و آفتشان امروزه موضوعی فراگیر و آشناست. اما به لطف همین شبکه‌های اجتماعی مجازی ما توانستیم بعد از یک دهه از زمان فارغ‌التحصیلی دانشگاه، دوباره گرد هم جمع شویم. روزی که بعد از ده سال همدیگر را در کافه‌ای ملاقات کردیم، هیچ کدام انتظار جوشش دوباره انرژی ایام دانشجویی را نداشتیم. آن روزها به‌واسطه رشته تحصیلی‌مان همه با هم نمایش کار کردیم اما بعد از پایان تحصیلات، جریان زندگی از هم دورمان کرد. در طی این ده سال همه بچه‌ها درگیر سینما تلویزیون و سایر رسانه‌ها شدند. تئاتری هم اگر کار شد، با افرادی به جز یاران قدیمی بود. روزی که بعد از این همه سال دوباره همدیگر را دیدم، به فکر احیاء گروه قدیمی افتادم. پریسا شمس از مدت‌ها قبل ایده یک نمایشنامه زنانه را داشت. وقتی که ایده را با من مطرح کرد، تردیدی نکردم که گروه یاران قدیمی مناسبت‌ترین گزینه برای اجرای این اثر است، در نتیجه نمایشنامه به سرعت نگاشته شد و در خلال تمرین‌ها، رفاقت‌های قدیمی باز احیا شدند و همه این‌ها تنها به لطف همین شبکه‌های اجتماعی بود آفت و منفعتشان دو روی یک سکه‌اند. ما خوش اقبال بودیم که روی خوش سکه نصیبمان شد و امیدوارم که به زودی کارهای تازه‌تری از این گروه متولد شود.

پریسا شمس نویسنده «زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» در یادداشتی این چنین گفت: دنیای زن‌ها، دنیایی است سرشار از پیچیدگی، زن بودن به خودی خود یک ویژگی محسوب می‌شود. زن‌ها در فضاهای خاص می‌توانند بی‌آنکه همدیگر را به خوبی بشناسند، از شخصی‌ترین مسائل خود گفتگو کنند. می‌توانند به سادگی با هم صمیمی شوند. می‌توانند در اولین دقایق گفتگو بی‌هیچ مرزی از اسرار مگوی زندگی‌شان پرده بردارند، هرچند که شاید این اسرار از نزدیک‌ترین مردان زندگی آن‌ها پوشیده باشد. اما در تمامی این احوال غالباً سایه‌ی مردی این مکالمات را پوشش می‌دهد. مردها مستقیم یا غیر مستقیم در همه‌ی این حرف‌ها و اندیشه‌ها حضور دارند.«زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» نمایی کوچک است از این جهان پیچا پیچ.

نمایشنامه «زمزمه‌های پشت در شهروند درجه دو» در چهار پرده بهار، تابستان، پائیز و زمستان با بازی نکیسا راستین، سمیرا حسینی، پریسا شمس، بهاره میرزاپور، شیما بخشنده، افسانه صرفه‌جو و شایسته ایرانی روز‌های 20 و 22 تیر در باغ موزه قصر خوانده می‌شود.



انتهای  پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار