شرایط موجود در تئاتر مثل اجاره بهایی که حتی سالن‌های دولتی این روزها مطالبه می‌‌کنند و قطع حمایت‌های مالی دولت هیچ‌کدام نشان از تئاتر خصوصی به معنای واقعی کلمه ندارد.

ایرج راد مدیر خانه تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خصوصی‌سازی در تئاتر گفت: متأسفانه هنوز زمینه‌های خصوصی‌سازی تئاتر فراهم نشده است در تمام دنیا ایجاد شرایطی چون احداث سالن‌های نمایش متعدد حضور تهیه‌کننده‌ها، ایجاد کمپانی‌های تئاتری که با برنامه‌ریزی سالانه گروه‌های تئاتری را زیر پوشش خود قرار دهند و نیز حمایت‌هایی از سوی نهادها و سازمان‌های مربوط و امکان استفاده از اسپانسر که در این صورت معافیت مالیاتی را در پی دارد همگی زمینه‌ساز خصوصی‌سازی تئاتر است.

وی ادامه داد: اما شرایط موجود در تئاتر مثل اجاره بهایی که حتی سالن‌های دولتی این روزها مطالبه می‌‌کنند و قطع حمایت‌های مالی دولت هیچ‌کدام نشان از تئاتر خصوصی به معنای واقعی کلمه ندارد.

راد در خصوص بخری انتظارات هنرمندان چون ساماندهی وضعیت فارغ‌التحصیلان، بیمه، تسهیلات رفاهی بهبود شرایط گروه‌های تئاتر شهرستان‌ها و اجرا در خارج از کشور اظهار داشت: برخی مسائل چون بهبود شرایط گروه‌های. تئاتر شهرستان و نیز اجرای نمایش‌ها در خارج از کشور به خانه تئاتر که یک نهاد صنفی است مربوط نمی‌شود اما ما بارها برای انتظاراتی چون بیمه، تسهیلات و امکانات رفاهی، امنیت شغلی و بهره‌گیری از حمایت‌های دولتی تقاضانامه‌ها و همچنین راه‌کارهایی را ارائه دادیم.

مدیر خانه تئاتر در خصوص نقش خانه تئاتر در ساماندهی وضعیت فارغ‌التحصیلان رشته هنرهای نمایشی بیان کرد: خانه تئاتر به صورت مستقیم در این مورد نمی‌تواند ورود کند و اصلاً در حوزه‌ی اختیارات و وظایف ما نیست اما می‌توانیم با ایجاد شرایطی به صورت غیر مستقیم امکان ورود به کار در این حرفه را برای فارغ‌التحصیلانی که تعداد آن‌ها هم کم نیست فراهم کنیم.

وی ادامه داد: همه‌ی تلاش‌های ما در صورتی به ثمر می‌رسد که مشاغل هنری به رسمیت شناخته شود و لازمه‌ی این امر ارائه لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی و تصویب آن است و تا زمانی که هر یک از رشته‌های هنری به عنوان یک حرفه شناخته نشود هر تلاش و ارائه هر راه‌کاری بی‌فایده است.

ایرج راد در خصوص وضعیت فعلی ساختمان جدید خانه تئاتر تصریح کرد: خوشبختانه 90 درصد از مراحل ساخت ساختمان جدید خانه تئاتر پشت سر گذاشته شده است و امیدوارم تا پایان سال 94 به بهره‌برداری برسد.

وی در پایان گفت: ساختمان جدید خانه تئاتر شریک و سهام‌داری ندارد و سند آن به نام خانه تئاتر است در صورتی که ساختمان حال حاضر اداره تئاتر متعلق به شهرداری است اما امیدوارم با تعامل مسئولان پس از نقل مکان به ساختمان جدید امکان استفاده از این ساختمان را نیز داشته باشیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار