خبرگزاری فلسطینی سما:

تلاش رژیم صهیونیستی برای بهره‌برداری از توافق هسته‌ای ایران

آمریکا دستیابی به توافق هسته‌ای را پیروزی دیپلماسی آمریکا توصیف کرد که حتی دستاوردی برای رژیم اسرائیل محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری فلسطینی سما در تحلیلی به قلم اشرف العجرمی درباره نحوه بهره برداری رژیم صهیونیستی از توافق هسته ای تاریخی بین ایران و شش قدرت جهان نوشت: بالاخره دستیابی به توافق تاریخی بین ایران و قدرت های بزرگ (گروه 1+5) درباره پرونده هسته ای ایران اعلام شد. نکات محوری در این توافق شامل موافقت ایران با بازرسی کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی از همه مکان ها در ایران از جمله مکان های نظامی البته پس از هماهنگی با ایران می شود.همچنین ایران اجازه خواهد داد درباره آزمایش های هسته ای قبلی این کشور تحقیق شود و در مقابل، تحریم های ایران به تدریج لغو خواهد شد به گونه ای که تحریم برنامه موشک های بالستیک ایران پس از هشت سال و تحریم تسلیحاتی ایران پس از پنج سال لغو خواهد شد. همچنین در صورتی که ایران این توافق را نقض کند، سازمان ملل می تواند ظرف مدت شصت و پنج روز بار دیگر تحریم ها را بازگرداند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نکته دیگری را نیز افزود و گفت ایران بخش اعظم اورانیوم غنی شده را از خاک خود خارج خواهد کرد.

بدون شک این توافق، روابط ایران و غرب را وارد دوره جدیدی می کند که با سالها تردید و قطع روابط و تحریم ها تفاوت خواهد داشت و این مسئله در ابعاد مختلف برنقشه منافع راهبردی در منطقه تاثیر خواهد گذاشت. آمریکایی ها آن گونه که باراک اوباما نشان می دهد حتی از ایرانی ها نیز هیجان‌زده‌تر هستند. آمریکا دستیابی به این توافق را پیروزی دیپلماسی آمریکا توصیف کرد که حتی دستاوردی برای رژیم اسرائیل محسوب می‌شود زیرا راه را به روی تولید بمب هسته ای ایران که اسرائیل را نشانه می رود می بندد. شور و شوق رئیس جمهور آمریکا به حدی بود که به کنگره درباره عواقب مخالفت کردن با این توافق هشدار داد و گفت در این صورت رئیس جمهور از حق وتو استفاده خواهد کرد. معلوم نیست چگونه آمریکایی ها از این توافق در خدمت منافع خود در عراق و سوریه و یمن و کشورهای خلیج فارس و لبنان و فلسطین استفاده خواهند کرد. ولی طبیعی است که این رویداد، تحول راهبردی مهمی در روابط منطقه ای و بین المللی ایجاد خواهد کرد که مشخص شدن نتایج آن به مدتی زمان نیاز دارد. ایران معتقد است در آستانه دوره جدیدی قرار گرفته است که در آن جهانیان به تبدیل شدن آن به قدرت محوری منطقه که باید منافعش مدنظر قرار گیرد اذعان خواهند کرد.

جزئیات توافق هرچه که باشد، ایران فرصتی به دست آورده است تا اقتصاد خود را بسازد و توانایی ها و امکانات نظامی خود را توسعه دهد و به بازیگر منطقه ای تاثیرگذار تبدیل شود. اکنون نیز عملا این کشور بازیگری تاثیرگذار در عراق و سوریه محسوب می شود. ولی این جایگاه جدید ایران خوشایند شماری از کشورهای عربی به ویژه کشورهای خلیج فارس و همچنین رژیم اسرائیل نیست که این توافق را ناکامی بین المللی و اذعان به قرار داشتن ایران در آستانه هسته ای شدن می داند. رژیم اسرائیل امیدوار بود علیه ایران، از نیروی نظامی استفاده شود. تل آویو و کشورهای خلیج فارس از دست آمریکا خشمگین هستند و گمان می کنند این کشور متحدانش را فروخته است. آنچه در این میان برای ما مهم است، واکنش رژیم اسرائیل به این توافق و پیامدهای آن است.

کابینه صهیونیستی این توافق را پیروزی بزرگ برای ایران و خطری برای موجودیت اسرائیل تلقی کرد و برخی وزیران اسرائیلی پیش بینی کردند که ایران تا ده سال دیگر به بمب اتمی دست پیدا کند. احزاب مخالف صهیونیستی نیز این توافق را خطری برای رژیم اسرائیل یا عامل نگرانی توصیف کردند ولی همگی در خصوص شکست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در برخورد با این پرونده به ویژه به علت رویارویی با آمریکا و مداخله در امور داخلی این کشور و از دست دادن حمایت واشنگتن، اتفاق نظر داشتند. صرفنظر از مواضع اعلام شده، رژیم اسرائیل تلاش خواهد کرد از این توافق در جهت ایجاد ائتلاف های منطقه ای بین خود و برخی کشورهای خلیج فارس که با ایران اختلاف دارند و با این کشور در سوریه و یمن و دیگر مناطق رو در رو شده‌اند، بهره‌برداری کند. صهیونیست‌ها امیدوارند از این طریق به نوعی عادی سازی روابط با بیشترین تعداد از کشورهای عربی دست پیدا کنند.

به این ترتیب بار دیگر خود را در برابر برخورد انحرافی رژیم اسرائیل با طرح صلح کشورهای عربی می بینیم که بر عقب نشینی رژیم اسرائیل از سراسر سرزمین های اشغالی فلسطینی و عربی و یافتن راه حلی عادلانه برای آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 در برابر برقراری صلح و عادی سازی روابط با اسرائیل تصریح دارد. رژیم اسرائیل که طرح کشورهای عربی را از سال 2002 نادیده گرفت و آن را تحقیر کرد، اکنون فرصتی برای تحقق بخشیدن به منافع خود از طریق آغاز روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی و موکول کردن مسئله فلسطین به آینده پیدا کرده است. حتی برخی صهیونیست‌ها مسئله ایجاد چارچوبی منطقه ای را برای گفتگو درباره حل مناقشه مطرح کرده اند به این صورت که عادی سازی روابط با کشورهای عربی پیش زمینه هرگونه سازشی باشد بدون آن که هیچ ضمانتی درباره نتیجه این روند بدهند.

نگرانی در این است که برخی کشورهای عربی بر اساس قاعده «دشمن دشمن من، دوست من است» به صهیونیست‌ها نگاه می کنند و شروع به هماهنگی و برقراری روابط با رژیم اسرائیل به بهانه های مختلف کرده اند. آنها در این خصوص آرمان فلسطین و فلسطینی ها را که غرق در اختلافات و چند دستگی هستند به حال خود رها کرده اند. به این ترتیب رژیم اسرائیل بیش از آنچه تصور می کرد از پرونده هسته ای ایران سود برده است و اکنون در شرایطی بی سابقه قرار دارد به ویژه اگر با جنبش حماس درباره آتش بس به توافق برسد، به امنیت و ثبات دست پیدا خواهد کرد و برنامه هایش را ادامه خواهد داد بدون آن که هیچ امتیازی داده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار