معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی:

اجرای طرح‌های متنوعی برای جذب سواد آموزان

معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی از اجرای طرح خواندن با خانواده و حلقه‌های کتابخوانی برای سواد آموزان خبر داد.

محمد مهدی زاده ، معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی در گفتگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در سال جدید طرح‌های متنوعی در جهت افزایش علاقمندی و جذب سوادآموزان درحال انجام است که از جمله این طرح‌ها، خواندن با خانواده و حلقه کتاب و کتابخوانی را می‌توان نام برد. 

وی همچنین از ایجاد 1500 پایگاه محلی در طی حدود سه سال آینده خبر داد و خاطر نشان کرد: اعلام نیاز استانها در ایجاد بناها تاثیر دارد. 

سیاست های انعطافی، راهی برای جذب سواد آموزان 
معاون آموزشی نهضت سواد آموزی از به کارگیری روش های انعطافی برای استقبال بیشتر سواد آموزان خبر داد و گفت: برنامه‌های آموزشی و کتب منطبق با شرایط زندگی افراد با مضامینی نظیر مهارت‌های زندگی مسائل اخلاقی، برای این افراد تدارک دیده شده است و اساس دو طرح نامبرده هم، تحقق همین عامل است که سواد آموزان یا به صورت گروهی یا در جمع خانواده به خواندن بپردازند و در ازای اجرای این طرح‌ها سیاست‌های تشویقی نظیر مسابقات کتابخوانی برگزار می‌شود. 

مهدی زاده همچنین از اجرای طرحی برای شناسایی افراد زیر 50 سال در جهت جمع‌آوری اطلاعات سطح سواد خبر داد و گفت: این جمع‌آوری اطلاعات با روش‌های گوناگونی نظیر ارتباط حضوری و فعالیت‌های مشاوره‌ای انجام شده است تا بی‌سوادی حتی‌الامکان در این گروه سنی به مرز ریشه کنی برسد. 

گفتنی است، این طرح به طور آزمایشی در سال 93 در استان یزد انجام شد. 

ریشه کنی قطعی بی‌سوادی میسر نیست 
معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی به این موضوع اشاره داشت که تلاش‌ها برای رسیدن آمار بی‌سوادی به مرز صفر انجام می‌شود اما تحقق قطعی این مهم کاری بسیار دشوار است، چرا که گاهی عدم حضور در مدارس به دلیل مشکلات همچون کمبود نیرو یا فضای آموزشی نمی‌باشد بلکه خود سوادآموزان به خاطر شرایطی مانند مسائل کاری، بیماری و . . . از حضور در مدارس و مراکز نهضت سوادآموزی اجتناب می‌کنند . 

وی در پایان تصریح کرد: عواملی نظیر ایجاد پایگاه شناسایی افراد بی‌سواد، غربالگری اولیا، دانش‌آموزانی که سطح سواد بسیار کمی دارند، باعث شده ، پیشرفت کاری چشمگیر در زمینه جلوگیری از بی‌سوادی انجام شود تا آنجا که در حتی روستاها تعداد بی‌‌سوادها بسیار اندک هستند. 

گفتنی است، روند کاهش بی‌سوادی در دهه اخیر کاهش یافته و علت آن رشد فزاینده سطح سواد در کشور است . 


انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار