فرانس پرس: احتمال دارد ترکیه بیش از این در باتلاق سوریه فرو رود

به گفته کارشناسان انفجار خونینی که روز دوشنبه در ترکیه روی داد و گروه تکفیری و صهیونیستی داعش در آن دیده می شود می تواند آغازی بر حملات بیشتر در این کشور باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم مایا جبیلی از بیروت نوشت: به گفته کارشناسان انفجار خونینی که روز دوشنبه در ترکیه روی داد و دست گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری و صهیونیستی داعش ) در آن دیده می شود می تواند آغازی بر حملات بیشتر در این کشور باشد و آنکارا را وادار کند در مبارزه علیه تکفیری ها در کشور همسایه خود سوریه مشارکت داشته باشد.

دست کم 32 نفر در شهر سوروچ ترکیه نزدیک مرز سوریه زمانی کشته شدند که یک عامل انتحاری مظنون به عضویت در داعش خود را در تجمع جوانان کرد منفجر کرد. سوریه از بیش از چهار سال قبل با جنگ داخلی رو به رو است.

چارلز لیستر تحلیل گر مرکز بروکینگز دوحه به خبرگزاری فرانسه گفت: «داعش به رغم آنکه مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است عامل احتمالی این حمله به حساب می آید. تا این لحظه همه چیز متوجه داعش است: شیوه حمله، هدف ویژه آن و نشانه های سیاسی حمله«.

آنکارا بلافاصله داعش را عامل این حمله اعلام کرد. ترکیه نخستین بار بود که به صورت مستقیم این سازمان فوق افراطی را به ارتکاب اقدام تروریستی در خاک خود متهم کرد.

جوانانی که قربانی شدند در مرکز فرهنگی سوروچ با هدف ماموریت کمک به کوبانی شهر مرزی سوریه تجمع کرده بودند. کوبانی بعد از آنکه شبه نظامیان کرد سوریه ماه ژانویه ستیزه جویان داعش را از آنجا بیرون کردند به نماد مبارزه با تکفیری ها تبدیل شده است.

کردهای سوریه بعد از این پیروزی موفق شدند مناطق تحت کنترل داعش را به ویژه با حمایت حملات ائتلاف بین المللی تحت رهبری واشنگتن که ماه سپتامبر شروع شد تحت کنترل در آورند. اما داعش ضد حمله به کوبانی، حسکه و قامشلی را در شمال سوریه شروع کرده است.

تحلیل گران معتقدند انفجار در سوروچ احتمال دارد عزم آنکارا را برای مبارزه با داعش در خاک سوریه تقویت کند. تکفیری ها منطقه وسیعی را در سوریه و عراق، دیگر همسایه ترکیه تحت کنترل دارند.

ماکس آبراهامز کارشناس مسائل تروریسم و استاد دانشگاه نورث ایسترن آمریکا معتقد است: « این حمله ترکیه را به مداخله بیشتر در مبارزه علیه داعش ترغیب خواهد کرد و احتمال دارد با اعزام نیروی زمینی همراه باشد«.

وی حملات نیروهای امنیتی را که با دستگیری دهها عضو و طرفدار داعش در ترکیه همراه بود « تدابیر جدی اما دیر هنگام» توصیف کرد و گفت: « این موضوع که این تدابیر بعد از حمله مشکوک داعش علیه ترکیه پیگیری شود عجیب نیست «.

به گفته لیستر، « احتمال اینکه حملات بیشتری در خاک ترکیه صورت گیرد وجود دارد. نگرانی اصلی این است که این حمله می تواند آغازی بر حملات بیشتر و حوادث مشابه باشد «.

ترکیه در سال های اخیر به علت بستن چشمان خود به روی این حقیقت که داعش از مرز این کشور برای انتقال ستیزه جو و ارسال سلاح به سوریه استفاده می کند به شدت با انتقاد رو به رو است.

هدف اصلی آنکارا در مناقشه سوریه ابتدا کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور از قدرت و مهار کردن گروه های طرفدار کردها در ترکیه بود.

این کشور بارها نگرانی خود را از شکل گیری منطقه خودمختار تحت کنترل شبه نظامیان کرد نزدیک به حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) اعلام کرده است.

پ ک ک که در فهرست « سازمان های تروریستی»  قرار دارد از سال 1984 شورش علیه آنکارا را شروع کرده است.

ترکیه همچنین درباره قدرت گرفتن شورشیان کرد در سوریه هشدار داده و نا امیدی خود را از پیروزی های آنها در برابر داعش مخفی نکرده است.

آرون اشتاین تحلیل گر شورای آتلانتیک این حمله را نشانه « کشیده شدن جنگ بین کردها و داعش » به ترکیه دانست و گفت: «این فراتر از حمله به کردهای حامی کوبانی، و به معنای حمله به ترکیه است «.

وی افزود: «ما در ترکیه تشدید حملات علیه کردها را شاهد هستیم».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار