پس از توافق هسته ای وین، اسراییل به بهبود روابط با ترکیه چشم دوخته است

یک دیپلمات بلندپایه صهیونیستی گفت تهدیدات مشترکی که از طرف سازمان (تکفیری صهیونیستی) داعش و ایران متوجه اسرائیل و ترکیه است می تواند به تلاشها برای ازسرگیری روابطی که در گذشته بین آنکارا و تل‌آویو قوی بوده است کمک کند

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز از بیت المقدس، یک دیپلمات بلندپایه صهیونیستی روز سه شنبه گفت تهدیدات مشترکی که از طرف سازمان (تکفیری صهیونیستی) داعش و ایران متوجه اسرائیل و ترکیه است می تواند به تلاشها برای ازسرگیری روابطی که در گذشته بین آنکارا و تل‌آویو قوی بوده است کمک کند.

روابط بین رژیم اسرائیل و ترکیه در زمان حکومت رجب طیب اردوغان متشنج شد اما ناکامی حزب اسلامگرای عدالت و توسعه در انتخابات هفتم ژوئن گذشته و تحولات در منطقه موجب شده است پیش گوییهایی در خصوص به وجود آمدن مجدد منافع مشترک بین دو طرف مطرح شود.

نمایندگان دو طرف تلاش می کنند بندهای نهایی توافق پرداخت غرامت به علت اقدام نظامیان نیروی دریایی اسرائیل به تیراندازی و کشتن 10 تبعه ترک کشتی فعالان حامی فلسطینی‌ها را که تلاش می کردند محاصره نوار غزه را در سال 2010 بشکنند، تدوین کنند.

دوری گلد مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل در پاسخ به اینکه تلاشها برای آشتی بین دو طرف درحال حاضر به کجا رسیده است به خبرنگاران گفت: «معتقدم تلاشهایی از دو طرف برای اینکه بفهمیم تا چه اندازه می توان برای گشایش صفحه جدیدی از روابط پیش رفت و اینکه آیا می توانیم روابط خودمان را بهبود ببخشیم وجود دارد«.

گلد افزود: «خطرهایی که اسرائیل با آن مواجه است همان خطرهایی است که متوجه ترکیه نیز است به ویژه خطرهایی که از طرف سازمان داعش و پیش از هر چیز از طرف ایران وجود دارد. ایران برای تضعیف ترکیه تلاش می کند و امیدواریم بتوانیم راه مورد توافقی را برای کنار گذاشتن اختلافات خود پیدا کنیم«.

وی از توضیح دادن درباره خطر ادعایی ایران بر ضد ترکیه خودداری کرد درحالی که اردوغان همواره با تحریمهای بین المللی بر ضد برنامه هسته ای ایران مخالفت کرده است.

ترکیه با کشیده شدن پیامدهای جنگ داخلی سوریه به این کشور مبارزه می کند و در جدیدترین پیامد این بحران یک عامل انتحاری وابسته به داعش دوشنبه در یک شهر مرزی ترکیه دست کم 32 نفر را کشت.

درحالی که تجارت بین رژیم اسرائیل و ترکیه در سال‌های اخیر به گسترش خود ادامه داده است اما روابط بین دو طرف در سطح سیاسی به ویژه به علت حمله سال گذشته رژیم اسرائیل به غزه وخیم شده است.

اردوغان ژانویه گذشته از بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل انتقاد کرد چرا که در راهپیمایی همبستگی در پاریس پس از کشتاری که در مجله شارلی ابدو رخ داد شرکت کرد.

این انتقاد اردوغان موجب شد اویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه وقت اسرائیل اردوغان را «قلدر ضد یهود» توصیف کند.

مسئولان صهیونیستی گفتند گلد که مشاور قدیمی نتانیاهو است ماه گذشته در رم نشست اعلام نشده ای را با فریدون سنیرلی همتای ترک خود برای بررسی راههای بهبود روابط برگزار کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار