کشورهايي که در ناآرام کردن سوريه نقش اساسي دارند؛

ترکيه و اردن در دمشق بدنبال چه هستند؟

همسایگان سوریه به شیوهای گوناگون در حال روبرو شدن با خطر جنگ داخلی هستند. این اتفاق یا از طریق نظامی در حال رخ دادن است یا از طریق مهاجرت دسته جمعی آوارگان سوری به کشورهای همسایه. این رويداد باعث افزایش نگرانی ها درباره نزاع 20 ماهه اسد و معارضاني شده که در تلاش برای متلاشي کردن دولت قانوني سوريه هستند و با این کار کل منطقه خاورمیانه را به خطر می اندازند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس؛ کشورهای مختلفی درگیر جنگ سوریه شده اند و این جنگ برای همه آنها هزینه هایی در بر داشته است. در زیر کشورهایی را بررسی می کنیم که تحت تاثیر شرایط سوریه قرار گرفته اند.

ترکیه

از تاریخ سوم اکتبر، این کشور در جواب به حملات موشکی سوریه دایما مواضع سوریه را مورد هدف قرار داده است. در آن تاریخ موشک هایی که از جانب سوریه به سمت ترکیه پرتاب شد 2 زن و 3 کودک را  در روستای آک کالا کشت. پس از این حادثه ناتو نشستی اضطراری برگزار کرد و ترکیه نیز تانک ها و موشک های ضد هوایی خود را در منطقه مستقر کرد.

همچنین ترکیه پس از آنکه هلی کوپترهای سوری به مرز ترکیه نزدیک شدند، هواپیماهای خود را به حالت آماده باش درآورد. در حال حاضر بیش از 120 هزار آواره سوری در کمپ های ترکیه پناه گرفته اند و بیش از 70 هزار نفر نیز در ترکیه و خارج از کمپ ها به زندگی مشغولند. ده ها هزار نفر هم در مرز منتظر ورود به ترکیه هستند و دولت ترکیه تلاش می کند تا از هجوم جمعیت به داخل کشور جلوگیری کند.براين اساس ترکیه میزبان بسیاری از مخالفان و رهبران شورشی سوریه می باشد.

در همین رابطه، ترکیه تقاضا کرده تا در خاک سوریه منطقه ای حایل تشکیل شود که در آن مخالفان و غیرنظامیان در امان باشند. چنین اقدامی احتمالا نیازمند اجرای بین المللی منطقه پرواز ممنوع در سوریه خواهد بود. در شورای امنیت، چین و روسیه مخالف اقدامات خشن علیه دولت اسد هستند و دولت آمریکا نیز در مورد استفاده از توان نظامی در خاورمیانه علاقه ای از خود نشان نمی دهد.

اسراییل

بعد از ترکیه، اسراییل دومین کشوری بود که در روز دوشنبه علیه سوریه دست به حملات نظامی زد. پس از آنکه موشک هایی از جانب سوریه منطقه تحت حفاظت بلندی های جولان را نشانه گرفت، تانکی اسراییلی یک خودروی سوریه را مورد هدف قرار داد. یک روز قبل از این حادثه نیز اسراییل تیری هشدار آمیز در نزدیک گروهی از جنگجوهای سوریه شلیک کرد.

در هفته های اخیر موشک های زیادی از طرف سوریه در بلندی های جولان منفجر شده است که باعث آسیب رساندن به باغ های سیب این منطقه و آتش سوزی و ترس شده است؛ با این حال این موشک ها به کسی آسیب نرسانده است.

در اوایل ماه نوامبر، 3 تانک سوری به منطقه غیرنظامی جولان وارد شدند و در رخدادی جدا،  یک دستگاه خودروی گشت زنی اسراییلی مورد هجوم آتش سوریه قرار گرفت. هیچ کس در این حادثه آسیب ندید و اسراییل اعلام کرد از نظر آنها این تنها یک حادثه بوده است.

لبنان

خمپاره ها و موشک ها دایما به سمت مرز این کشور با لبنان شلیک می شوند. چنین اقدامی تلفات بسیاری به بار آورده است. با این حال، دولت لبنان هنوز به این حملات جوابی نداده است. خطرناک تر از همه این است که بحران سوریه، رقابت و نزاع های فرقه ای را در لبنان عمیق تر کرده است.

در حال حاضر لبنان به دو گروه موافق اسد و مخالف اسد تبدیل شده است. چنین شکافی میراث نزدیک به 3 دهه است که در آن زمان سوریه  تا سال 2005 بر همه جا غیر از لبنان حکومت می کرد. در تاریخ 19 اکتبر، ماشینی که در آن بمبی کار گذاشته شده بود، منفجر شد و رییس سرویس اطلاعاتی لبنان ترور شد.

بسیاری در لبنان اسد و حزب الله را مسئول این ترور دانستند. طرابلس که در شمال شرقی لبنان قرار دارد، شاهد اختلاف بین مسلمانان سنی و شیعه های علوی بوده است که اسد به آن تعلق دارد. درگیری هایی که در ماه های می و اگوست در این منطقه صورت گرفت باعث کشته و مجروح شدن 23 نفر شد.

همچنین دزدیدن شیعه های لبنانی توسط شورشیان سوری تبعاتی را برای لبنان داشته است. در ماه می، شیعه ها در تظاهراتی در مخالفت با این اقدام راه ها را بستند و لاستیک هایی را به آتش کشیدند و در تابستان نیز یک گروه پرقدرت شیعه در اقدامی تلافی جویانه 20 سوری و یک ترک را به گروگان خود درآوردند که از آن زمان تاکنون همه آنها آزاد شده اند. همچنین لبنان پناهگاه بیش از 100 هزار سوری آواره است.

اردن 

این کشور بیشترین ضربه را از مهاجرت دسته جمعی آوارگان سوری خورده است و بیش از 265 هزار نفر از اهالی سوریه به این کشور پناه برده اند. 420 هزار نفر از این افراد در زاتری ساکن هستند که کمپی پر از گرد و خاک می باشد. در این کمپ سوریان به علت کمبود شدید امکانات بارها دست به شورش زده اند.

تعداد زیادی از موشک های سرگردان و بی هدف سوری در روستاهای اردن منفجر شده اند که باعث زخمی شدن تعدای از افراد غیر نظامی شده است. ماه پیش، یکی از افسران گشت اردن در مرز سوریه و در درگیری با 8 نظامی که تلاش می کردند وارد خاک سوریه شوند، کشته شدند.

این در حالی است که چند ساعت قبل از این حادثه، اردن بازداشت 11 نظامی را که مظنون به داشتن رابطه با القاعده و برنامه ریزی برای حمله به فروشگاه ها و پایگا های غربی در اين کشور بودند را محکوم کرد.

عراق براساس گفته های مقامات رسمی عراقی و نظامیان شیعه، مبارزان سنی و شیعه در حال رفتن به سوریه و مشارکت در جنگ داخلی این کشور هستند. مبارزان شیعه از اسد حمایت می کنند؛ در حالی که مبارزان سنی از مخالفان اسد. مبارزان سنی و وابسته به القاعده بین عراق و سوریه در حرکت هستند  و تعدادی از مبارزان القاعده در استان انبار واقع در غرب عراق تحت نام ارتش آزاد عراق دور هم جمع شده اند.

در همین رابطه، آمریکا با فشار آوردن بر بغداد از عراق می خواهد تا از پرواز هواپیماهای ایرانی که مشکوک به حمل اسلحه به سوریه هستند جلوگیری کند. عراق تاکنون تنها دو بار این کار را کرده است و تایید کرده است هیچ اسلحه ای در این رابطه پیدا نکرده است. بیش از 49 هزار  آواره  سوری موقتا در خاک عراق مستقر شده اند.  
برچسب ها: سوریه ، درگیری ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار