PMD زیاده‌خواهی‌ای که تقلیل می‌رود

مسئله PMD جز مواردی است که طرف غربی بارها در طی مذاکرات بر حل آن پیش از رسیدن به توافق جامع تأکید کرده است. با این حال، تیم مذاکره کننده هسته‌ای توانست طی تلاشی آن را از پیش شرط توافق جامع کنار گذارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ مسئله PMD جز مواردی است که طرف غربی بارها در طی مذاکرات بر حل آن پیش از رسیدن به توافق جامع تأکید کرده است. با این حال، تیم مذاکره کننده هسته‌ای توانست طی تلاشی آن را از پیش شرط توافق جامع کنار گذارد و زین پس آژانس انرژی اتمی پیگیر ادعاهای مربوطه خواهد بود.

همچنین دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: طبق توافق با آقای آمانو مسئله PMD باید تا 15 دسامبر (24 آذر) امسال حل و فصل و تکلیف این مسئله روشن شود.

* PMD چه بود؟

هاشمی***آقاپور /// PMD و زیاده‌خواهی غرب

PMD (ابعاد احتمالی نظامی) مجموعه‌ای از اتهامات غربی ها به وجوه تسلیحات برنامه اتمی ایران است. این ادعا برای اولین بار توسط آمریکا مطرح شد که طی آن ایالات متحده مدعی شد از رایانه شخصی یکی از کارمندان فراری سابق ایران اطلاعاتی را دال بر نظامی بودن ابعاد فعالیت هسته‌ای ایران کشف کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی طی گزارشی در ماه ژانویه سال 2011 این ادعاها را تکرار کرد. روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای سرویس های اطلاعاتی آمریکا،‌انگلیس و رژیم صهیونیستی را در کشف این موضوع دخیل دانست.

* همکاری ایران و آژانس درباره ادعاهای PMD

هاشمی***آقاپور /// PMD و زیاده‌خواهی غرب

در گذشته ایران با آژانس همکاری‌هایی را در قالب "مدالیته" انجام داد که به علت ادعاها و خواسته‌های بی‌شمار آژانس و همچنین دادن گزارش‌های خلاف واقع، همکاری‌ها به بن‌بست رسید. یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که در سال 92 منتشر کرد با اشاره به پیشرفت های هسته ای ایران، خواستار بازدید از مرکز پارچین و پاسخ دهی ایران به بازرسان آژانس شد. این درخواست درحالی مطرح شد که آژانس طبق چارچوب کاری خود اجازه دسترسی به چنین مراکزی را از پیش نداشت.

* آمریکایی‌ها و مسئله PMD

در 23 آوریل 2014 م. (بیش از یک سال قبل) مرکز «بلفر علوم و امور بین‌الملل» که یکی از مهم‌ترین اندیشکده‌های آمریکایی و زیر نظر دانشگاه هاروارد است، اقدام به انتشار مطلبی به قلم "ژوفی ژوزف" مذاکره کننده پیشین آمریکا در 1+5 نمود. ژوزف در این گزارش شرایط هسته ای ایران را تشریح نمود و به درخواست هایی که آمریکایی ها باید از ایران داشته باشند  اشاره کرد. این گزارش دارای ابعاد مختلفی بود که مهم‌ترین آن از قرار ذیل است:

• در راستای تسهیل و حل و فصل نگرانی‌های حال و گذشته در مورد برنامه هسته‌ای ایران، مقامات آمریکایی تأکید دارند که تهران باید مراکز، اسناد و اشخاصی را که آژانس تعیین می‌کند، فراهم آورد.

• تهران تأکید دارد که آژانس فقط اجازه تحقیق در تأسیسات و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای را دارد و معتقد است بازرسی از تأسیسات نظامی چون پارچین که کاملاً نظامی است، خارج از صلاحیت آن نهاد است.

• آمریکا معتقد است آژانس باید بتواند بدون دخالت دولت با "محسن فخری‌زاده" و دیگر دانشمندان هسته‌ای ایران صحبت کند.

• آنچه برای جامعه بین‌الملل مهم است، اطمینان یافتن در مورد این موضوع است که هر فعالیت مهمی که ایران در گذشته درگیر آن بوده، اکنون به طور کامل متوقف شده است و ایران اکنون شفافیت کامل در فعالیت‌های خود دارد.

• ایران علاوه بر آن که اطلاعات آژانس را معتبر نمی‌داند، معتقد است آژانس توان حفاظت از اطلاعات محرمانه را ندارد.

• آمریکا و دیگر کشورهای غربی نباید با اتلاف وقت، امضای توافق جامع را به بررسی تمام ادعاهای PMD منوط کنند،‌ بلکه باید با یک ساختار مشخص،‌ ایران و آژانس را ملزم به بررسی مطالعات ادعایی کنند.


*PMD دروغ بزرگ آمریکا

هاشمی***آقاپور /// PMD و زیاده‌خواهی غرب

"حسن عابدینی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: PMD  یک دروغ بزرگ است که خود آمریکایی‌ها آن را ساخته و پرداخته‌اند. در ماه گذشته یکی از افسران ارشدی که کوشش داشت در حوزه هسته‌ای ایران خرابکاری کند، تلاش داشت یکسری سندهای دروغین را به ایران تحویل دهد و سپس اعلام کند تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.( وی در گفت‌وگو با یک خبرنگار این موضوع را فاش کرد و بلافاصله توسط دادگاه نظامی محاکمه شد). موضوع PMD  بازیچه‌ای رسانه‌ایی برای آمریکایی‌ها علیه ایران است.

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار داشت: این که آمریکایی‌ها ادعا داشته باشند این امر نیاز به زمان بیشتر برای حل شدن دارد، بیشتر برای راه‌اندازی یک شوی تبلیغاتی است وگرنه در چارچوب توافق ایران و آژانس انرژی اتمی این امر باید تا پایان سال جاری میلادی حل شود. بر طبق توافق طرفین، قرار است آقای آمانو گزارش خود را به شورای حکام ارائه دهد و پس از اظهار نظر شورا نسبت به آن، موضوع پایان یابد.

وی تأکید کرد: اگر دوباره آمریکایی‌ها در این زمینه دبه کنند این امر ناشی از رفتار دوگانه آنان در قبال موضوعات مختلف است وگرنه طبق تفاهم ایران و آژانس، یک روند قانونی برای حل و فصل موضوع وجود دارد.

عابدینی افزود: با توجه به این موضوع که 5 سال پیش 6 موضوع اصلی را ایران در قالب مدالیته حل کرد و نیز در یک سال گذشته ایران به 18 پرسش مطرح شده پاسخ داده، به نظر موضوع PMD به راحتی قابل حل است و مواردی که آمریکا مطرح می‌کند بیشتر شبیه شوی تبلیغاتی است و کمتر ریشه در واقعیت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار