شیراز؛

پویاتر شدن بخش کشاورزی فارس با آغاز همکاری تازه بین المللی

حفظ و تامین امنیت غذایی یکی از استراتژهای کشورها برای حفظ استقلال و حتی تبدیل به قدرت برتر شدن در عصر کنونی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت :توافق ایران و 1+5 برای لغو تحریم ها و آغاز همکاری تازه بین المللی/ تراز بخش کشاورزی با رفع تحریم ها پویا تر می شود.

دکتر محمد مهدی قاسمی با بیان این که با رفع تحریم‌ها، در رونق تجارت و فضای رقابتی کشاورزی ، اثرات مثبتی را خواهیم دید.افزود: چشم امید برای تولید محصولات استراتژیک در داخل کشور و استان فارس داریم و از فرصت‌های ایجادشده در مسیر صادرات برای رونق‌بخشی استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس" درباره توافق گروه 1+5 با ایران و اثرات مثبت آن بر بخش‌های تولیدی کشورمان تصریح کرد: به‌طور قطع این مذاکرات اثرات خود را بر تمام بخش‌ها و زیربخش‌ها خواهد گذاشت، به ‌گونه‌ای که در بخش دام و دامپروری نیز اثربخش خواهد بود.

وی تأکید کرد: نهاده‌های کشاورزی و نهاده ‌های مورد نیاز بخش دام و طیور بدین‌ترتیب با قیمت‌های مناسب‌تر و در فضایی رقابتی و سالم به کشور وارد می‌شود و به‌طور قطع با کاهش قیمت آنها روبه‌رو خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: کاهش قیمت نهاده‌ها و حرکت با رویکرد جهانی منجر به افزایش تولید در بخش می‌شود و بدین‌ترتیب اثرات مثبت آن را در تمامی زیربخش‌ها شاهد خواهیم بود.

این مقام مسئول اظهار داشت : در نتیجه این تفاهم که با رعایت چارچوب ها، دستورالعمل ها و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تدوین گردیده است، دستاوردهای متعددی در بخش کشاورزی حاصل می شود.

قاسمی از مثبت شدن تراز بخش کشاورزی با رفع تحریم ها خبر داد و گفت : در سال 93حدود 2 میلیارد دلار تراز مثبت تر از سال قبل بوده و آنچه که می تواند برای بخش کشاورزی تاثیر گذار باشد، صادرات است و این موضوع دغدغه ای است که متولیان، کشاورزان و صاحبان صنایع غذایی به دنبال رفع موانع موجود برای صادرات هستند.

عالی ترین مقام بخش کشاورزی فارس با اشاره به وجود نظرات مختلف در خصوص رفع تحریم ها، اظهار کرد: برقراری توازن بین صادرات و واردات به کشور می تواند در اقتصاد و بودجه عمومی کشور و مثبت شدن تراز بخش کشاورزی موثر واقع شود.

وی گفت: همواره در زمینه صادرات و واردات، گشایش اعتبارات مالی، تعیین قیمت ها و حوزه بازار تولیدات بخش کشاورزی با مشکلاتی مواجه بودیم زیرا در اعمال تحریم ها علیه ایران برخی شرکت ها با ایران همکاری نمی کردند و فعالیت بانک های ایرانی نیز عملا متوقف شده بود که امیدواریم در دوران پساتحریم در آغاز کارها با رشد صادرات، ارزان شدن قیمت محصولات، توسعه تولید و داشتن بازار صادراتی مناسب مواجه شویم.

به گفته قاسمی ، علاوه بر تلاش برای توسعه پایدار بخش کشاورزی ، باید با برنامه ریزی، سیاست گذاری و با رویکرد حمایت از تولید داخل بخش دیگر از مشکلات را برطرف نمود تا باعث جلب سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاران خارجی و ایجاد اشتغال شود .

وی" با بیان این مطلب که دولت با رویکرد حمایت از تولیدات کشاورزی می تواند در دوران پس از تحریم به بخش کشاورزی بیش از گذشته توجه داشته باشد اضافه کرد: در همین راستا باید با ایجاد انگیزه های مالی، اقتصادی، به زراعی، به نژادی، بکارگیری از سیستم های آبیاری نوین و ترویج یافته های جدید، بهبود ساختار مدیریت منابع آب با تاکید بر رویکرد مدیریت مشارکتی منابع آب مشکلات این بخش مرتفع شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس ادامه داد: بنابراین باید از علم و دانش دهها هزار دانش آموخته بخش کشاورزی استفاده کرد تا علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در این بخش، از توان آنها در توسعه پایدار و افزایش عملکرد در واحد سطح بهره مند شویم.

ایشان با بیان این مطلب که باید ضمن حفظ بازارهای قدیمی، بازارهای جدید را وارد عرصه اقتصاد کشور کرد گفت : انشاء الله با توافق حاصل شده و بارفع تحریم ها ، چشم اندازی مناسب برای بخش کشاورزی و صنایع غذایی می توان متصور بود.

وی تأکید کرد: امیدواریم که توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها بتواند در بازار نهاده‌های دامی و رقابتی‌ شدن آن مؤثر باشد و از نظر تعادل قیمت به وضعیت با ثبات‌تری نسبت به گذشته دست یابیم.

قاسمی اظهار کرد: با ایجاد توافقات، امکان واردات کالاهای مورد نیاز داخل کشور و همچنین صادرات محصولات کشاورزی ما فراهم شده و در نتیجه بخش کشاورزی کشور و استان فارس رونق خواهد گرفت.

او افزود: اکنون سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد که شرایط سهولت صادرات و واردات محصولاتی که برای آن اجبار داریم را فراهم کند و همچنین سعی در حل و فصل برخی مسائل در زمینه تجارت محصولات کشاورزی در میان کشورهای مختلف را داریم و تلاش خواهیم کرد در این زمینه ساختارهای درست را پیشنهاد دهیم.

وی تصریح کرد :داشته های ایران از نظر محصولات باغی و کشاورزی کم نیستند هر گوشه و کنار این مرز کهن، استان ها و شهرهای مختلف هر کدام سمبل یک محصول کشاورزی هستند و استان پهناور فارس سرآمد محصولات متنوع کشاورزی و باغی است.

قاسمی با بیان اینکه در نظر داریم ارتباطات بین‌المللی خود را در زمینه بهره‌گیری از اطلاعات کارشناسی بالا ببریم افزود: بسیاری از موقعیت‌های خود را در بخش تحقیقات و ترویج ارتقاء داده و در صدد آن هستیم که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که کشاورزان محصولات رقابت‌پذیر تولید کنند و آن را در عرصه بین‌المللی عرضه کنند.

وی همچنین بیان کرد: در سال‌هایی که تحریم بودیم بسیاری از اقلامی که به تولیدات کشاورزی در ایران کمک می‌کرد را نمی‌توانستیم وارد کنیم مثلا امکان واردات بذر خوب و سموم خوب به کشور وجود نداشت ولی اکنون این امکان فراهم می‌شود و می‌توانیم به تولیدات محصولات بهتر در بازارهای بین‌المللی نیز امید داشته باشیم. در نتیجه چنین شرایطی طبیعی است که سرمایه‌گذاری‌های بیشتری هم در این حوزه صورت خواهد گرفت و زمینه رونق گرفتن کشاورزی را در کشور فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار و غلبه بر مشکلات خاص و چالش‌های بخش آب، نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های منابع آب و ارتقاء مدیریت منابع آب موجود و مصرف بهینه آن هستیم که با توجه به ظرفیت محدود منابع آب در کشور و استان، برای حل مشکل کم آبی به تغییر نگرش به آب با اعمال مدیریت مصرف و کاهش تلفات آب نیازمندیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بر اصلاح الگوی مصرف آب در تمام سطوح و بخش‌های مصرف به خصوص در بخش پرمصرف آب (بخش کشاورزی) استان تاکید کرد و افزود: این امر می‌تواند به صورت یک اقتصاد دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی ادامه داد: به دلیل محدودیت منابع آب، توسعه پایدار کشاورزی معقول ، ممکن نیست مگر با تغییر الگوی کشت، افزایش کارآیی آب در مزارع و افزایش راندمان تولید در واحد سطح که با این تدابیر می توانیم پویایی بخش کشاورزی را شاهد باشیم.


انتهای پیام/ ا



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.