غذاهایی که سلامت قلب شما را تضمین می‌کنند

استفاده از سبزیجات، گوشت‌های سفید، حبوبات و غلات در برنامه‌ی رژیم‌غذایی نقش پررنگی را در سلامت قلب دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتباطی که بین بیماری‌های قلبی و رژیم‌غذایی افراد مبتلا وجود دارد یک حقیقت غیرقابل انکار است چرا که با رعایت و توجه به یک رژیم‌غذایی سالم خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را کاهش داد.

بنابر این واقعیت انکار ناپذیر اکثر مردم تمایل دارند اطلاعات بیشتری در رابطه با رژیم‌غذایی که روند عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد داشته باشند. اما اولین مطلبی که باید به آن توجه اکید شود دانستن این است که یک رژیم‌غذایی خوب و سالم دارای چه ویژگی‌هایی است. رژیمی که دارای چربی‌های غیر‌اشباع، پروتئین متعادل، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات است.

در عصر حاضر مهمترین عامل دخیل در تغذیه افراد رژیم‌غذایی است، همچنین ثابت شده است که مصرف سبزیجات زیاد اما در حدی که دستگاه گوارش بتواند آنرا بپذیرد توصیه می‌شود. به علاوه اگر مصرف سبزیجات و حبوبات در برنامه غذایی وجود داشته باشد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و حتی سرطان‌ها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

کاهش خطر گرفتگی عروق با تغییر در رژیم‌غذایی
در همین خصوص حمید بیگدلیان جراح و فوق‌تخصص بیماری‌های قلبی می‌گوید: به دلیل آنکه شایع‌ترین علت درگیری در بیماران قلبی انسداد و گرفتگی عروق کرونری است و در نهایت منجر به سکته می‌شود باید توجه شدیدتر و بیشتری به نوع رژیم‌غذایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: بطور‌کلی نوع و روش تغذیه‌ای تغییراتی منفی داشته و در جهت استفاده و مصرف غذاهای مضر برای سلامتی قلب پیش رفته است، که این عوامل باعث گرفتگی عروق کرونری و سایر بیماری‌ها همچون چاقی، دیابت و بیماری‌های پیش زمینه‌ی قلبی شده است. بطور‌کلی مواد‌غذایی مفید برای قلب در چند گروه سبزیجات، گوشت‌ها و فراورده‌های پروتئینی مفید، غلات سبوس‌دار، حبوبات و میوه‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

سبزیجات منبع اصلی فیبر
بطور‌کلی هر ماده غذایی که حاوی فیبر است و به عنوان یک حجم غذایی محسوب می‌شود و هم‌زمان عاملی برای کاهش سطح کلسترول خون می‌باشد به عنوان یک ماده غذایی مفید محسوب می‌شود.

مصرف سبزیجات همچون فلفل، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج، ریحان و انواع دیگری از سبزیجات باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند.

گوشت ماهی مفید‌ترین گوشت برای سلامت قلب
بیگدلیان تصریح کرد: از بین فراورده‌های گوشتی پر‌ضررترین نوع گوشت برای قلب گوشت قرمز است چرا که اسید چرب اشباع بالایی دارد و معمولا افزایش دهنده‌ی خطر بیماری قلبی است. در افرادی که گوشت قرمز را همراه با لبنیات پرچرب مصرف می‌کنند میزان کلسترول خون به میزان قابل توجهی بالا است.

وی در ادامه افزود: از میان گوشت‌های سفید نظیر مرغ، طیور و فرآورده‌های گوشتی دریایی گوشت ماهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که حاوی پروتئین سازگار با قلب و حاوی امگا3 است و چربی‌های داخلی قلب (LDL) را تا حدی بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

این فوق‌تخصص قلب پیرامون تاثیر سایر فراورده‌های گوشتی دریایی اظهار کرد: مصرف میگو به عنوان یک گوشت دریایی توصیه نمی‌شود و اثرات مفید چندانی هم ندارد.

سویا بهترین جایگزین گوشت در سبد غذایی
بیگدلیان با اشاره به اینکه سویا نقش پررنگی را در سبد غذایی پیدا کرده است اذعان کرد: امروزه مصرف سویا در بین خانواده‌ها جایگاه خوبی پیدا کرده و در کنار اهمیت ویژه‌ای که دارد به عنوان یک جایگزین خوب برای گوشت قرمز محسوب می‌شود. همچنین این ترکیبات توانایی کاهش کلسترول خون را دارا هستند و ترکیب آن با گوشت قرمز در طبخ غذا اثرات منفی گوشت قرمز را هم می‌تواند خنثی کند.

مصرف میوه را در سبد تغذیه‌ای خود بگنجانید
میوه‌ها مانند سیب، گلابی نه تنها باعث سیری و جلوگیری از پر‌خوری می‌شوند بلکه به کاهش سطح LDH خون هم کمک شایانی می‌کنند همچنین دارای خاصیت ضد‌سرطانی می‌باشند.

بطور‌کلی تغییر سبک زندگی به استفاده از مواد‌غذایی سالم و استفاده از گوشت های سفید خصوصا ماهی، سبزیجات و همچنین تغییر در نحوه‌ی طبخ غذا و استفاده از نمک کمتر در تهیه آن می‌تواند در بهبود روند فعالیت قلب نقش بسزایی را داشته باشد. 

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار