عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت:

فیزیوتراپیست‌ها پرچمدار تحولات پزشکی در قرن جاری هستند

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با اشاره به اینکه فیزیوتراپی رویکرد درمان مبتنی بر فیزیولوژی بدن با استفاده از تاثیرات فیزیولوژیک است؛ گفت : این نگرش مدرن در پزشکی توانسته ساختار پزشکی در سظح بین المللی را دچار تحول کند.

فرجود شکوهی عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دوم مرداد ماه روز ملی فیزیوتراپی اظهار داشت : روز دوم مرداد رشته فیزیوتراپی در ایران توانست قدم بزرگی بردارد و فیزیوتراپیستها بصورت مستقل صاحب کلینیک شوند.

وی با اشاره به اینکه فیزیوتراپی نوعی رویکرد همزمان  به مباحث پیشگیری ، درمان و توانبخشی دارد؛ افزود : بیمار محوری ، سبک زندگی، بیماریهای وابسته به بی حرکتی خصوصا پوکی استخوان در فیزیوتراپی ارزش بسیاری دارد ؛ لذا میتواند گره بسیاری از مشکلات فعلی نظام سلامت را باز نماید.

وی در خصوص وضعیت فیزیوتراپی در کشور اذعان داشت :شرایط فیزیوتراپی در ایران نسبت به گذشته بهتر شده  ولی نسبت به جریان بین المللی عقب تر هستیم در حالی که در سطح منطقه عربستان ، پاکستان و بنگلادش فیزیوتراپی دکتری حرفه ای شده است .

شکوهی با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت با ارتقا فیزیوتراپیست ها به دکترای حرفه ای مخالف است تصریح کرد: وزیر بهداشت به تمام درخواست های ما جهت ملاقات پاسخ منفی داده است و تقریبا در افتتاحیه بیشتر کنگره های پزشکی غیر از کنگره فیزیوتراپی شرکت نموده است.

نماینده جامعه فیزیوتراپی در شورایعالی نظام پزشکی بیان داشت :  به منظور نیاز جامعه به ارتقا کیفیت درمان  تعدادی از همکاران جهت ارتقا خود به کشور های دارای مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی  مانند آمریکا ، انگلیس ، استرالیا حتی پاکستان عزیمت کرده اند و تعداد زیادی هم مشغول آموزش آنلاین (برخط) در دانشگاه ملی علوم پزشکی اسپانیا بر طبق استاندارد آمریکا هستند.

 کتاب CPT برای تمامی رشته ها غیر از فیزیوتراپی اجرایی شد

شکوهی در بخش دیگری از سخنان خود به پوشش بیمه ای بسیار کم فیزیوتراپی اشاره کرد و گفت : پوشش بیمه ها بسیار کم و ناچیز است  و کتاب cpt نیز  امسال برای تمام رشته ها غیر از رشته فیزیوتراپی اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه فیزیوتراپی در امریکا هر جلسه بین 400 تا 120 دلار است افزود: این تعرفه در ایران 10 تا 20 دلار است  در حالی که دستگاههای فیزیوتراپی بیشتر خارجی بوده  و با دلار خریداری می شوند ؛ همچنین کلینیک و بخش های فیزیوتراپی در تمام دنیا متعلق به فیزیوتراپیستها ست و کشور ما در این مساله استثناء است .

 عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با طرح این سوال که چرا باید مسولیت فنی کلینیک های فیزیوتراپی با غیر فیزیوتراپیست ها باشد که قانونا اجازه دست زدن به دستگاههای فیزیوتراپی را نداشته و درسش را در دانشگاه نخوانده اند ؛ خاطرنشان ساخت :امیدوارم  که مسئولین علمی وآموزشی وزارت بهداشت شرایط فعلی سلامت را  در کشور بخوبی تحلیل نموده  و تصمیم تاریخی برای فیزیوتراپی کشور بگیرند.


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عادل عبادتی
۲۱:۱۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
ممنون از دکتر شکوهی
روز دوم مرداد رو به همه ی همکاران زحمتکش خودم تبرک عرض میکنم،و از مسئولین میخوایم که پیگیر درخواست به حق ما باشند
آخرین اخبار