ممانعت وزارت بهداشت از برگزاری دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی در خصوص وضعیت دکترای حرفه‌ای این رشته گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مانع از اجرای دکترای حرفه‌ای رشته فیزیوتراپی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد اکبری، عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی در نشست خبری این انجمن که صبح امروز در محل دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با اشاره به وضعیت دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی اظهار کرد: هم‌اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مانع از اجرای دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی می‌شود انجمن فیزیوتراپی با تغییر معاون آموزشی وزارت بهداشت به اجرای این دوره امیدوار شده بود، اما این امر توسط وزارت بهداشت محقق نگردید. 

وی افزود: هم اکنون علاوه بر فیزیوتاپیست‌ها که مسئولیت فنی کلینیک‌های فیزیوتراپی را به عهده دارند، متخصصین روماتولوژی و ارتوپدی نیز می‌توانند این وظیفه را انجام دهند این مسئله به نوعی رجعت و به عقب برای کشور ایران در زمینه رشته فیزیوتراپی محسوب می‌شود. 

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی با اشاره به تلاش‌های این انجمن  برای استقلال رشته فیزیوتراپی بیان کرد: پس از استقلال رشته فیزیوتراپی در سال 1378 هر ساله بزرگداشت این روز برگزار می‌شود در جشن استقلال این رشته، خواسته‌های رشته فیزیوتراپی مطرح می‌شود. 

انصراف سازمان‌های بیمه گر از پرداخت تعرفه‌های فیزیوتراپی

در ادامه مراسم ایرج عبداللهی مسئول روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی در خصوص تعرفه‌های این رشته تصریح کرد: سازمان‌های بیمه گر از پرداخت تعرفه‌های فیزیوتراپی که در کتاب ارزشگذاری خدمات پزشکی تعیین شده است، خودداری می‌کنند در حالیکه این میزان تعرفه‌ با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و مشکلات جامعه تعیین شده است. 

وی ادامه داد: با توجه به آنکه بیماری‌ها از سمت بیماری‌های عفونی به سمت بیماری‌های ناتوان کننده پیش می‌رود، و با افزایش امید به زندگی با پدیده سالمندی روبرو هستیم رشته فیزیوتراپی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. 

مسئول روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی بیان کرد: با وجود آنکه کشورهای پیشرفته‌ با مشکلات مالی مواجه شدند اما این مشکلات به جامعه فیزیوتراپی در این کشورها تسری پیدا نکرد. 
و در وزارت بهداشت نگاهی یک جانبه به رشته فیزیوتراپی وجود دارد. 

استقلال رشته فیزیوتراپی ادامه پیدا نکرد
محمد رسولی مسئول انجمن فیزیوتراپی شعبه تهران نیز در ادامه مراسم با اشاره به استقلال رشته فیزیوتراپی در دوم مرداد اظهار کرد: رشته فیزیوتراپی در دوم مرداد مستقل شد اما استقلال آن ادامه پیدا نکرد و همچنان رشته‌های دیگر مسئولیت فنی رشته فیزیوتراپی را بر عهده می‌گیرند. 

مسئول انجمن فیزیوتراپی شعبه تهران ادامه داد: مشکل متخصصین رشته فیزیوتراپی با بیمه‌ها، به نوع نگرش حاکم بر جامعه باز می‌گردد اولویت کاری در وزارت بهداشت بر پزشکان است هم‌اکنون این متخصصین با رشته طب فیزیکی تعارض پیدا کرده‌اند.

در ادامه مراسم، پرهام پارسا نژاد، فیزیوتراپیست‌ ادامه داد: هنگامی که مسئولیت فنی مراکز فیزیوتراپی بر عهده رشته‌های دیگری جز فیزیوتراپی باشد، هزینه‌های بیشتری به بیمار تحمیل می‌شود. 

خدمات فیزیوتراپی را فیزیوتراپیست‌ها ارائه دهند

هوشنگ امامی، دبیر انجمن فیزیوتراپی در پایان مراسم تصریح کرد: خدمات فیزیوتراپی را باید فیزیوتراپیست‌ها ارائه دهند و یک پزشک متخصص رشته دیگر نباید به عنوان مسئول فنی مراکز فیزیوتراپی انتخاب شود مستقل نشدن متخصصین فیزیوتراپی با اشاره به زحمات دانش‌، مهارت و کار فیزیکی این متخصصین اجحاف در حق مردم است. 

وی افزود: اولین دغدغه فیزیوتراپیست‌ها ارتقای خدمات رشته خودشان در قالب اجرای دکترای حرفه‌ای رشته فیزیوتراپی است مخالفان این امر ، فکر می‌کنند فیزیوتراپیست‌ها به دنبال مطرح کردن خود به عنوان یک پزشک هستند متخصصین این رشته نیز بدین منظور به کشورهای دیگر می‌روند این مسئله به صورت مهاجرت آن‌ها برای کار و تحصیل خود را نشان می‌دهد هم‌اکنون 5500 نفر نیز در ایران به فعالیت در رشته فیزیوتراپی می‌پردازند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار