پاسخ انجمن فیزیوتراپی ایران به اظهارات وزیر بهداشت

انجمن فیزیوتراپی ایران به اظهارات وزیر بهداشت در خصوص سرنوشت مصوبه طرح دکترای حرفه ای پاسخ داد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، در پی اظهارات وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره سرنوشت مصوبه طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی (دی پی تی ) ، دکتر محمد اکبری مسئول کمیته دکترای حرفه ای انجمن فیزیوتراپی ایران ضمن تشکر از توجه وزیر به درخواست‌های مکررفیزیوتراپیست های کشور مبنی بر اجرایی شدن هرچه سریعتر این مقطع تحصيلي , نکاتی را در رابطه با اظهارات وي بیان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : مقطع دکترای حرفه ای در اغلب کشورهای پیشرفته در امر بهداشت و درمان،ازجمله آمریکا، انگلیس، استرالیا  و کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه مانند عربستان سعودی، پاکستان، کویت ، هند ، لبنان و ... از مدت ها پیش برقرار شده است. به طوري که در دورنمای انجمن فیزیوتراپی آمریکا اعلام شده است که در سال 2020 فقط به دارندگان مدرک دکترای حرفه ای و بالاتر مجوز تاسیس مراكز فیزیوتراپی داده خواهد شد. در این کشور دانش آموختگان مقطع کارشناسي رشته فیزیوتراپی از طرف متوليان نظام سلامت ، برای تحصیل در مقطع دکترای حرفه ای تشویق می شوند. با این اوصاف شايسته نیست در ایران که از نظر بسط و توسعه دانش فیزیوتراپی جزء کشورهای برتر دنیا به شمار می رود، دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیوتراپی که در صف اول ارائه خدمات فیزیوتراپی قرار دارند، از تحصیل در این مقطع محروم باشند و یا برای تحصیل با پرداخت هزینه های هنگفت و گرفتاری های فراوان راهی کشورهای خارجی و همسایه مانند پاکستان شوند. 

عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در مورد نقش و وظایف دانش آموختگان دکترای حرفه ای فیزیوتراپی عنوان کرد: وزیر بهداشت ازدخالت این افراد در کار پزشکان و متخصصین ارتوپدی نگران هستند در حالیکه, طبق برنامه درسی تهیه شده برای مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی که برای ارزیابی و تصویب نهايي، به معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان تحویل داده شده است، جایگاه و وظایف دانش آموختگان این مقطع بطور دقیق مشخص و طبق استاندارد جهانی تنظیم شده است وهیچ گونه تداخلی با جایگاه و وظایف رشته های دیگرپزشکی از جمله متخصصین ارتوپدی ندارد.

اکبری در خاتمه آمادگی انجمن فیزیوتراپی ایران را براي ارائه هر نوع توضیح، مشورت یا ارایه مدارک مورد نظر در این زمینه، اعلام داشت و اظهار امیدواری کرد که طرح دکترای حرفه ی فیزیوتراپی هرچه سریعتر به نحو مطلوبي در ایران اجرا یی شود.

جواد صراف زاده مسوؤل کمیته آموزش انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این خصوص اظهار داشت : در دهه های  اخیر روند پیشرفت علم فیزیوتراپی در دنیا چنان سریع بوده که مراکز آموزشی و سیستم های بهداشتی کشورهای صاحب نام ، مراكز دانشگاهي این رشته را مجبور به برنامه ریزی هرچه مناسب تر وکارآمدتر برای آموزش حیطه های مختلف آن نموده اند. امروزه تاثیرات درمانی مثبت فیزیوتراپی در بيماريها و ضایعات مختلف سیستم استخوانی - عضلانی ، سیستم عصبی ، قلبی-عروقی و صدمات و ناتواناییهای حرکتی وجسماني مختلف بر کسی پوشیده نیست. بدین ترتیب ارتقا نیافتن علمی رشته فیزیوتراپی می تواند بیماران ما را از دریافت خدمات به روز این رشته محروم و ارتقای کیفی آن را متوقف کتد همچنین این مسئله روند تکراری و مزمن ارجاعات بیماران و هزینه های درمانی را افزایش می دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد : بر اساس شرح درس ارائه شده به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، حدود فعالیتهای حرفه ای فیزیوتراپیستها در مقطع دکترای حرفه ای نه تنها بین مقاطع مختلف تحصیلی آن بیان شده بلکه به خوبی تداخل نداشتن حرفه ای با سایر رشته های پزشکی نيز شفاف سازی شده است  به نحوی که هیچ یک ازدانش آموختگان دوره دکترای حرفه ای فیزیوتراپی تبدیل به پزشک نخواهند شد و به امر طبابت نخواهند پرداخت , بلکه در همان حيطه قبلي با درجه علمی و مهارتی بالاتر فعاليت خواهند كرد.

اين دكتراي تخصصي فيزيوتراپي  افزود : رشته فیزیوتراپی در کشورما سابقه ای فراتر از نیم قرن دارد و در این بازه زمانی به خوبی عملکرد و تعامل سازنده خود را باسایر رشته های پزشکی و به ویژه ارتوپدی،نورولوژی، جراحان مغز و اعصاب و سایرمتخصصین نشان داده و بسیار واضح است که امکان قرارگیری یک فيزيوتراپيست به جای یک پزشک متخصص به هیچ عنوان وجود ندارد  و در آينده نيزوجود نخواهد داشت. ارزیابی و معاينه یک فیزیوتراپیست در محدوده تشخیص اختلالات حرکتی بوده و در غير اين صورت نمی تواند ميزان موفقیت درمان فیزیوتراپی خود را مورد نقد و بررسي قراردهد.

این استاد دانشگاه با تعریف فیزیوتراپی به عنوان یک روش درمانی محافظه کارانه و کم هزینه ، گسترده و پیشگیرانه اظهار داشت :امروزه به خوبی مشخص شده که درمانهای غیر تهاجمي مانند فیزیوتراپی بسیار کم هزینه تر و با عوارض کمتری برای بیماراست و می تواند بارمالی عظیمی را از دوش نظام سلامت کشورها بردارند.  در موارد انجام جراحي مانند جراحی ارتوپدی ، موفقیت آن وابستگی زیادی به فیزیوتراپی متعاقب آن دارد. در ضمن به طور کامل واضح است كه دوره 4 ساله کارشناسی ، نمیتواند پاسخگوی مناسبی برای آموزش روشهاي نوين فیزیوتراپی باشد.

وی بیان کرد: پدیده مهاجرت فیزیوتراپیستهای کشور جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی رو به افزایش بوده و این در حالیست که توانایی کافی از هر نظربرای راه اندازي دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشور وجود دارد و بی توجهی به آن و توجه نکردن به اشتیاق همکاران فیزیوتراپیست به یادگیری بیشتر، محروم کردن بیماران از خدمات پيشرفته فیزیوتراپی را در پی خواهد داشت.

فرجود شکوهی عضو شورای عالی نظام پزشکی هم در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت و دغدغه های ایشان در مورد راه اندازی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی گفت : در درجه اول فیزیوتراپیستها در هیچ مقطعی و از جمله دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ، پزشک تلقی نمی شوند و جایگاه همکاران پزشک را تهدید نخواهند کرد ، کما اینکه در کشور امریکا ، در حال حاضر متجاوز از شصت هزار فیزیوتراپیست در مقطع دکترای حرفه ای مشغول به فعالیت بوده و بهترین تعامل را با پزشکان اين كشور دارند .دوم اینکه لزوم ارتقای علمی جامعه فیزیوتراپی کشور در افق 1404 کاملا احساس می شود ، زیرا که سایر کشورهای منطقه مانند پاکستان ، هند و عربستان سعودی این مقطع را راه اندازی کرده اند به نحوی که از سال 2011 میلادی فقط دانشجو در مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در کشور پاکستان پذیرش شده است . از طرف دیگر خدمات علمی و به روز رشته فیزیوتراپی به نحوی گسترش یافته است که امکان آموزش آن در یک دوره کارشناسی چهارساله مقدور نمی باشد و لذا برای آموزش مطلوب و ارائه خدمات مناسب به بیماران ارجمند ، چاره ای جز ارتقای سطح پایه فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه ای وجود ندارد .

رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ، اعضای شورای عالی و ریاست کل سازمان، مکررا حمایت قاطع خود را نسبت به ارتقای علمی و حرفه ای فیزیوتراپیستهای کشور به مقطع دکترای حرفه ای با رعايت حريم ها اعلام نموده اند و امیدواریم در سال جاری که بنا به فرموده مقام معظم رهبری سال "دولت و ملت ، همدلی و هم زبانی" نام گرفته ، شاهد تحقق شايسته این مهم باشیم تا نظام سلامت و آحاد مردم از منافع بی شمار آن بهره مند گردند 





انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
موافقم با نظرتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۳ دی ۱۳۹۴
به فرض هم تداخل داشته باشه مگه یه پزشک از کره مریخ اومده. باید فضای رقلبتی باشه .متاسفانه وزارت بهداشت پزشک محور هست.
باید اونقدر پذیرش در رشتنه های فیزیوتراپی ،پزشکی و تخصص زیاد بشه که فارغ التحصیلان باهم رقابت کنند در چذب بیمار
باوضعیت کنونی همگی درامد های افسانه ای دارند.
چه اشکالی داره یه متخصص ارتوپدی یا متخصص تب فیزیکی در کشور ما درامدش ماهیانه 5 میلیون تومن باشه نه به علت انحصار وزارت بهداشت درامد ماهیانه اینها از 100 میلیون تومن شروع میشه
چرا نباید پذیرش اونقدر زیاد شه که رقابت بین متخصصن ایجاد شه مثلا جای 30000 تومن 5 هزارتومن حق ویزیت بگیرند
هزینه های درمانی در ایران نسبت به درامد سرانه خیلی زیاده اونم بخاطر دستمزد های خیلی زیاد پزشکان دندانپزشکان متخصصان و فیزیوتراپ ها هستش
آخرین اخبار