باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شیوع قلب روماتیسمی به علت گسترش فرهنگ خود درمانی

خوشبختانه استفاده از پنی‌سیلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها تب روماتیسمی را در بسیاری از کشورها ریشه‌کن کرده است، اما هنوز هم این بیماری یک نگرانی در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تب روماتیسمی سه چهارم مبتلایان را دچار گرفتاری‌های مفصلی و نیمی از آنها را به مشکلات قلبی درگیر می‌کند.

عامل اصلی بیماری عفونی تب روماتیسمی، میکروب استرپتوکوک شناخته شده است که به دنبال یک سرماخوردگی ساده به وجود می‌آید. این بیماری در صورت عدم درمان قطعی و عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک در هنگام عفونت گلو و سرماخوردگی پدید می‌آید، در نتیجه کاملاً قابل پیشگیری است.
تب روماتیسمی از بیماری‌های التهابی خطرناک است که دریچه‌های قلب، مفاصل، مغز و پوست را درگیر می‌کند.

التهاب مفاصل ناشی از این بیماری قابل درمان است
آرمان احمدزاده، فوق تخصص روماتولوژی در خصوص این بیماری می‌گوید: برخلاف تصور عموم مردم بیماری تب روماتیسمی تأثیر بلند مدتی روی مفاصل ندارد و بیشتر قلب و مغز را درگیر می‌کند. التهاب مفاصل بیشتر در کودکان پنج تا 15 سال رخ می‌دهد. مفاصل قرمز و متورم می‌شوند و با درد همراه است. این التهاب معمولاً در مفاصل بزرگ همچون مفصل ران، مفصل دست و مچ پا بروز می‌دهد و حتی به بیمار اجازه‌ی راه‌رفتن هم نمی‌دهد.

وی ادامه داد: به علت گسترش فرهنگ خوددرمانی و آ‌گاهی‌های درست در خصوص مضرات استفاده از آنتی‌بیوتیک، مواردی که خواسته یا ناخواسته با استفاده از پنی‌سیلین درمان می‌شدند، شایع شده است و دیگر درمان نمی‌شوند. بیماری تب رماتیسمی از این قبیل موارد است.

احمدزاده، در پایان افزود: علاوه بر عوامل محیطی مسئله‌ی ژنتیکی مطرح است و افراد مستعد، به تکرار دچار حملات التهابی این بیماری می‌شوند که صدمه دیدن دریچه‌ی قلب و از کار افتادن آن را به همراه دارد.

 تنگی نفس و تپش قلب را جدی بگیرید
در صورتی که بیماری تب روماتیسمی قلب را درگیر کند، روماتیسم قلبی نامیده می‌شود.

نصرالله مقامی‌پور، متخصص جراحی قلب و عروق اظهار داشت: هنگامی که بدن قصد مبارزه با باکتری استرپتوکوک را دارد، آنتی‌ژن تولید می‌کند اما چون ساختمان دیواره میکروب این بیماری شبیه به ساختمان سطح داخلی قلب است، آنتی‌ژن‌های آزاد شده موجب التهاب دریچه‌های قلب نیز می‌شود و به تدریج زمانی که التهاب از بین برود، دریچه‌های قلب کارایی خود را از دست می‌دهند و با گذشت زمانی طولانی عوارضی اغلب جبران‌ناپذیر ظاهر می‌شوند، با تکرار بیماری ممکن است نارسایی قلب نیز رخ دهد.

از دیگر عوارض تب رماتیسمی می‌توان از اختلال دریچه میترال که منجر به تعویض دریچه قلب می‌شود و تنگی دریچه میترال نام برد، البته این بیماری همیشه قلب را گرفتار نمی کند، اغلب حمله تب روماتیسمی در عرض چند هفته تا چند ماه فروکش می‌کند اما اگر قلب را درگیر کند ممکن است عوارض باقی بماند، به همین دلیل پیشگیری از آن اهمیت زیادی دارد.

همچنین بیماران روماتیسم قلبی در معرض خطر عفونت دریچه‌های قلبشان هستند که پیشگیری از آن مستلزم رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها قبل و بعد از اقدامات دندانپزشکی و یا جراحی هستند، زیرا در این موارد احتمال ورود میکروب به جریان خون و گرفتار کردن دریچه‌ی قلبی وجود دارد.

باز هم رژیم غذایی نقش پررنگی ایفا می‌کند
احمدزاده معتقد است، راهی اصولی از طریق پزشک و کشت ساده، می‌تواند کارساز باشد. درمان ضد التهابی عمده‌ترین راه درمان است که بیشتر قرص آسپرین (درمان غیراستروئیدی) و داروهایی همچون ایبوپروفن، ناپروکسن و ...، که تنها جنبه‌ی تسکینی ندارند، توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: عارضه‌ای که درپی تب روماتیسمی در مغز پدید می‌آید نیز با مصرف پنی‌سیلین ماهیانه قابل بهبود است این عارضه "کره" نام دارد و مسکن کاهش می‌دهد.

بهتر است اشاره شود بیماری تب روماتیسمی مسری نیست اما میکروب استرپتوکوک که از طریق تنفس و عطسه و سرفه در هوا پخش می‌شود، قابل انتقال و سرایت به دیگران است بنابر این گلودرد چرکی استرپتوکوکی مسری است.

گزارش از یاسمن قاسمی


انتهای پیام/

برچسب ها: قلب ، روماتیسم ، مفصل ، مغز ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.