به گفته منابع هندی؛

هندی‌ها برای گفتگو درباره نحوه تسویه بدهی نفتی به تهران می‌آیند

منابع هندی مدعی شدند که مقام‌های هندی اوایل هفته آینده برای گفتگو درباره نحوه پرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران، راهی تهران می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز از دهلی نو، منابع هندی اعلام کردند: مقامهایی از دولت هند اوایل هفته آینده (شنبه و یکشنبه) برای گفتگو با مقامهای ایرانی درباره نحوه پرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران، به تهران سفر می‌کنند.
 
سه منبع مطلع از این موضوع گفتند: راجیو مهریشی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی هند در امور اقتصادی، سرپرستی تیم متشکل از رزرو بانک هند (Reserve Bank of India)، بانک دولتی یو سی او (UCO) و شرکت‌های نفتی را از ٢٥ تا ٢٦ ژوئیه (شنبه و یکشنبه سوم و چهارم مردادماه) برعهده خواهد داشت.
 
هند، چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت خام جهان، ٦ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار بابت خرید محموله‌های نفتی به ایران بدهکار است که به دلیل مسدود شدن مسیرهای بانکی به دلیل تحریم‌های مالی غرب علیه تهران، قادر به پرداخت آن نبوده است.
 
بر اساس توافق جامع هسته‌ای اخیر تهران و کشورهای گروه ١+٥ در وین، تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران لغو می‌شود.
 
پالایشگاه‌های هندی ٥٥ درصد پول‌های نفتی ایران را طی سال‌های تحریم از فوریه ٢٠١٣ پرداخت نکرده‌اند و باقیمانده از طریق بانک دولتی یو سی او و به روپیه برای خرید کالاهای ضروری مانند غذا و دارو پرداخت شده است.
 
این منابع هندی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: ایران انتظار دارد که بدهی‌های نفتی دهلی نو را در این مرحله پیگیری کند.
 
غلامرضا انصاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند هفته گذشته به رویترز گفته بود: ایران برای پایان دادن به ساز و کارهای پرداخت میلیاردها دلار بدهی نفتی دهلی نو، بزودی گفتگویی را با مقام‌های هندی انجام می‌دهد.
 
یکی از این منابع هندی اعلام کرد: شرکت نفتی اسار اویل سه میلیارد و ٣٤٠ میلیون دلار، شرکت مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی مانگالور ٢ میلیارد و ٤٩٠ میلیون دلار و شرکت نفتی ایندین اویل ٥٨١ میلیون دلار به ایران بدهی دارند.
 
این منبع نیز گفت: شرکت اچ پی سی ال-میتال انرژی ٩٧ میلیون دلار و هندوستان پترولیوم ٢٩ میلیون دلار به ایران بدهکارند.
 
وی ادامه داد: حدود ١٧٠ میلیارد روپیه (٢ میلیارد و ٦٧٠ میلیون دلار) پول ایران در بانک دولتی UCO هند بلوکه شده است.
 
به گفته این منبع، مقام‌های شرکت او ان جی سی ویدیش، بخش بین المللی سرمایه گذاری شرکت دولتی نفت و گاز هند در نظر دارد روزهای‌ آینده برای مذاکره با مقام‌های ایرانی درباره توسعه میدان گازی فرزاد بی به تهران سفر کنند.
 
هند دومین مشتری بزرگ نفتی ایران پس از چین به شمار می‌رود که خرید نفت از تهران را به دلیل محدودیت‌ها و فشارهای حاصل از تحریم‌های آمریکا کاهش داد؛ با وجود این  دهلی نو در سه ماه نخست سال مالی که به ژوئن منتهی می‌شود واردات نفت خود را از ایران درصد نسبت به مدت مشابه پارسال ٥٠ درصد افزایش داد و به رقم ٣٠٦ هزار بشکه در روز رساند.

انتهای پیام/
برچسب ها: هند ، بدهی ، نفت ، تهران ، تحریم ، پالایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار