همدان؛

مرمت 18 اثر تاریخی با اعتبار یک میلیاردو 700 میلیون تومان

یک میلیارد700میلیون تومان صرف مرمت 18اثر تاریخی درهمدان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین نخستین پایتخت کشور بوده و دارای تمدنی بیش از سه هزار ساله است گفت: این استان آثار تاریخی و فرهنگی اسلامی ویژه و خاص و منحصر به فردی از دوران مختلفی را دارا میباشد.

وی با بیان اینکه استان همدان چهار بافت تاریخی در همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان دارد، افزود: بناهای تاریخی به دلیل قدمت بالای یک قرن از فرسودگی شدیدی برخوردار هستند و نیاز به مرمت و توجه دارند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص نگهداری آثار تاریخی خاطرنشان کرد: نگهداری آثار گذشتگان، نمایش و انتقال آن ها به نسل آینده، ارزیابی و قیاس میان پدیده ای تاریخی، علمی، فرهنگی، صنعتی و هنر، میزان رشد، گسترش و پیشرفت در جامعه، ایجاد تقویت تفاهم میان ملل و اقوام از مهمترین اهداف احداث و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی در موزه ها است.

توتونچی در مود بناهایی که در اولویت مرمت قرار دارند، عنوان کرد: مسجد جامع همدان، تپه هگمتانه، دست کند های ارزانفود، آرامگاه بوعلی سینا و شهر زیرزمینی سامن و ارگ نوشیجان از جمله بناهای تاریخی استان همدان است که در اولویت مرمت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی و تعمیر مساجد تاریخی استان همدان بیش از 200 میلیون تومان هزینه شده است افزود : به دلیل بافت فرسوده مسجد جامع همدان عملیات استحکام بخشی این مسجد با 100 میلیون تومان هزینه آغاز شده است.

وی به مرمت بافت تاریخی بازار همدان اشاره و خاطر نشان کرد: برای عملیات این طرح 150 میلیون تومان هزینه شده است.
وی مرمت یگانه زورخانه ثبتی همدان به نام همه کسی واقع در خیابان شهدارا از جمله بناهای مرمت شده با اعتبار بیش از 10 میلیون تومان نام برد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به مرمت خانه ضرابی ، خانه احمدی ، فیضی و سیفی در شهر همدان اشاره داشت و گفت: ساماندهی مجموعه هگمتانه و تملک ها در حال پیگیری است و اعتباراتی برای تجهیز موزه بوعلی و سیستم نورپردازی و ساماندهی محیطی آن در نظر گرفته شده است.

وی کاروانسرای یعقوب یاری رااز کاروانسراهای قدیمی بازار همدان برشمرد و عنوان کرد: مرمت این کاروانسرا با 75 میلیون تومان هزینه انجام شده است.

توتونجی ساماندهی گنبد علویان، نقوش گنبد و پاکسازی و نور پردازی گنبد علویان از جمله برنامه های مرمتی در سال جاری دانست.
وی با اشاره به دست کند های ارزانفود بیان کرد: انجام کاوش ها در دست کند های ارزانفود و گمانه زنی ها و تثبیت و مرمت پایه ها و انجام عملیات مستند سازی از جمله مرمت ها بوده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: برای این اثر تاریخی 70 میلیون تومان هزینه شده است.

توتونجی مرمت مسجد حاج احمد همدان را در راستای حفظ مساجد محله محور شهر همدان از برنامه های مرمتی میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: محوطه سازی برج قربان، مرمت مهمانسرای فردوی در ملایر، مرمت بنای امامزاده هود و اظهر در رزن، مرمت خانه اقتداری در تویسرکان، مرمت مسجد یسرلو در قهاوند، مرمت آب انبار اسد آباد که تنها آب انبار در غرب کشور بوده و حمام کردخورد در کبودرآهنگ از جمله مرمت های انجام شده در سال گذشته است.

وی اظهار داشت: تعمیر موزه ها و ابنیه تاریخی و حمام محله حاجی در دستور کار قرار دارد و بهره مندی موزه هگمتانه و بوعلی سینا از تجهیزات از جمله برنامه ها است.

توتونچی بیان کرد: مرمت بناهای تاریخی در واقع تامین بستر و خوراک مناسبی برای گردشگر و جذب گردشگر است و بناهای تاریخی موجب به وجود آمدن فضاهای تنوع گردشگر می شود.

وی با بیان اینکه با مرمت بناهای تاریخی فرهنگی به دنبال احیا فرهنگ و اصالت هستیم، اظهار کرد: امیدواریم با تقویت امر گردشگری خوراک مناسبی برای گردشگری تهیه و غنا و فرهنگ و هویت خود را حفظ کنیم.



انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.