اصفهان؛

احیای حوض‌خانه‌های مسجد جامع و موسی بن جعفر(ع) نوش آباد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد از احیا و مرمت حوض‌خانه‌های این شهر و مستند نگاری پرونده ثبتی آن خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ زهرا ساروخانی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر نوش آباد، گفت: احیای حوض خانه های نوش آباد با کمک مردمی و اعتبار مالی شهرداری این شهرانجام می شود.

وی، مرمت 2 حوض خانه جنب مسجد جامع و مسجد موسی بن جعفر(علیه السلام) شهرنوش آباد که به درخواست مردمی و حمایت مالی شهرداری زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش آباد از زیر خاک بیرون آورده شد را یادآورشد و گفت: مرمت و بازسازی این حوضخانه با اعتبار مالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام می شود.

به گفته وی، ساختمان حوض خانه شامل عناصر حوضی به شکل چهارگوش، دایره یا چند ضلعی در مرکز فضا و سکوهایی در دور تا دور آن برای نشستن ،کانال قنات و کانال تهویه هوا است.

این باستان شناس، حوض خانه های این شهر را با توجه به سطح قنات در عمق های متفاوت بین سه تا شش متر احداث شده با مصالح آجر دانست و گفت:حوض خانه جنب مسجد جامع کاربری وضو خانه داشته و به شکل یک چهار تاقی ایجاد شده که دور آن راهرو با تاق آهنگ به شکل ضربی قرار داشته و سکویی جهت نشستن در دیواره جبهه شمالی و جنوبی این حوض خانه ایجاد شده است.

ساروخانی، کاربری فضا عمومی بوده (رخت شوی خانه) و پلان هشت ضلعی آن با سکوهای ایجاد شده در دور تا دور در نمونه مسجد موسی بن جعفر(علیه السلام) شهر نوش آباد را خاطرنشان کرد و گفت: در ساختمان حوض خانه ها آب قنات از یک جبهه وارد و از جبهه دیگر خارج می شده است.

وی، مستند نگاری و تهیه پرونده ثبتی حوض خانه ها را مهمترین اقدام پایگاه میراث فرهنگی شهر نوش آباد، بعد از خاک برداری این آثار برای ثبت در فهرست آثار ملی عنوان کرد و گفت: مرمت و حفاظت از این حوض خانه ها با کمک مردمی و شهرداری انجام می شود.

به گفته وی، موقعیت ویژه این حوض خانه ها و احیا و مرمت آن در کنار شهر دستکند زیرزمینی نوش آباد به عنوان مهمترین اثر تاریخی شهر و در امتداد محور گردشگری این شهر ظرفیت گردشگر و شادابی فضا در مجاورت این اثر تاریخی را افزایش می دهد.

ساروخانی در پایان اظهارداشت: نوش آباد با معماری دستکند شهر زیرزمینی دارای پیشینه طولانی در احداث و استفاده از سازه های آبی به شکل دستکند است که با توجه به جاری بودن آب پنج رشته قنات تاریخی در این شهر از گذشته دور سازه های آبی زیادی با کاربری متعدد از جمله مهمترین نمونه های آن علاوه بر قنات می توان به پایاب و ساختمان حوضخانه ها در داخل بافت شهری ایجاد کرده است.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.