در واکنش به خبرهای قطع آب زاینده رود؛

آب در زاینده رود همچنان جاری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: نیازهای محیط زیستی حوضه ابخیز‌ زاینده رود ایجاب می کند آب این رودخانه همچنان جاری باشد.

آب در زاینده رود همچنان جاری استحمید ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به خبرهای انتشار یافته مبنی بر قطع جریان آب زاینده رود اظهار داشت: طبق وعده قبلی ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر جاری ماندن آب در زاینده رود، مطابق مصوبه شورای مدیریت یک پارچه زاینده رود، جریان آب در تنها رودخانه فلات مرکزی ایران همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در شرایط محلی، کمبود آب مانع از این است که میزان آب رها شده از سد زاینده رود به مقدارقابل توجه و مطلوبی برسد لیکن رهاسازی حداقل آب ممکن ، علاوه بر اینکه از خشک شدن بستر رودخانه و تبدیل آن به کانون دیگری از ریزگردها جلوگیری خواهد کرد در تغذیه آبخوان‌ها و تامین بخشی از خدمات اکوسیستمی رودخانه نظیر حفظ تنوع زیستی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان کاهش محسوس و قطع شدن موقت آب رودخانه در بخشی از شهر اصفهان طی روزهای شانزدهم و هفدهم خرداد را ناشی از تاثیر تعطیلی نیمه خرداد و افزایش میزان برداشت‌ها در اثر فعالیت کشاورزی و نیاز واحدهای اقامتی از زیر دست سد زاینده رود تا شهر اصفهان دانست و افزود: بلافاصله با پیگیری های به عمل آمده و افزایش دبی‌آب‌ رها سازی شده از سد، این کمبود جبران و آب در بستر رودخانه جریان یافت.

ظهرابی تاکید کرد: مادامی که حجم آب ذخیره شده در سد به کمتر از چهار صد میلیون متر مکعب نرسد جریان رودخانه ادامه خواهد شد و در حال حاضر این حجم حدود 500 میلیون متر مکعب بوده و حجم ورودی به سد بیشتر از خروجی سد می باشد.

وی در پایان گفت: شرایط موجود در حوضه آبخیز زاینده رود به گونه ای شکننده است که چنانچه با اعمال مدیریت بهینه به تامین نیازهای حداقلی هر بخش دست یابیم خشنود شویم و مصوبات ماده 9 شورای عالی آب و تعهدات دولت در ای خصوص با قوت در حال پیگیری و اجرا است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
اشتباه به عرضتون رسوندن . تشریف بیارین ببینید کمکم داره تبدیل به زمین چمن فوتبال میشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۲۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۴
سلام
لطفا به صورت صحیح اطلاع رسانی نمائید آب در بخشهای زیادی از رودخانه زایندرود مانند شهرستانهای فلاورجان - درچه و ... جریان ندارد و همچنان خشک و بیابانی می باشد و از طریق کانال انحرافی از ناژوان اصفهان به بعد به صورت خیلی کم جریان دارد
آخرین اخبار