بجنورد؛

افزایش 25 درصدی ثبت موقوفات جدید در خراسان شمالی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان استان گفت: در سال جاری میزان ثبت موقوفات جدید در این استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، افزود: از ابتدای امسال تاکنون 67 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه و در مناطق شهری و روستایی این استان ثبت شده است.

حجت الاسلام سهرابی اظهارداشت: در مدت مشابه سال گذشته 40 وقف جدید در استان از سوی خیران و واقفان ثبت شده بود.

وی با بیان اینکه اکنون در شهرستان های هشت گانه استان در مجموع چهار هزار 952 موقوفه با 9 هزار 597 رقبه وجود دارد، گفت: بیش از 60 درصد موقوفه های استان در بخش کشاورزی و مابقی نیز تجاری، خدماتی و صنعتی هستند.

وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی موقوفات جدید ثبت شده در استان بیش از 30 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: وقف های مزبور در زمینه های برگزاری مراسمات عزاداری سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه اطهار(ع)، اجرای برنامه های قرآنی و فرهنگی، تقویت حوزه های علمیه، بهداشت و سلامت و ... ثبت شده اند.

حجت الاسلام سهرابی افزود: 65 درصد موقوفات استان با نیت روضه سیدالشهدا(ع) ثبت شده و مربوط به عزاداری امام حسین(ع) در دهه نخست محرم و اربعین هستند و 25 درصد نیز در حوزه مساجد ثبت شده و مربوط به احداث و نگهداری این اماکن مقدس هستند.

وی گفت: پنج درصد از موقوفات موجود در استان مربوط به تقویت و رفع نیازهای حوزه های علمیه و سه درصد نیز برای انجام فعالیت های قرآنی و فرهنگی و یا تکمیل زیرساخت ها در این بخش از سوی واقفان و خیران ثبت شده اند.

وی علت افزایش شمار موقوفات جدید را اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و مذهبی نظیر طرح های نشاط معنوی، ضیافت الهی و سوگواره یاس نبوی و نیز برنامه های قرآنی نظیر جزءخوانی قرآن کریم و محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان داخلی استانی و کشوری و قاریانی از کشور مصر عنوان کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در ادامه از احیای بزرگ ترین موقوفه استان خبر داد و افزود: این زمین چهار هزار و 600 هکتاری وقفی در روستای اصغر آباد شهرستان گرمه قرار داشت که بایر شده بود اما با حفر چاه کشاورزی در این زمین، در دست احیا و بهره برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: بجنورد ، افزایش ، وقف ، ثبت ، اوقاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.