اصفهان؛

مشخصات غار رئیس نیاسر در ورودی آن نصب گردید

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از نصب تابلو نقشه و مشخصات غار رئیس نیاسر در این شهرستان خبر داد.

مشخصات غار رئیس نیاسر در ورودی آن نصب گردیدبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ محسن جاوری گفت: با تلاش شهرداری و پایگاه میراث فرهنگی و گردشگري شهر تاريخي نياسر در راستای معرفی و آشنایی هرچه بهتر گردشگران با ویژگی ها و قسمت های مختلف غار رئیس نیاسر و با همکاری گروه غارنوردی و غارشناسی نقش جهان اصفهان، نقشه ( پلان و پروفایل) و اطلاعات توصیفی در قسمت ورودی غار نصب گردید.

جاوری به اهمیت تاریخی این اثر اشاره کرد وافزود: غار رئیس با 950 متر طول مسیرهای شناسایی شده و 60 متر عمق در کنار آبشار زیبای نیاسر گستردگی اعجاب برانگیزی دارد.

وی گفت: غار شگفت انگیز رئیس به عنوان شاهکاری از معماری دستکند به شمار مي رود كه در قسمت زیرین باغ معروف به تالار و اراضی مجاور آن واقع شده است. این غار به صورت مجموعه­ای زیرزمینی و پیچیده در پنج رشته مشتمل بر ورودی­های متعدد، راهروهای تنگ و طولانی،فضاهای اتاق مانند با تاقچه­هایی در دیواره­های آنها، سکو و ستون­های سنگی در چند طبقه با استفاده از ابزار ساده ابتدایی در درون توده سنگی از جنس تراورتن ایجاد گردیده است. ارتباط بین طبقات،همچنین تهویه هوای فضاها از طریق چاه ها و کانال­های متعددی است که در داخل برخی از فضاها حفر گردیده است.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی و گردشگري شهر تاريخي نياسر با تاکید بر اینکه نقشه برداری این غار باستانی در سال 1391 توسط گروه غارنوردی و غارشناسی نقش جهان اصفهان انجام شده اظهار داشت : تا قبل از این تنها برای معرفی غار کلهرود واقع در شهرستان شاهین شهر و میمه چنین طرحی با این نوع مشخصات توسط گروه مذکور تهیه و نصب شده است.

علی ابوالفضلی افزود:. آنچه که از نظر اصول معماری در ایجاد فضاهای غار حائز اهمیت می­باشد رعایت اصول فنی و مهندسی در ایجاد فضاها در سطوح زیرین کوه، همچنين اجرای شیب تقریبی 5 درصد در بیشتر مسیرهای موجود در غار احتمالاً جهت هدایت آب نفوذی به خارج از مجموعه غار که در مجموع این موارد به نوعی نشانگر وسعت دید سازندگان این مجموعه حیرت آور و پیچیده است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.