بیرجند؛

اسرارآمیز ترین پديده های تاريخی خراسان جنوبی

اسرارآميزترين پديده های تاريخی خراسان جنوبی، غارهای چنشت و چهل چاه در 60 كيلومتری جنوب شهرستان سربیشه و جنوب شرقی شهرستان بیرجند است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛اين غارها در غرب روستای چنشت و بر دامنه كوه باقران واقع شده است، غار چنشت بر اساس متون تاريخی 614 سال پيش بوسيله سيد محمد مشعشع كشف شده است.

بنا به قول حسامی سيد محمد مشعشع پس از كشف غار اجساد سيد محمد علوی و دو فرزندش كه از مبارزين علوی بوده اند و بدست عمال خليفه عباسی الطايع بالله به شهادت رسيده و در اين غار گذاشته شده بودند از غار به بيرون منتقل و در سردابه ای به خاك سپرده و بر آن سردابه بقعه ای ساخته كه اينك آن بقعه موجود است.

غار چنشت كه بيش از 59 متر طول دارد هزاران سال پيش بدنبال مقوع زلزله اي مهيب و سر بهم نهادن صخره هاي بزرگ ايجاد شده است.

اين غار فضاهاي عجيب و متفاوت داردو گاه عبور از آن فضاها به سختي صورت مي گيرد و گاه بلندی گذرگاه ها از ده متر تجاوز می كند، كف غار در همه جا ناهموار است.

بر پایه این گزارش ؛ در هر نقطه اي از غار آثار مرگ و حيات پراكنده است، آثار حيات قطعات سفال ، چوب و پارچه هستند و آثار مرگ استخوانهای در هم شكسته و اجساد نيمه متلاشی بعضی از آثار كه نشان زندگي در داخل غار دارند که بيش از سه هزار سال پيش به درون باغ برده شده اند از جمله ظروف سفالی می باشند كه قطعاتی از آنها بر جای مانده است.


این گزارش می افزاید: وجود اين آثار در غار چنشت حكايتگر اين امر است كه آن محل در دوران درازی از تاريخ به عنوان پناهگاهی امن مورد استفاده فراريان و مظلومان بوده ،آنچه اينك در غار چنشت باقی مانده است پاره ای استخوان و تن پوش قومی است كه در تكاپوی حيات بخيال خود جان پناهی جسته اند و ترك خانه و كاشانه كرده اند.


با بررسي شواهد مي توان گمان برد كه دشمن در تعاقب آن قوم پناهگاه را كشف و ورودی آنرا گل گرفته باشند نمايش عينی اين فرضيه را در غار چهل چاه به فاصله صد متری غار چنشت می توان مشاهده كرد.


دهانه غار چنشت2 هزار و 224 متر و وسعت آن حدود 90 هزار متر مربع برآورد می شود.

چهل چاه که در مجاورت غار چنشت واقع شده ، بيش از هزار و 400 سال قدمت دارد و بر اساس متون تاريخي حدود 600 سال پيش نخستين بار توسط سيد محمد مشعشع کشف شد.


همچنين در داخل غار آثار حياتی متفاوتی از قبيل سفال، چوب و پارچه مشاهده شده است.

واقع شدن غار در منطقه زيبا و خوش آب و هوا قرار گرفتن در مجاورت امام زاده سيد حامد علوی و وجود بقعه مبارکه بی بی زينب خاتون در 7 کيلومتری آن باعث شده همه روزه پذيرای زوار فراوانی از سراسر استان و استان های مجاور باشد.

بر پایه این گزارش ؛ بهترين راه برای دسترسی به غار از مسير جاده ترانزيتی بيرجند- زاهدان تا دو راهی بخش مود 35 کيلومتر و از آن جا به سمت مزار کاهی 17 کيلومتر و سپس حدود 7 کيلومتر تا محل غار است.
 


انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.