بیرجند؛

شپشک سفید، آفت جنگل های خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی منابع آبی و مراتع استان را با خطر جدی مواجه کرده، افزود: امسال با کاهش شدید علوفه در مراتع استان مواجه بوده ایم.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ شریفی افزود: کمبود اعتبارات باعث شده که عملیات مقابله با بیابان زدایی در استان به کندی پیش رود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی، هجوم آفات را یکی از اثرات خشکسالی در استان دانست و گفت: خشکسالی ها جنگل های دست کاشت و مراتع استان را در برابر انواع آفات ضعیف کرده است.

شریفی اضافه کرد: درختان جنگل های دست کاشت استان تنها 10 تا 15 سال عمر داشته اند.

وی افزود: در برخی از جنگل های استان شپشک سفید تنها لک هایی را ایجاد کرده که با سم پاشی اثرات این آفت رفع شده ولی برخی از جنگل ها سطح وسیعی دچار آفت شده مجبور به قطع درختان شده ایم.

شریفی، خشک شدن جنگل های بنه و بادمشک استان، خسارت به کانون های فرسایش بادی و افزایش عرصه های بیابانی را از دیگر اثرات خشکسالی در عرصه منابع طبیعی ذکر کرد و گفت: خشکسالی موجب شده تا در چند سال اخیر جنگل های استان دچار آفت شپشک سفید شود.

وی گفت: در حال حاضر وسعت استان خراسان جنوبی 15 میلیون هکتار است که این میزان حدود 11 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی عنوان کرد: خراسان جنوبی با 12 میلیون و 935 هزار هکتار اراضی بیابانی و مراتع کمتر بیابانی، دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی 86 درصد مساحت استان با پدیده بیابان درگیر هستند.

انتهای پیام/س



برچسب ها: آفت ، جنگل ، بیرجند ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.