بیرجند؛

چنار کهنسال دشت بیاض با قدمت حدود 300 ساله

چنار کهنسال دشت بیاض با قدمت حدود 300 سال پس از بررسی در کمیته تخصصی ثبت و حریم میراث طبیعی 19 اردیبهشت 94 با شماره 253 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: مجموعه مسجد، حمام، آب انبار و چنار کهنسال دشت بیاض، مجموعه ای باارزش و تاریخی است که در محوطه ای میان باغات دشت بیاض واقع شده اند.

رضایی ملکوتی افزود: چنار کهنسال در فاصله 2 متری از دیوار مسجد قرار دارد. مسجد قدیمی، در زلزله سال 47 خضری دشت بیاض ویران گردید که پس از آن مسجد جدید با مساحت کمتر، به سمت غرب درخت کهنسال در همان مکان ساخته شد.

وی ادامه داد: این درخت برای اهالی خضری دشت بیاض خصوصاً به واسطه همجواری با مسجد روستا از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است. مردم این درخت کهنسال را حافظ و نگهبان روستا می دانند و معتقدند در زلزله سال 47 این درخت روستا را از تخریب کامل حفظ کرده است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان تصریح کرد: چنار کهنسال دشت بیاض از نظر گیاه شناسی در وضعیت مطلوب قرار دارد، این شادابی و سلامتی مدیون کانال انتقال آبی است که در فاصله 5/1 تا 2 متری آن قرار دارد و وجود جوانه های تازه نشان دهنده پویایی رشد در این درخت کهنسال  بوده کهوجود رطوبت کافی در اطراف ریشه ها و تهویه خاک اطراف درخت از دلایل مهم شادابی آن به شمار می آید.

ملکوتی افزود: چنار کهنسال دشت بیاض در مجاور مسجد قدیمی آن قرار گرفته، نگاه مردم به این درخت کهنسال نگاهی همراه با احترام و تقدس است، به درخت آسیبی وارد نکرده، شاخه های آن را قطع نمی کنند و هرگونه رفتاری که به درخت زیان وارد نماید از دیدگاه این مردم گناه است یکی از دلایل بقا و شادابی این میراث طبیعی در منطقه دشت بیاض همین امر می باشد.

وی اظهار کرد: مجموعه مسجد قدیمی، چنار کهنسال و آب انبارهای بسیار وسیع و عمیق، همه گویای تاریخی کهن و قابل تعمق منطقه می باشد.

لازم بذکر است: چنار کهنسال دشت بیاض در بخش نیمبلوک شهر خضری دشت بیاض و در فاصله 55 کیلومتری شهرستان قاین قرار دارد.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجیدرضا رمضانی
۲۳:۴۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
ایول