نماینده دموکرات: کنگره باید با دولت درباره توافق هسته ای همکاری کند

آدام شیف در یادداشتی نوشت کنگره باید از توافق هسته‌ای ایران حمایت و با دولت برای تقویت نتایج آن همکاری کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نماینده دموکرات کنگره در پایگاه اینترنتی «هافینگتون پست» نوشت کنگره باید از توافق هسته ای ایران حمایت کند.

«آدام شیف،» نماینده دموکرات کنگره و از حامیان توافق هسته ای اوباما با دولت ایران، در مقاله ای برای این روزنامه‌آمریکایی نوشت : بعد از چندین سال مذاکرات دشوار، دولت آمریکا و نمایندگان دولت های گروه 1+5 ، با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور به توافق رسیدند.

وی افزود:«  این توافق، به مدت پانزده تا بیست سال به طور واقعی مانع دستیابی ایران به بمب اتم می شود و در نهایت فرصت به راه افتادن یک جنگ را کاهش می دهد. »

همانطور که هر کسی انتظار دارد، عناصری از این توافق، وجود دارد که آشکارا خوب به نظر می رسد. به عنوان مثال در این مورد که در صورت عدم پایبندی ایران به این توافق و ماهیت بازرسی های سرزده، آمریکا می تواند به طور یکجانبه همه تحریم های سازمان ملل را به طور خودکار علیه ایران بازگرداند. 

البته برخی عناصر هم در این توافق وجود دارد که نگران کننده و حتی می توان گفت عمیقا نگران کننده است که در این مورد می توان فقدان دسترسی های قوی به اماکنی در ایران است. همچنین به ایران اجازه داده شده است که بعد ازاین پانزده سال ایران اجازه دارد برنامه غنی سازی اورانیوم را ادامه دهد.

 اما با توجه به نبودن جایگزین های قابل ملاحظه، کنگره باید این توافق را قبول کرده و با دولت برای تقویت نتایج آن همکاری کند تا نیروهای مشترک با متحدان مان بتوانند قابلیت های عادی ایران و فعالیت های« نادرست» این کشور در منطقه و فراتر از آن را مهار کنند. 

هدف اصلی آمریکا در مذاکرات ممانعت از ایران در دستیابی به تسلیحات اتمی بود. 

وی ادامه داد: من معتقدم با این توافق، منافع حیاتی ما بهتر شده است، زیرا بی نهایت برای ایران سخت شده است که بتواند مواد لازم را برای ساخت یک اسلحه اتمی به دست آورد.  این توافق، دست کم یک دهه و نیم ایران را از دستیابی به بمب اتم باز می دارد. این دستاورد بسیار بزرگی است. 

فهم این نکته نیز ضرورت دارد که حتی بعد از ده یا پانزده سال،‌ایران به عنوان امضاکننده معاهده عدم اشاعه هسته ای، هرگز اجازه ساخت بمب ندارد. ضمن این که به عنوان یکی از نتایج این توافق، ما بازرسانی در ایران خواهیم داشت که برفرایند غنی سازی در ایران نظارت می کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار