تغییرات جوی؛ محور اصلی گفتگوی اوباما و بان کی مون

باراک اوباما گفت: گفتگو درباره تغییرات جوی اولویت اصلی در مذاکراتش با بان کی مون بوده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، باراک اوباما، رئیس جمهورآمریکا در دیدار با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، اظهار داشت درباره طیف گسترده ای از مسایل با بان کی مون،گفتگو کردیم.محوراصلی این گفتگو فوریت واکنش جهانی به تهدید تغییرات جوی بود. 
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: بان کی مون، یکی از افراد پیشرو در واکنش متحدانه به موضوع تغییرات جوی بوده است. من دبیر کل سازمان ملل را تشویق می کنم که به تلاش های خود در این زمینه ادامه دهد و کشورهایی که هنوز طرح های گسترده برای مبارزه با تغییرات جوی ارائه نکرده اند را تحت فشار قرار دهد زیرا ما نیازداریم که نشست پاریس یک نشست موفقیت آمیز باشد و جهان باید در این زمینه به طور هماهنگ اقداماتی صورت دهد که در واقع برای نسل های آینده حیاتی است. ما همچنین درباره مسایل مختلف منطقه ای گفتگو کردیم.
اوباما در ادامه افزود درباره بحران انسانی و نیز لزوم توقف کشتارها و دستیابی به یک فرایند سیاسی واقع گرایانه و انتقال قدرت به دولتی که منعکس کننده همه مردم سوریه باشد توافق داریم و همچنین به تبادل سند دیپلماتیک درباره کار بر روی این مسئله پرداختیم .درباره درگیری ها در یمن و اوضاع این کشور، پیشرفت های کمی که در لیبی صورت گرفته است و نیز اوضاع سودان جنوبی گفتگو کردیم. اگر بخواهیم درباره مسایل مثبت صحبت کنیم باید بگویم که شماری از اهداف توسعه هزاره محقق شده است ما اکنون مجموعه جدیدی از اهداف توسعه پایدار را داریم. این اهداف که درباره آنها توافق بین المللی صورت گرفته است. 
رئیس جمهور آمریکا ادامه داد در پایان درباره نحوه همکاری با سازمان ملل درباره حمایت بیشتر از این نهاد برای تحقق درخواست ها و تقاضاهایی که از این سازمان وجود دارد گفتگو کردیم. ما به طور مشخص در ماه سپتامبر(شهریور-مهر) نشست مجمع عمومی سازمان ملل را در پیش رو داریم. مبارزه با افراط گرایی ، توسعه پایدار و نیز صلح بانی محورهای اصلی نشست های سران شرکت کننده در این مجمع خواهد بود. حمایت از سازمان ملل در ماموریت های صلح بانی با هدف کمک به برقراری ثبات در مناطق مختلف در پی پایان درگیری ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. باردیگر از دبیرکل سازمان ملل تشکر می کنم ما تا زمان مجمع عمومی کارهای زیادی در پیش داریم با این حال معتقدم که از توان لازم برای اجرای کارهایی که باید صورت گیرد برخورداریم. 
بان کی مون،‌دبیر کل سازمان ملل نیز گفت دیدار با باراک اوباما بسیار سازنده بود. این دیدار در آستانه مجمع عمومی آتی در ماه سپتامبر و پس از دستاوردهای بزرگی که دولت باراک اوباما در زمینه های مختلف از جمله توافق هسته ای ایران، عادی سازی مناسبات با کوبا و سفر بسیار موفق اخیر وی به افریقا به دست آورد، و دیگر دستاوردهایی صورت گرفت که در این زمینه توسط دولت آمریکا حاصل شده است. سازمان ملل مصمم به ادامه همکاری خود با اوباما و دولت امریکا است و از رهبری قدرتمندانه و حمایت و کمک های انسانی دولت اوباما قدردانی و اعلام می کند که بر روی این کمک ها حساب می کند. درباره تغییرات جوی از تعهد گسترده اوباما قدردانی می کنم. طرحی که روز گذشته باراک اوباما در زمینه تغییرات جوی اعلام کرد یک طرح شجاعانه است. آمریکا می تواند و قادر است که جهان را با برطرف کردن مشکل تغییرات جوی تغییر دهد. همانطور که اوباما دیروز گفت ما نخستین نسلی هستیم که توانستیم به فقر جهانی پایان دهیم و آخرین نسلی هستیم که می تواند مشکل تغییرات جوی را برطرف کند. طرحی که اوباما اعلام کرد به اعتقاد من موجب تقویت اقتصاد ها خواهد شد. آمریکا تلاش های گسترده ای در تعامل با کشورهای مختلف در زمینه تغییرات جوی صورت داده است و امیدوارم این تلاش ها در حاشیه مجمع عمومی ادامه پیدا کند. ما به همراه سران کشورهای فرانسه و آلمان و نیز سران نهادهای مختلف بین المللی در تلاش برای دستیابی به طرحی جامع درباره اختصاص یکصد میلیارد دلار بودجه مربوط به مسایل مالی مربوط به این طرح هستیم. مسئله مبارزه با تغییرات جوی اولویت اصلی ما است و ما همزمان طرح های توسعه پایدار را دنبال می کنیم. همچنین ماه گذشته در آدیس آبابا درباره چارچوب مالی و فناوری برای حمایت از برنامه توسعه پایدار و تغییرات جوی توافق کردیم. درباره مسایل منطقه ای، اوباما به همه مسایلی که گفتگو کردیم اشاره کرد. 
دبیرکل سازمان ملل در ادامه اظهار داشت ما به طور کامل هم نظر هستیم. درباره مسئله سوریه در بیست و نهم ژوئیه یعنی هفته گذشته من و فرستاده ویژه من پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری برای اجرای بیانیه ژنو را ارائه کردیم و به شدت تحت تاثیر حمایت گسترده اعضای شورای امنیت درباره این مسئله قرار گرفتیم. 
بان کی مون افزود ما در تلاش برای تسریع این روند و دستیابی به یک راه حل سیاسی در این باره هستیم تا بتوانیم بیانیه ژنو را اجرایی کنیم. درباره یمن نیز باید بگویم که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد تنها راهی که پیش رو وجود دارد راه حل سیاسی و از طریق گفتگو است. من بارها با شورای همکاری خلیج فارس در این باره تماس گرفته ام. فرستاده ویژه من همواره در منطقه مستقر است و با طرف های مختلف در تماس است. ما درباره اوضاع انسانی در یمن بسیار نگران هستیم و همانطور که اوباما گفت هشتاد درصد از جمعیت یمن یعنی بیش از بیست و یک میلیون نفر به کمک های فوری انسانی نیاز دارند. من از کشورهای جهان می خواهم که در این باره کمک های خود را ارائه کنند. من همچنین باید از تلاش هایی که اوباما در سفر اخیر خود به آفریقا صورت داد تشکر کنم. 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار