وقتی وزیر دفاع اوباما برای متحدان آمریکا، وزیرِ تضمین می شود

نیویورک تایمز نوشت: وزیر دفاع دولت اوباما، به "وزیر تضمین" تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز با دیدی انتقادی از وزیر دفاع آمریکا، سفرهای ضمانتی وی را به کشورهای متحد آمریکا به استهزا گرفت.

این روزنامه در گزارشی انتقادی نوشت: اشتون کارتر – وزیر دفاع آمریکا – آوریل (فروردین) به ژاپن سفر کرد. وی در این سفر به مقامات ژاپنی اطمینان خاطر داد آمریکا از حق ژاپن در خصوص جزایر مورد اختلاف دریای شرقی چین حمایت می کند. ضمن اینکه جنگنده های اف 35 را نیز در اختیار متحد خود قرار خواهد داد.

 اشتون کارتر در ماه ژوئن (خرداد) نیز به جمهوری استونی سفر کرد. وی در دیدار با مقامات استونی تضمین داد آمریکا با استقرار تانک های جنگی و تجهیزات سنگین نظامی در منطقه بالتیک، از آنها در برابر تهدید روسیه حمایت خواهد کرد. 

وزیر دفاع آمریکا در ماه ژوئیه (تیر) نیز با حضور در مرز شمالی اراضی اشغالی فلسطین، به مقامات رژیم صهیونیستی اطمینان داد از آنها در برابر تهدید ایران حمایت می کند. ضمن اینکه وعده داد جنگنده های اف 35 را نیز در اختیار این رژیم قرار خواهد داد. 

نیویورک تایمز در ادامه تصریح کرد از زمان انتصاب اشتون کارتر به ریاست وزارت دفاع، وی از این رویکرد دیپلماتیک بهره برده است. ناآرامی های گسترده در اقصی نقاط جهان، متحدان آمریکا را بیش از گذشته به کمک های نظامی این کشور دلخوش کرده است. 

نیویورک تایمز مدعی شد مداخله نظامی روسیه در اوکراین، نگرانی هایی را در خصوص آغاز دوره دیگری از جنگ سرد افزایش داده است. در آسیا، تهدید چین باعث نگرانی متحدان منطقه "اقیانوس آرام" آمریکا شده است. در خاورمیانه نیز کشورهای عرب و رژیم صهیونیستی با تشکیل اتحادی، نگرانی خود را از ایران ابراز کرده اند. 

روزنامه نیویورک تایمز علاوه بر اشتون کارتر، سفرهای تضمینی جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا – را نیز به سخره گرفت. جان کری در این هفته سفر مشابهی به دوحه قطر داشت. وی در این سفر با وزرای خارجه کشورهای عرب ملاقات کرد. آنها نگران افزایش قدرت ایران به ویژه پس از توافق هسته ای هستند. 

به دلیل نقش جان کری در مذاکرات هسته ای ایران، نیویورک تایمز از وی به عنوان یک "پلیس بد" نام برده است. حضور جان کری در مذاکرات هسته ای باعث خشم مقامات رژیم صهیونیستی شد. این موضوع در ادامه به رویگردانی مقامات صهیونیست از کری و استقبال آنها از اشتون کارتر منجر شد.

آمریکا با فرستادن وزرای دفاع و خارجه به کشورهای متحد خود، به دادن وعده همکاری اکتفا کرده و نیروی نظامی در اختیار آنها قرار نمی دهد. برای نمونه می توان به تهاجم عربستان و متحدانش به یمن اشاره کرد. آمریکا بدون مداخله مستقیم در جنگ عربستان علیه یمن، تنها به اعطای تجهیزات نظامی، اطلاعاتی و شناسایی اکتفا کرده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار