کشورهای عربی در مقابل ایران عقب نشینی کردند

در جریان توافق هسته ای ایران و گروه 5+1 با گذشت زمان و توجیه شدن اذهان مخالفین هم کم کم به جمع موافقین می پیوندند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس روز دوشنبه از توافقنامه هسته ای ایران و گروه 5+1 که وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به آن دست یافت، به طور محتاطانه ای حمایت کردند.

کشورهای عربی هم در برابر توافق هسته ای ایران تسلیم شدند

خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر که میزبان جلسه شورای همکاری خلیج فارس بود و  جان کری نیز در آن شرکت داشت گفت: این بهترین گزینه در میان گزینه های دیگر بود.

العطیه در کنفرانس خبری مشترک با کری گفت وزیر امور خارجه آمریکا بارها اطمینان داده است که اگر تهران به تعهدات خود در این توافقنامه پایبند نباشد، آمریکا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد.

وی گفت: ما مطمئن هستیم آن چه که آنها متعهد شدند منطقه را امن تر می کند.

کری و همتایان وی در منطقه خلیج فارس همچنین در مورد راه های تسریع حمایت های نظامی و آموزشی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در دیدار ماه مه به مقامات بلند پایه این کشورها در کمپ دیوید وعده داده بود، به توافق رسیدند.

العطیه با تکیه بر قول های کری گفت اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] از پیشنهادهای آمریکا استقبال می کنند. 

هیچ یک از همسایگان خاورمیانه ایران در مذاکرات حضور نداشتند. اسرائیل ابراز نگرانی کرده است که این توافق، توانایی ایران را در گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم و در نهایت ساخت سلاح هسته ای از بین نمی برد و بلکه آن را به تعویق خواهد انداخت.

عربستان و کشورهای عربی منطقه نیز نگران هستند ایران از میلیاردها دلاری که قرار است بر اساس این توافقنامه با کاهش تحریم ها دریافت کند و درآمد حاصل از صادرات نفتی خود در آینده، برنامه هسته ای خود را بیشتر و سریعتر پیش ببرد.

اما کشورهای عربی به جای آن که مانند اسرائیل به این توافق حمله ور شوند، ظاهرا به این نتیجه رسیده اند که سود چندانی از انتقاد علنی از این توافق به دست نمی آورند، در عوض بر جلب حمایت امنیتی آمریکا متمرکز شده اند تا بدین طریق اگر دولت ایران به حمایت خود از گروه های شبه نظامی در منطقه ادامه دهد، درعقب راندن این کشور بتوانند از حمایت های آمریکا بهره مند شوند.

از نظر کری، حمایت اعراب خلیج فارس از توافق هسته ای ایران یک پیروزی دیپلماتیک برای وزارت امور خارجه آمریکا و یک پیروزی سیاسی برای کاخ سفید در تلاش برای جلب حمایت کنگره از این توافق محسوب می شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۲۰:۰۷ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
ماباولایت زنده ایم