اعلام نتایج داوری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تا 25 مرداد

سید جواد جعفری از آغاز به کار تیم های داوری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع)در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: تا 25 مردادماه نتایج داوری ها جشنواره های مختلف اعلام می شود.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، سید جواد جعفری، دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) این مراسم را عملیاتی 365 روزه توصیف کرد که در شب میلاد باسعادت امام رضا(ع) در مشهد، اختتامیه این عملیات برگزار می شود.

وی ادامه داد: درست یک روز پس از پایان اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) با رهنمودهای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در فردای آن روز دوره بعدی جشنواره کلید می خورد و با برگزاری جلسات آسیب شناسی نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف نیز برطرف شده و در نهایت در روز ولادت امام موسی کاظم(ع) فراخوان دوره بعدی جشنواره منتشر و توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه اختتامیه 84 برنامه موضوعی سیزدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) در ایام دهه کرامت در کشور برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حوزه بین الملل نیز با همکاری و مساعدت وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت و دیگر نهادهایی که جشنواره را در حوزه بین الملل یاری می کنند، 79 کشور میزبان برنامه های این دوره از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و جشن های دهه کرامت خواهند بود.

تجلیل از 1200 برگزیده جشنواره در نقاط مختلف کشور

جعفری با بیان اینکه در بخش تخصصی جشنواره امام رضا(ع) حدود 1200 برگزیده خواهیم داشت که در اختتامیه های برنامه های موضوعی جشنواره ر استانهای مختلف از انها تجلیل می شود، تاکید کرد: نفرات برگزیده هر یک از این برنامه های موضوعی تا 25 مردادماه اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش مردمی جشنواره امام رضا(ع) نیز شورای هماهنگی جشن های دهه کرامت با مسئولیت مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و با عضویت بیش از 31 دستگاه فرهنگی، تشکل های مردمی و نهادهای عمومی برنامه ریزی های گسترده ای را برای این ایام در نظر گرفته است، ابراز کرد: روز پنجم ذی القعده به عنوان روز بزرگداشت امامزادگان و ششم ذی القعده نیز به عنوان روز بزرگداشت احمد بن موسی «شاهچراغ»، در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و شورای هماهنگی جشن های مردمی دهه کرامت برای این دو روز برنامه های مفصلی را در نظر گرفته است.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از برگزاری مراسم یادمان سالروز ورود کاروان امام هشتم (ع) به ایران و گرامیداشت یاد شهدای 8 سال دفاع مقدس در منطقه شلمچه در روز 23  مردادماه خبر داد و افزود: در استقبال از جشنواره امام رضا(ع) و جشن های مردمی دهه کرامت ویژه برنامه باشکوهی در شلمچه برگزار می شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری خوزستان را نقطه ورود تشیع به ایران دانسته اند از این رو وظیفه خود می دانیم که در این راستا با همکاری سایر دستگاه های دولتی و مردمی برنامه ای ویژه را به این موضوع اختصاص دهیم.

آغاز جشنواره از جوار بارگاه کریمه اهل بیت(ع)

وی آغاز جشن های دهه کرامت و افتتاحیه جشنواره امام رضا(ع)، را در روز ولادت حضرت معصومه(س) و از آستان مقدس این بانوی بزرگوار در بیست و پنجمین روز از مرداد ماه در جوار بارگاه کریمه اهل بیت در قم اعلام کرد و افزود: امسال نیز دست اندکاران جشنواره، دیداری با مراجع و آیات عظام خواهند داشت.

جعفری تاسیس مجمع خادمان نمونه فرهنگ رضوی را یکی از مهم ترین کارها و نو در سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) عنوان و خاطرنشان کرد: با شکل گیری این شبکه جهانی، خادمان نمونه فرهنگ رضوی در دوره های گذشته و ادوار بعدی جشنواره گرد هم آمده و از تجربیات آن ها در راستای گسترش سیره و معارف رضوی در سطح بین الملل استفاده می شود که در این دوره از جشنواره میزبان خادمان نمونه فرهنگ رضوی از دو قاره آسیا و اقیانوسیه خواهیم بود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه در این جشنواره همه ارادتمندان به ساحت مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) حضور دارند، گفت: جشنواره امام رضا(ع) متعلق به همه ارادتمندان حضرت رضا(ع) در هر نقطه از جهان است.

توسعه فرهنگ دینی در قالب های هنری

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از  قالب های هنری در انتقال مفاهیم، گفت: از آنجایی که استفاده از قالب های هنری شانس ماندگاری و اثرگذاری را در مخاطب بیشتر می کند، دست اندرکاران جشنواره امام رضا(ع) نیز این مسئله را سرلوحه کار خود قرار داده  اند که انتشار کتاب نفیس «غزال غزل» شامل اشعار متقدم و متاخر شاعران فارسی زبان درباره امام رضا(ع) که در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و آثاری از این دست تنها نمونه ای از آثار هنری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در ادوار گذشته است.

تنها فصلنامه تخصصی در حوزه فرهنگ رضوی

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ادامه داد: آثار منتشر شده، جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در اختیار مجاری فروش و توزیع قرار می گیرد و علاقه مندان به حوزه رضوی نیز می توانند از این آثار بهره کافی را ببرند.

وی انتشار فصلنامه فرهنگ رضوی را یکی از برکات جشنواره امام رضا(ع) دانست و تاکید کرد: این نشریه که مجوز علمی پژوهشی خود را از وزارت تحقیقات و فناوری دریافت کرده، تنها فصلنامه تخصصی در حوزه فرهنگ رضوی است که خوشبختانه مورد استقبال بسیاری از پژوهشگران حوزه فرهنگ رضوی قرار گرفته است.

جعفری ادامه داد: آثار علمی همایش ها و کنگره های علمی پژوهشی جشنواره امام رضا(ع) از طریق چاپ در فصلنامه فرهنگ رضوی و یا انتشار مجموعه مقالات همایش ها در اختیار علاقه مندان حوزه رضوی قرار می گیرد که هر ساله شاهد تولید ده ها کتاب در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه آثار تجسمی جشنواره های امام رضا(ع) در پایان هر دوره گردآوری و منتشر می شود، تصریح کرد: در جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی که به همت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می شود حمایت هایی از کتاب ها و پایان نامه های برتر صورت می گیرد.

حمایت سازمان سینمایی کشور از تولیدات فیلم رضوی

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: در این دوره از جشنواره نیز سازمان سینمایی کشور حمایت ویژه ای از بخش تولیدات سینمایی خواهد داشت و در بخش فیلم کوتاه رضوی نیز انجمن سینما جوانان ایران نیز حمایت های خوبی از این حوزه داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) حضور خواهند یافت، گفت: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان رضوی پیگیری های لازم جهت حضور رئیس جمهور در این مراسم را دارند.

وی با تاکید بر دو اصل فرهنگ سازی و نهادسازی در حوزه رضوی گفت: جشنواره امام رضا(ع) یک جشنواره مردم نهاد است که خوشبختانه از پشتیبانی ها و حمایت های دولت و مجلس برخوردار است و می توان گفت که در ایام دهه کرامت همه اقشار جامعه در برابر ساحت قدسی امام رضا(ع) به پا می خیزند.

جعفری در پاسخ به این گفته مجری برنامه که گویا ابتدا جشنواره با موضوع شعر رضوی آغاز شده است،تصریح کرد: از 21 سال پیش جشنواره شعر رضوی به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا(ع) بصورت استانی برگزار می شده که از 13 سال پیش با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با 8 موضوع با رویکرد ملی در خراسان شکل گرفت و در سومین دوره این جشنواره استان های قم، فارس و یزد با جشنواره همراه شدند و از سال چهارم نیز همه استان های کشور میزبان جشنواره امام رضا(ع) شدند و در ادامه این جشنواره بین المللی شد.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: آستان مقدس حضرت امام رضا(ع)، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) همواره الهام بخش این جشنواره بوده اند و جا دارد از حضرت آیت الله واعظ طبسی تولیت عظمای آستان قدس رضوی که بهرمنده از رهنمودهای ایشان بوده، هستیم و خواهیم بود و هم چنین از حضرت آیت ا.. سعیدی تولیت معظم آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت آیت الله دستغیب تولیت معزز آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) قدر دانی می نمایم.

وی در ادامه از دیدارهای 11 مرداد شورای هماهنگی جشن های دهه کرامت با حضرت آیت الله واعظ طبسی تولیت عظمای آستان قدس رضوی، آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد و رشیدیان استاندار خراسان رضوی خبر داد و یادآور شد: در این دیدارها از بیانات این بزرگواران بهره مند شدیم.
ایران اسلامی به شوق امام رضا(ع) به پا می خیزد.

وی اساس جشنواره امام رضا(ع) را دهه کرامت دانست و اظهار کرد: دهه کرامت از اولین روز ماه ذی القعده همزمان با میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) آغاز و تا یازدهم این ماه همزمان با میلاد ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به پایان می رسد و در این ایام با برگزاری جشنواره امام رضا(ع) فضای با نشاط معنوی کل کشور را فرامی گیرد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار