کرمان؛

ادامه کاوشهادر جیرفت تاریخ تمدن جهان را 500سال تغییر می دهد

اگر میراث فرهنگی دستور ادامه کاوش های باستان شناسی در منطقه کنار صندل جیرفت را با حضور دکتر مجیدزاده بدهد قطعا تاریخ تمدن جهان 500سال تغییر می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمان، اینانلو متخصص حوزه محیط زیست و طبیعت که میهمان ویژه شب گردشگری کرمان در برج میلاد تهران بود، گفت: خاستگاه تاریخ برعکس چیزی که باستان شناسان انگلیسی خواستند بگویند بین النهرین است در جیرفت کرمان است.

وی افزود: مجید زاده که یکی از سه باستان شناس بزرگ جهان است با کشفیاتی که در کنار صندل جیرفت انجام داده این نظریه را رد کرد.

اینانلو گفت:خطی در کنار صندل جیرفت کشف شده که هنوز موفق به خواندن آن نشده ایم ممکن است اگر این خط شناسایی شود تاریخ تمدن جهان 500سال تکان بخورد.

وی با انتقاد از سیستم کار میراث فرهنگی گفت:کنار صندل کرمان حتما باید حفاری شود تا این حفاری و تمدن به نتیجه برسد، معنی ندارد کسی با میراث فرهنگی آشنایی ندارد و نهایت تخصص و علاقه اش این بوده که تاریخ را در دبیرستان دوست داشته رئیس میراث فرهنگ کشور شود.

این متخصص تاریخ ومحیط زیست کشور تاکید کرد: شاهکاری که در نتیجه این نوع مدیریت به بوجود آمد این بودکه حفاری کنارصندل جیرفت را بخاطر 70میلیون تومان تعطیل کرد.

وی اظهار کرد: درمورد کرمان یکی از مسائلی که توسط گروه ما بررسی شد جای پای دایناسورها بود که خوشبختانه کشف انجام شده توسط جوانان این منطقه حفاظت شده است.

اینانلو افزود: طبیعت کرمان به گونه ای است که باید راجع به آن فیلم عالی ساخته شود که از یک طرف کوه وبرف است و طرف دیگر کویر با دمای بالای 50درجه قرار دارد.

وی یکی از مناطق عجیب و جالب استان کرمان راگندم بریان دانست وتصریح کرد: این منطقه به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین هم بوده و شرایطی دارد که شما می توانید در 64درجه بالای صفر بایستید و همزمان برف با 6درجه بالای صفر را در کوههای سیرچ ببینید.

وی گفت: در ذهن ما اینگونه است که هرچه به طرف جنوب می روید گرم تر می شود اما در ایران شیب جغرافیایی برعکس است که این تناقض جغرافیایی از نظر گردشگری بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت ترین ها در گردشگری هر جامعه ای گفت: قله اورست بلند ترین نقطه کره زمین است و سالانه میلیونها بیلیون دلار نصیب کشورهای پای این قله می شود در حالی که هیچ کس تاکنون پست ترین نقطه زمین را جستجونکرده است.

اینانلو با بیان اینکه کمتر کسی تاکنون موفق به سفر به عمق لوت مرکزی ایران شده گفت: در سال 90گروه ما به این منطقه ایران وارد شد و کشفیاتی به دست آورده که بسیار حائز اهمیت است، ما در کویر لوت چندین ترین بدست آوردیم و جالب این است که بدانید گزارش علمی سفر به زبان انگلیسی و فارسی تهیه و برای سازمان محیط زیست و میراث و دانشگاهای معتبر و استانداری و فرمانداری های اطراف کویر لوت فرستاده شد، دریغ از یک کلمه جواب در حد نامه که به این کشفیاتی داده شد یکی دو دانشگاه خارجی به ما جواب دادند اما در داخل سکوت شد.

پایین ترین نقطه فلات ایران اطلاعات غلطی داده اند یکی گفته جازموریان پایین ترین نقطه است در حالی که کف کف لوت 350متر از سطح دریا بالاتر است ما جایی را شناسایی کردیم در کویر لوت که پایین ترین نقطه ایران 104متر ارتفاع از سطح دریا است.

این متخصص تاریخ و محیط زیست افزود: بلندترین تپه های ماسه ای در دنیا نامیبیا است با ارتفاع 400متر، ما در کویر لوت کوههای ماسه ای یافتیم 500متر ارتفاع دارد که می تواند منبع درآمد و اشتغال زایی باشد اما احدی به این کشف اعتنا نکرد.

طولانی ترین دره ای که در کویرهای دنیا ازدشت گبی تا دره هایی درچین است طولانی ترین در کویر لوت است اسمش را گذاشتیم زبان اژدها

وی افزود: ریگ یلان در سمت شرقی کویر لوت 8سال پشت سرهم گرم ترین نقطه زمین شده است برعکس تصوری که می شود و تنها گندم بریان را دارای بالاترین نقطه گرم ایران دانسته اند.

اینانلو با اشاره به زیبایی منحصر به فرد قالی کرمان خاطرنشان کرد: قالی کرمان معروفیت و شاید مرغوبیت خود را از دست می دهد پیشنهاد مشخص داریم کاری که 4سال پیش در کلوتها انجام دادیم در کلوتها 5هزار متر قالی پهن کردیم کسی گینس را خبر نکرد تا جز ترین ها ثبت شود وهمه دنیا این تصویر راپخش کردند.

وی با ارائه پیشنهاد مشخص برای رونق بازار قالی کرمان گفت:پیشنهاد مشخص این که یک هفته تعین کنید و در کلوتها بازار دست بافته های ایران را بگذارید باور کنید این مسئله نهادینه شده و ظرف چند سال تبدیل به بازار زیبای دست بافته های دنیا می شود.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: ادامه ، کاوش ، کنارصندل ، تمدن ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.