رفیعی: اولویت اصلی، ارائه داستان‌های مثبت از جهان اسلام است

کارگردان مستند « پشت پرده شام»: علی‌رغم داشتن امکانات مناسب و مصداق‌های خوب، نتوانستیم سوژه‌های مثبت جهان اسلام را معرفی کنیم.

به گزارشحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلسله نشست‌های مشورتی ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اساتید و کارشناسان سینمایی و هنری با هدف نیازسنجی و سیاستگذاری دوره ششم جشنواره برگزار می‌شود.

در نخستین جلسه از این سلسله نشست‌ها که با محوریت بخش بین الملل جشنواره عمار برگزار شد، فؤاد ایزدی از اساتید برجسته دانشگاه تهران، نادر طالب زاده به عنوان دبیر جشنواره، آرش دریابندری نویسنده و مترجم و داور جشنواره فیلم عمار، مهدی ترابی کارشناس امور جهان اسلام و  از داوران جشنواره، روح الله رفیعی عکاس، مستندساز و عضو هیئت داوران جشنواره عمار، حامد بامروت‌نژاد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره و سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار حضور داشتند.
 
تشکیل بانک اطلاعات مستندسازان و فیلم‌سازان منتقد و مستقل دنیا

در ابتدای این جلسه، دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به این موضوع که جهت تداوم بخش بین المللی عمار باید بصورت ریشه‌ای کار شود، افزود: نیاز به ایجاد یک شبکه منسجمی از مستندسازان و فیلم‌سازان منتقد و مستقل دنیا داریم و به این منظور با به کارگیری از نیروهای مسلط به زبان‌های زنده دنیا می بایست بانک اطلاعاتی از مستندسازان و فیلم‌سازان مستقل دنیا تهیه و تدوین شود که در صورت اجرای صحیح آن می تواند کمک شایانی را به جبهه فرهنگی انقلاب و جشنواره عمار نماید.

مبنای فعالیت جشنواره عمار در حوزه بین الملل، شخصیت مردمی آن است

نادر طالب زاده، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان لزوم شناخت شخصیت مردمی جشنواره عمار و ظرفیت‌های آن، اشاره کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار در ایران، خلأیی که در زمینه فیلم و مستندسازی وجود داشته را برطرف نمود و همین نقش را می تواند در بخش بین الملل با شناسایی مستندسازان و فیلم‌سازان بین المللی ایفا نماید. 

طالب زاده ادامه داد: ما نسبت به نمایش هویت و دست‌آوردهای انقلاب اسلامی به دنیا وظیفه داریم، اما به دلایلی چون بی‌تفاوتی نهادهای فرهنگی و کم‌کاری مسئولین،  همیشه در موضع ضعف قرار داشته‌ایم، توقعی که از جشنواره عمار می رود این است که هرسال در مقایسه با سال گذشته در حوزه معرفی هویت انقلاب اسلامی پیشرفت و ارتقا داشته و بتواند ضعف‌ها را جبران کند.
 
ارائه داستان‌های مثبت از جهان اسلام، اولویت اصلی است

روح الله رفیعی، کارگردان مستند «پشت پرده شام»، با اشاره به اینکه مشکل ما در عرصه فرهنگی نداشتن افراد متخصص و کاربلد است، گفت: متاسفانه علی‌رغم داشتن امکانات مناسب و مصداق‌های درست، بدلیل کم‌کاری، عدم شناخت درست مصادیق و نبود خلاقیت دچار مشکل شده ایم و نتوانستیم سوژه های مثبت جهان اسلام را معرفی کنیم.

وی در ادامه افزود: باید به دنبال افراد و فیلم‌سازهایی برویم که بتوانند به مانند یک مهندس، بحث‌های نظری و مسائل اصلی را بصورت عمیق تحلیل و تبدیل به اثر هنری کنند.

عضو هیئت داوران جشنواره عمار با بیان لزوم نیازسنجی در حوزه بین الملل، ادامه داد: اولویت ما، ارائه داستان‌های مثبت از جهان اسلام در راستای مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است.

جشنواره عمار، یکی از مصداق‌های ریشه‌دار بودن انقلاب اسلامی است

در ادامه این نشست،مهدی ترابی،کارشناس مسائل اسلام هم با اشاره به محدودیت‌های بیش‌تر جشنواره‌های بین المللی و حتی داخلی در پذیرش آثار بیان کرد: در حال حاضر می‌توان گفت در بین مخاطبان عام کشور از سال گذشته دو جشنواره را سراغ داریم که توانسته‌اند جلب توجه کنند، در این بین جشنواره عمار بدلیل سوژه‌های نو و مردمی بودنش، توانسته یکی از آن دو جشنواره باشد و مخاطبان قابل توجه ای را از قشرهای مختلف جامعه، جذب کند.

وی اضافه کرد: در طول سال‌ها چالش فکری- فرهنگی ایران و غرب، نگرش آنها به گونه‌ای بود که گمان می کردند، جریان وابسته به اصول انقلاب اسلامی در ایران فراوانی نداشته و نیازی به جدی گرفتن این جریان نیست و تفکر غالب بر جامعه ایران میل به فرهنگ غرب دارد. اما بعد از فتنه 88 به عدم امکان حذف طیف انقلابی در بخش فرهنگ پی بردند و حال جشنواره عمار یکی از مصداق‌های حضور، پایداری و ریشه‌دار بودن جریان حزب الهی و انقلابی در بخش سینما و فیلم است، از این جهت باید گفت شخصیت جشنواره عمار بخوبی توانسته است جایگاه خود را پیدا کند.
 
کارشناس مسائل جهان اسلام، در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تأسف از برخی موسسات، بخاطر عدم استفاده از تجارب موجود در بحث توسعه و اکران فیلم، گفت: در موضوعاتی که عمار  باید در حوزه بین الملل بخصوص جهان اسلام روی آن تمرکز کند، ادبیات انقلاب اسلامی باید محور قرار گیرد چراکه کشورها تشنه معارف و ادبیات انقلاب هستند.

وی با اشاره به مشترک بودن ادبیات ضدظلم و ضداستکباری در بین کشورهای مختلف و کم‌کاری در این حوزه افزود: تقسیم بندی ما در حوزه اکران بین الملل باید بر اساس نیاز کشورهای مختلف و ادبیات مشترک باشد و در این راستا می‌توانیم از تجارب و همکاری گروه‌های دیگری مثل امت واحده، انجمن‌های تخصصی مستندسازان منتقد اروپایی استفاده کنیم.

مهدی ترابی، با بیان خاطره‌ای از حضور خود در کشور جمهوری آذربایجان، گفت: در این کشور، می‌گویند ایران به عنوان یک کشور شیعه، در اشغال قره باغ، متحد ارمنستان بوده و دشمن جمهوری آذربایجان است، علی رغم وجود تجارب موفق انقلاب اسلامی همچون مدل جهاد سازندگی، و کانون‌های فرهنگی- تربیتی که اکنون در عراق فعال هستند یا مدل‌هایی که در سوریه اجرا می‌شود، بطور کلی ما در کشور هایی همچون آذربایجان، بدلیل عدم ارائه چهره درست از انقلاب اسلامی و ضعف جریان رسانه‌ای دچار مشکل هستیم، ولی با توجه به دوسویه بودن جشنواره عمار (جذب اثر و اکران مردمی آن) می‌توانیم براساس نیاز کشورها در جهت معرفی چهره حقیقی اسلام و انقلاب اقدام کنیم.
 
مهم‌ترین فیلم‌ها، فیلم‌های الگوساز هستند

آرش دریابندری، نویسنده، مترجم و داور جشنواره فیلم عمار نیز با بیان اینکه آنچه در بیش‌تر آثار دو دوره اخیر جشنواره فیلم عمار مشهود بوده، آثار دارای دو مشخصه انتقادی و سیاسی هستند، وی با پیشنهاد تغییر نگرش به نقد تمدن غرب، گفت: باید نقدهای غیرسیاسی نیز در اولویت کار قرار گیرد برای مثال می توان به بررسی وضعیت محیط زیست در غرب یا مسئله اخلاق که چندان به نهادها و جناح‌های سیاسی غرب مربوط نیست، اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مهم‌‌ترین و تأثیرگذارترین آثار، آن هایی هستند که به مسئله سبک زندگی و الگوسازی می‌پردازند و می‌توانند در فرهنگ و شیوه زندگی مردم اثر بگذارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار