دردسرهای عظیم پشت‌ میزنشین‌ها

افرادی که شغل آنها با نشستن‌های طولانی مدت پشت میز و کار با کامپیوتر سروکار دارد، بیشتر به فکر سلامت خود باشند تا مبادا خانه‌نشین شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان برخی مشاغل پشت میزنشینی به دلیل راحتی، کم‌تحرکی و برخی مزایا همیشه طرفداران زیادی داشته است، اینگونه مشاغل که با پشت میز نشستن، کار با رایانه و لب‌تاپ سروکار دارد و به عبارتی زندگی کارمندی نیز نمونه بارز این مشاغل محسوب می‌شود از بهترین مشاغل دنیا هستند، چرا که لازم نیست در سرما و گرما در معرض آسیب‌های محیطی قرار بگیرند، اما با وجود همه اینها بد نیست بدانید که آسیب‌های زیادی سلامت این افراد را تهدید می‌کند، که پرداختن به این بعد مسئله شاید افراد را از روی آوردن به مشاغل پشت میزنشستن باز دارد.

این مشاغل باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی چون چاقی، انواع دردهای مرتبط به ستون فقرات و ... می‌شود که برای آشنایی بیشتر به گفتگو با یک پزشک پرداخته‌ایم.

تنها چند دقیقه صندلی خود را ترک کنید
دکتر محمود معتمدی جراح زانو و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: نشستن‌های طولانی مدت و متوالی پشت میز باعث ایجاد دردهای ناحیه کمر، مفاصل ران‌ها، مفاصل زانوها، مچ‌ پاها و انگشتان می‌شود که برای رفع خستگی لازم است که هر چند دقیقه از صندلی خود برخواسته و راه بروند.

وی ادامه داد:‌ ستون فقرات دارای 4 انحنای طبیعی در نواحی گردن، مهره‌های کمری، مهره‌های پشتی و مهره‌های خواجوی است که به شکل S هستند به این معنا که در نواحی کمر و گردن به حالت لوردوز و در نواحی پشت و خواجوی نیز به حالت کیفوز می‌باشند.

گفتنی است، که هر گاه این مهره‌های ستون فقرات تغییر انحنا دهند، ایجاد درد خواهند داشت.

آنقدر به صفحه موبایل‌تان زل نزنید
این پزشک خم شدن گردن بر روی صفحه تلفن همراه را به شدت خطرناک دانست و افزود: کسانی که از اینترنت استفاده طولانی مدتی دارند، غالباً دچار دردهای گردنی می‌شوند که لازم است استفاده از این ابزارهای الکترونیکی را به حداقل رسانده و کمتر سر خود را پایین بگیرند.

شکم بزرگ برای کارمندان خطرناک است
معتمدی خاطرنشان کرد: افرادی که شکم بزرگی داشته و زمان‌های طولانی مدتی را به دلیل شغل خود و یا هر چیز دیگر پشت میز سپری می‌کنند، بیشتر کمردرد و دردهای ستون فقرات را تجربه خواهند کرد، بنابر این توصیه می‌شود که این افراد پیش از هر کاری وزن خود را کم کرده و شکم صافی پیدا کنند.

پشت میزنشین‌ها با آب درمانی کمر خود را صاف کنند
معتمدی اظهار کرد: دومین درد ناشی از نشستن‌های طولانی مدت دردی است که در ناحیه دنبالچه (پایین‌تر از ناحیه خواجوی) بوده و به صورت فیستول می‌باشد مسئله عروقی که در اندام‌های پایینی به خصوص در سیاهرگ‌ها رخ می‌دهد از دیگر مشکلاتی است که ایستادن و نشستن‌های طولانی مدت در پی خواهد داشت به طوری که باعث تورم مچ‌ها شده و دردناک است، چرا که رگ‌ها در این وضعیت قادر به بالا کشیدن خون نخواهند بود.

وی توصیه داشت: برای پیشگیری از دردهای ستون فقرات و انحنای طبیعی آن بهتر است از میزهای کوچک (عسلی) در زیر پاهای خود استفاده کرده تا از فشار وارد شده به مچ پاها و زانوها جلوگیری شود همچنین بایستی رفتن به استخر را در برنامه‌های روزمره خود بگنجانید، چرا که آب‌درمانی، شنا، سونا و جکوزی برای سلامتی این افراد بسیار سودمند است.

لازم به ذکر است که در صورت ایجاد درد بایستی تحت معاینه پزشک قرار گرفته و پس از انجام آزمایشات متعدد، رادیوگرافی و MRI تحت درمان طبی و فیزیوتراپی قرار گیرند.

گزارش از الهام رضایی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار