باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد /

از جشن تولد تا توزیع غذا بین کارتن‌خوابها + تصاویر

جشن تولد برای کارتن خواب ها اگرچه دردی از آن ها دوا نمی کند اما شروعی است بر یک حرکت انساندوستانه...

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛

گروهی از افراد دلسوز، خیر و متخصص در زمینه ترک اعتیاد، از کارتن‌خوابهای شهر تهران حمایت می‌کنند و برای بازگرداندن آن‌ها به زندگی عادی تلاش بی‌وقفه ای دارند.

*کارتن‌خوابها نباید قربانی بی‌تفاوتی شوند!


همچون سه‌شنبه‌های گذشته، غذا را در آشپزخانه‌ ای مخصوص، طبخ و به حیاط مرکز منتقل می‌کنند. حدود 50 نفر در کشیدن و بسته‌بندی غذا مشغول کار هستند و کمک می‌کنند. پس از تمام این کار، افراد حاضر به صورت‌ تیم‌های پنج نفره که از قبل مشخص شده‌اند برای بردن غذا به پارکها راهی می‌شوند. شناسایی و انتخاب محل توزیع غذا، نیز از قبل انجام شده است. این  مناطق شامل مکانهایی می‌شود که به عبارت عامیانه، پاتوق بیشتر کارتن خواب‌ها می‌باشد. این مجموعه، در سه‌شنبه هر هفته، حدود 2000 وعده غذای گرم را میان کسانی توزیع می‌کند که اید بیشتر افراد جامعه و حتی نهادهایی که مسئولیتی در قبال این افراد دارند، با بی‌تفاوتی از کنار آن‌ها و مشکلاتشان عبور می‌کنند.


از جشن تولد تا توزیع غذا بین کارتن‌خوابها + تصاویر


در بین مسیر، در کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر، کم نبودند افرادی که پشت شمشادها، منتظر رسیدن غذا بودند.برق چشمانشان نشان از آشنایی آن‌ها با این افراد خیر بود. منتظر بودند تا این دست‌های سخاوتمند و مهربان ، نان شبشان را به دست‌های بی رمقشان برسانند.


از جشن تولد تا توزیع غذا بین کارتن‌خوابها + تصاویر


*طلوع ،امیدی تازه برای آخر خطی‌ها


هر تیم به پارک موردنظر و تعیین شده خود که می‌رسند، غذا را بین افراد حاضر توزیع می‌کنند.بعضی از کارتن‌خواب ها از شدت خماری و نئشگی،‌متوجه حضور آنها نمی شوند و این لحن آرام و احترام آمیز بچه‌های مجموعه بود که پس از بارها تکرار ، آنها را به خودشان می‌آورد و غذایشان را تحویل می‌دادند.


مسئولین پختن غذا به دقت حواسشان بود که کسی بدون غذا نماند. برخورد بعضی کارتن‌خواب ها آنقدر گرم و صمیمی بود که موج امید را در چشم‌های خواب آلودشان به نمایش گذاشته بود. باورش سخت نیست که هنوز هم پیدا می شوند کسانی که بدون داشتن هیچ سمت و مسئولیت رسمی، نمی توانند بی تفاوت از کنار مشکلات همشهریان خود عبور کنند. 


از جشن تولد تا توزیع غذا بین کارتن‌خوابها + تصاویر



*جشن تولد، جشن رهایی و پاکی

یکی دیگر از کارهایی که موسسه‌ی طلوع انجام می‌دهد برگزاری جشن تولد برای افرادیست که اعتیاد خود را با کمک متخصصین و مسئولان این مرکز ترک نموده‌اند درست مثل بقیه جشن تولدهایی که تا به حال دیده‌اید کیکی هست و شمعی که فرد نجات یافته از اعتیاد آن را فوت می‌کند افراد با توجه به تمایل خود مدت زمان بهبودی و پاکی‌شان از دوران مصرف را اعلام می‌کنند در پایان جشن تولد با حضور مسئولین مجموعه و افرادی که برای کمک آمده بودند حلقه دعا تشکیل و دست‌های حاضرین، پیمانی از جنس عاطفه و امید بستند برای یاری به آنهایی که به آخر خط رسیده‌اند.

*مادران معتاد نوزادانی بیمار

درحین پخش غذا در یکی از پارک‌ها دقایقی کوتاه کنار چند بانو کارتن خواب که با هم مشغول صحبت بودند توقف کردیم. شنیدن حرف‌ها و درد و دلهایشان دردناک بود و عذاب آور . یکی به تازگی از خانه فرار کرده و معتاد شده بود و دیدن زن‌هایی که بیشترشان به علت مصرف مواد دیگر دندانی در دهان نداشتند او را ترسانده بود. یکی باردار بود و به قول خودش تا یک هفته دیگر فرزندش به دنیا می‌آید و مادر می‌شود اما جسم تکیده و چشمان خمارش خبر خوشی را در بر نداشت.

نوزادی که به دنیا نیامده معتاد است و بیمار و این خود معضلی برای هر دوی آنهاست؛ با هرکدام از این سه زن که آمدن به موسسه طلوع وترک اعتیاد را پیشنهاد نمودیم به علت ترسی که از بعضی کمپ‌های غیرمجاز و برخورد بدشان در دل داشتند ، طفره می رفتند .

*کارآفرینی و عزت نفس بهبود یافته‌ها

افرادی که اعتیاد خود را در این مرکز خیریه ترک نموده‌اند پس از پشت سر گذاشتن دوران بهبود اولیه تحت آموزش قرار می‌گیرند. یکی از فعالین این مجموعه می‌گوید: این آموزش‌ها شامل کارهایی می‌شود که افراد بتوانند پس از خروج از موسسه برای خود منبع درآمدی داشته باشند. او می‌گوید بابت آموزش‌های یاد شده هیچ گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و گاهی در نمایشگاه‌های مختلف کارهای افراد بهبود یافته به نفع خودشان برای فروش عرضه می‌شود.

با این قبیل آموزش‌ها و به عبارتی کارآفرینی‌ها افرادی که روزی کارتن خواب و سربار اجتماع بوده‌اند غرور اجتماعی و عزت نفس خود را به مرور زمان به دست می‌آورند.

همان گونه که این گروه در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی پدیده‌ی کارتن خوابی تلاش می‌کند و با توجه به افزایش تعداد افراد درگیر باچنین معضلاتی درکنار نهادهای دولتی این نقش مشارکت و تلاش مردمیست که بسیار اثرگذار خواهد بود.


گزارش : فرزانه فراهانی


انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
این مجموعه که این کار نیک رو انجام می دهند جمعیت طلوع بی نشان ها هستند که هر سه شنبه این آیین رو انجام میدهند به نام آیین مهرورزی...
سپاس از اطلاع رسانی و گزارش خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۰۸:۰۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
دوستان کسانی که مریض دارن (معتاد ) میتوانند با کنگره 60 که جهت درمان اعتیاد هست در اینترنت سرج کرده ادرس و مشخصات کنگره نزدیک به محل یا شهرشان را بدست اورده از دام اعتیاد رها بشوند . به امید روزی که در ایران عزیز هیچ مریضی نداشته باشیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
فرزند ايران
۰۷:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
ممنون
ولي ماهي بهشون نديديد ماهي گيري يادشون بديد چوب و چرخ هم بهشون بدهيد در سود ماهي گيري شركت كنيد
United States of America
سحر
۰۰:۴۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
در این روزگار بی تفاوتی مسئو لان هستند دست هایی که مهربانی می شناسند و در دنیای
وانفسای ما که ارزش های انسانی فقط با پول و پست و مقام سنجیده می شود هستند
شایستگانی که به آفرینش و انسان صرفا به خاطر انسان بودندشان عشق می ورزند و دستی
به مهر برسر بی کسان می کشند که تاسی از دستان مولای مان در خرابه های کوفه است.
خداوند عاقبتشان را به خیر کند.
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۳:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
عالي هستش خيلي مفيده واقعا بايد نگرش اينکه معتادها ميتوانن زندگي خوبي بعد از ترک درست کنن را داشته باشند را درست کرد در ذهن مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خرید خودرو صفر ممنون ......یا علی (ع)مدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خدا خیرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۳۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
سلام .خیلی گزارش قشنگ و دلنشینی بود.من حدود 8 سال پیش یک کارتن خواب بودم و ب یاری یکی از دوستانم از این وضعیت دردناک نجات پیداکردم .اونموقع این موسسه خیر رو نمیشناختم..باید بیشتر تبلیغات بشه..سپاس ازشما
موفق باشید
آخرین اخبار