4تا6 دقیقه‌ اول، بهترین زمان برای نجات بیمار دچار ایست قلبی

بهترین زمان برای نجات جان بیماری که دچار ایست قلبی، شده است 4 تا 6 دقیقه اول است.

دکتر مهدی صنعت کار استادیار بیهوشی و مراقبت های ویژه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینكه یکی از مسائلی که در خارج از بیمارستان و بیشتر در کلینیک ها بوجود می آید، مشکلات و عوارض بعد از تزریق داروها یا موادی است که به منظور انجام اعمال زیبایی استفاده میشود گفت: گاها انجام این تزریق ها منجر به بروز عوارضی خواهد شد که ممکن است برای بیمار خطراتی در بر داشته باشد. 

وی با اشاره به اینكه این عوارض از یک سنکوپ ساده به دنبال تزریق تا یک تشنج و یا شوک آنافیلاکسی مرگبار و در بدترین حالت ایست قلبی و تنفسی خواهد بود ادامه داد : یک متخصص پوست باید بتواند در شرایط حاد و بحرانی بهترین اقدامات را برای بیمار انجام بدهد تا سلامتی بیمار به خطر نیافتد.

این استادیار  بیهوشی و مراقبت های وی‍‍ژه اظهار كرد: احیای قلبی ریوی یك مانور حیات بخش است كه به كمك آن تنفس و گردش خون فرد مصدوم حفظ می شود تا از نرسیدن موادغذایی و اكسیژن به مغز او و مرگ مغزی در فرد جلوگیری شود.

وی با بیان اینكه این مانور حیاتی می تواند بدون احتیاج به هیچ وسیله اضافی نیز انجام گیرد و انجام صحیح و به موقع آن جان انسانهای زیادی را از مرگ حتمی نجات بخشد  تصریح كرد : بهترین زمان برای نجات جان بیماری که دچار ایست قلبی ،ریوی، مغزی شده است 4 تا 6 دقیقه اول است ، زیرا پس از آن اگر هم بیمار زنده بماند به احتمال زیاد آسیب های زیاد و جبران ناپذیری برای او به جا میماند.

دکتر صنعت کار افزود: هدف اولیه احیاء قلبی، ریوی ، مغزی یک مغز سالم و یک بیمار دارای عملکرد است و با توجه به اینكه فاصله زمانی بین تماس با مرکز اورژانس و رسیدن پرسنل پزشکی، اغلب بیش از 5 دقیقه طول می کشد، میزان بقاء به داشتن افرادیکه که در مورد CPR آموزش دیده اند بستگی دارد.

وی با اشاره به اینكه با هر دقیقه تاخیر در انجام احیاء 10 درصد به احتمال مرگ بیمار افزوده می شود ادامه داد : چنانچه CPR بلافاصله به علت ایست ناگهانی قلبی ریوی شروع شود شانس زنده ماندن او 2 تا 3 برابر است .

استادیار بیهوشی و مراقبت های ویژه یادآور شد : احیا قلبی ریوی مغزی شامل دو دسته اقدامات احیاء پایه (خارج بیمارستانی) و احیاء پیشرفته است كه در احیا پایه ما تلاش می کنیم بدون استفاده از ابزار های اضافه و فقط با استفاده از حواس و توانائی های فیزیکی خود در ابتدا بیماران را ارزیابی و بعد آنها را با دادن تنفس و ماساژ از نظر قلبی و تنفسی و مغزی حمایت کنیم تا با زنده نگهداشتن ارگان های اصلی بتوانیم بیمار را به مراکز مجهز برسانیم.

 وی با بیان اینكه ممکن است در خارج بیمارستان و بخصوص در کلینیک های تخصصی و یا مطب پزشکان بعلت تزریق داروها یا انجام پروسیجرهای پزشکی بیمار دچار اختلال هوشیاری یا تشنج یا اختلال همودینامیک شود گفت :حتی ممکن است دچار شرایط بحرانی تر مثل آپنه یا شوک آنافیلاکتیک یا ایست قلبی تنفسی شوند كه در این شرایط بیشترین کمک را کسانی به بیمار میكنندد كه با اقدامات اولیه و پایه احیا آشنا باشند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: ایست قلبی ، سنکوپ ، تشنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار