شیراز؛

ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در بخش کشاورزی استان فارس وجود دارد

الگوی درست مصرف و بهره گیری بهینه و مناسب از منابع آبهای زیر زمینی و جاری با حساسیت و دقت دنبال می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: شناخت و معرفی هر چه بیشتر اهمیت آب ، الگوی درست مصرف و بهره گیری بهینه و مناسب از منابع زیر زمینی و آبهای جاری ، اهدافی است که سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با حساسیت و دقت به آن پرداخته است .

دکتر محمد مهدی قاسمی با بیان اینکه در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری با نگاه به حفظ منابع پایه ، مورد توجه خواهد بود اظهار داشت : با درک اهمیت انرژی و آب و نقش آن در توسعه پایدار استان فارس ، بر ضرورت مدیریت منطقی و مسئولانه بر این منابع تأکید دارد و تلاش می کند با بکارگیری دانش و فن آوری نوین و اصلاح و تدوین برنامه های متناسب و روزآمد از ایجاد بحران های احتمالی در منطقه جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در استان فارس ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد خاطر نشان کرد :توجه به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی باعث شکوفائی بخش وسیعی در اقتصاد استان خواهد بود که این مهم علاوه بر کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی و کمک به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نقش به سزائی در ارتقاء ارزش افزوده و بهره وری در این بخش ، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود در بخش کشاورزی ، ایجاد اشتغال پایدار ، کمک به افزایش صادرات غیر نفتی ، تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار و ایجاد زمینه های مساعد مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی ایفا می کند .

این مقام مسئول از افزایش بهره‌وری در راستای حفظ منابع پایه آب و خاک که نخستین موضوع و حیاتی‌ترین آن آب است اشاره کرد و افزود : باید با مدیریت، منابع و ابزار، بهره‌برداری از آب را افزایش دهیم تا بتوانیم به ازای یک واحد آب محصول بیشتری تولید کنیم. این کاری است که کشاورزان نمونه و خیلی از کشاورزان پیشرو انجام می‌دهند. اگر بهره‌وری را در مصرف آب انجام دهیم خیلی از مشکلات کشاورزی حل می‌شود.

وی مصرف بهینه آب را یکی از برنامه‌های اصلی در بخش کشاورزی بر شمرد و گفت : در سال جدید در زمینه کشاورزی شاهد تحول مثبت خواهیم بود و اکنون آثار آن را در بخش کشاورزی مشاهده می‌کنیم. اکنون تردیدیباقی نمانده است که فارس در سال های پیش رو با بحران جدی ناشی از کمبود آب و نحوه ناصحیح مصرف آن ، رو به رو است .

قاسمی با بیان اینکه منابع خوبی برای گسترش گلخانه‌ها در نظر گرفته‌ایم، افزود : تسهیلات ارزان قیمت یکی از این کارها است، چون مصرف آب در گلخانه‌ها بسیار کمتر از عرصه است و در عوض تولید حتی تا هزار تن بیشتر شده است.

این مقام مسئول"حمایت موثر از ساماندهی فرآیند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی با هدف بهبود رابطه مبادله بخش با سایر بخش ها، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تولید، و بهبود کیفیت مواد و فرآورده های غذایی را ضروری دانست و گفت : تولید کشاورزی باید اقتصادی باشد و کشاورز بتواند با تکیه بر تولید، خود را برای توسعه آماده کند و از عهده هزینه‌ها برآید.

وی" به ارتقاء بهره‌وري از آب درتوليد محصولات كشاورزي و استفاده علمي و بهره‌برداري بهينه از ساير نهاده‌هاي توليد اشاره کرد و افزود : سال‌ها است که با مشکل افزایش تولید یک محصول و کمبود همان محصول در سال بعد مواجه‌ایم وبرای اصلاح الگوی کشت برنامه‌ای در دست اجرا است که برای جلوگیری از تکرار کشت‌های بی‌هدف چه باید کرد؟

قاسمی با بیان اینکه ،بايد افزون بر تامين امنيت غذايي به سمت توليد سالم با انجام اقدامات فراگير براي كاهش هزينه و ارتقاي كمي و كيفي محصولات حركت كرد اظهار داشت : با پرداختن به تنظیم بازار و داشتن الگوی کشت ، می‌توانیم بازارهایمان را با وجود محدودیت‌های بیرونی و درونی توسعه دهیم و همچنین واردات و صادرات را نظام‌مند و شفاف کنیم.

این مقام مسئول افزود: سیاستی که ما می‌خواهیم دنبال کنیم این است که توصیه فنی و اقتصادی به کشاورز داریم. به کشاورز بگوییم محصولی در این منطقه بکارد که با اقلیم و منابع سازگار باشد و توصیه اقتصادی هم این است که کشت اقتصادی‌تر را به کشاورز توصیه کنیم چون تولید ملی، ارزش تولید ملی و تولید اقتصادی برای تولیدکننده ملاک است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس بر ضرورت برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با نخبگان جامعه کشاورزی، خبرگان کشاورزی، افراد صاحب ایده ، طراح و علاقه‌مند برای تحول‌آفرینی کشاورزی، به ویژه برقراری ارتباط و تعامل مناسب با دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم از یک سو و نیز کشاورزان به عنوان نیازمندان و مصرف‌کنندگان محصولات علمی دانشگاه به منظور ایجاد پویایی و نشاط تاکید کرد.

انتهای پیام/س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.