شیراز؛

استان فارس قطب صادر كننده تخم مرغ خواهد شد

در آینده نزدیک استان فارس به صادر كننده تخم مرغ تبديل خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس از تولید بیش از43 هزار تن تخم مرغ در پارسال دراستان فارس خبر داد و گفت: با برنامه ريزي و پی گیری های انجام شده ، امیدواریم در آینده ای نزدیک ميزان توليد تخم مرغ استان فارس از مصرف استان فراتر رفته و این استان به يك صادر كننده تخم مرغ تبديل شود.

سید عبدالله جزایری" مصرف سرانه تخم مرغ استان را بیش از 11 کیلوگرم در سال عنوان کرد و ادامه داد: پیش بینی می شود امسال نیاز استان به تخم مرغ به بیش از 45 هزار تن برسد.

جزایری ادامه داد: صنعت دامپروری با 140هزار نفر اشتغال مستقیم و 398 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم از جمله فراگیرترین مشاغل استان است که از نظر تولید پروتئین حیوانی، اشتغالزایی و ایجاد درآمد در محیط های غیر شهری و همچنین ارزآوری نقش بسیار موثری دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دامپروری دارای جذابیت فوق العاده ای بین سرمایه گذاران نیز بوده که این امر در طرح های تأثیر گذاری مانند طرح توسعه کشاورزی نمود عینی داشته است.

وی با مثبت ارزیابی کردن تاثیر اجراي طرح توسعه كشاورزي در صنعت دامپروری استان تصریح کرد: در طی ساليان اخير شاهد رشد تولید محصولات دامی بخصوص با اجراي طرح توسعه كشاورزي بوده ایم به نحوی که تولید گوشت قرمز استان به رتبه یکم کشور رسید و شاهد ارتقاء رتبه های استان در تولید شیر (رتبه پنجم)، تولید مرغ (رتبه چهارم)، عسل ( رتبه پنجم) و تخم مرغ (رتبه هشتم) بوده ایم.

وی تاکید کرد : این طرح ها توانست پتانسیل های تولیدی استان را بسته به نوع تولید از 10 تا 50 درصد افـزایش دهد و پيش بيني مي شود مجموع اين تـوليدات در سال 1394 به مرز هشتصد تن برسد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت شیر استان پرداخت و بیان کرد: پارسال علیرغم پیامدهای بروز خشکسالی هاي متوالی در استان فارس و به تبع آن توقع کاهش تولید شیر، خوشبختانه به دلیل ارائه تسهیلات مناسب به بهره برداران در جهت تأمین تلیسه های پرتولید، به بهره برداری رسیدن واحدهای جدید الاحداث و بهبود جایگاه دام، اجرای فعالیت های اصلاح نژادی و تأمین نهاده های دامی مورد نیاز و هم چنین اصلاح وضعیت تغذیه دام‏ها، شاهد افزایش تولید شیر به میزان 21 هزار تن نسبت به سال 92 بودیم. که در حال حاضر تولید شیر در استان بالغ بر 521 هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی فارس، سرانه تولید شیر در استان فارس را حدود 113 لیتر در سال عنوان کرد و افزود: 74 درصد تولید شیر در استان به مصرف مردم رسيده است و حدود 20 درصد شیر تولیدی استان قبل یا بعد از فرآوری به سایر استان‏ها صادر می شود.

وی" در بخشی دیگر از سخنان خود از تولید 65 هزار تن گوشت قرمز در استان فارس در پارسال خبر داد و افزود: با کسب این رقم استان فارس توانست براي دومين سال پياپي مقام نخست تولید گوشت قرمز کشور را به دست آورده و به عنوان قطب اول پرواربندی و تولید گوشت کشور مطرح شود.

جزایری یادآور شد: این مقدار تولید گوشت قرمز علاوه بر تامین مصرف سرانه 11 کیلوگرمی جمعیت استان فارس مقدار زیادی نیز مازاد تولید داشته ایم که به سایر استان ها صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه یکی از بزرگترین واحد مرغداری تخم گذار کشور در استان فارس مستقر است اضافه کرد: مرغداري گوشتي در استان فارس به سرعت روند توسعه خود را طي مي كند و وجود یک هزار واحد مرغداري فعال با ظرفيت 25 ميليون قطعه در هر دوره جوجه ريزي پتانسيل بسيار مناسبي را براي توليد گوشت مرغ فراهم کرده است.

انتهای پیام/ی



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.