ساری؛

زنگ خطرهای تنبلی چشم را بدانید

تنبلی چشم اختلالی است که اگر جدی گرفته نشود دید چشم را خاموش می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ تنبلی چشم یا آمبلوپی در 3 درصد از افراد دیده می‌شود و این اختلال زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.

جراح و متخصص چشم گفت: عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم موجب این می شود که مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود می شود که اصطلاحاً دید چشم بیمار «خاموش» می شود.

دکتر هانیه احمدی افزود: این اختلال معمولاً در یک چشم دیده می‌شود و به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلفی مانند عیوب انکساری شامل دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم، عدم شفافیت مسیر بینایی و انحراف چشم رخ می‌دهد.

به گفته جراح و متخصص چشم ؛ هنگامی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند.

دکتر احمدی افزود: تنبلی چشم معمولاً در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف می‌شود و کودک ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد شکایت داشته باشد.

وی یادآور شد: تنبلی چشم در صورتی که در زمان مناسب تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است و درمان آن معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است.

این پزشک متخصص گفت: درمان از طریق بستن چشم سالم ممکن است هفته ‌ها و یا حتی ماه‌ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود.

دکتر احمدی با بیان اینکه تکامل سیستم بینایی تا سنین 10 تا 12 سالگی صورت می‌ گیرد و درمان تنبلی چشم بعد از این سنین بسیار بعید است، افزود: اگر در این سنین درمان نشود تا آخر عمر این بیماری برای فرد باقی می ماند.

این پزشک متخصص تصریح کرد: وقتی نوزادی به دنیا بیاید در معرض اختلال تنبلی چشم قرار می گیرد تا زمانی که این بیماری اصلاح شود.

وی تصریح کرد: در بیماری تنبلی چشم تصویر روی شبکه چشم بیمار مشخص نیست و اگر این اختلال درمان نشود مغز به این روش دیدن عادت کرده و دید بیمار در بزرگسالی قابل اصلاح نیست.

این جراح و متخصص چشم گفت: تا زمانی که رشد مغزی فرد بیمار کامل نشده این بیماری قابل درمان است و فرد بیمار باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.

دکتر احمدی افزود: شایع ترین نوع تنبلی چشم در بچه ها، انحراف چشم به طرف داخل است.

این جراح و متخصص چشم از خانواده ها خواست تا اگر فرزندشان به این بیماری مبتلا هستند با همکاری با پزشک مربوطه درمان درست را هر چه زودتر اجرا کنند.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: زنگ ، خطر ، تنبلی ، چشم ، ساری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.