بررسی طرح مالیات بر ارزش افزوده در امارات متحده

وزارت دارایی امارات قصد دارد با مشارکت کشورهای همسایه طرح مالیات بر ارزش افزوده را به اجرا گذارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  العربیه؛ پایین آمدن بهای جهانی نفت موجب شد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با مشکلات اقتصادی متعددی روبرو شوند. امارات برای نخستین بار از سال 2009 (1388) با کسری بودجه مواجه شده و به همین دلیل به فکر یافتن راه حلی جدید برای جبران کاهش بهای نفت افتاده است.

وزارت دارایی امارات اعلام کرد در حال رایزنی و مذاکره با کشورهای همسایه و عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس – جی سی سی – است تا در یک طرح هماهنگ و فراگیر طرح مالیات بر ارزش افزوده را به اجرا درآورند. هنوز نرخ جدید مالیات و یا کالاهای معاف از پرداخت مالیات اعلام نشده است؛ اما بدون شک امارات قادر نخواهد بود بدون مشارکت کشورهای همسایه این طرح را به اجرا گذارد.

اگر این طرح به اجرا گذاشته شود، بزرگترین اصلاح اقتصادی میان کشورهای عضو جی سی سی خواهد بود. شش کشور عضو شورای همکاریهای خلیج فارس همگی از صادرکنندگان بزرگ نفتی هستند و باید با بالا بردن نرخ مالیات، کاهش بهای نفت را جبران کنند. انتظار می‌رود مالیات بر ارزش افزوده  بر مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و غذای کودک اعمال شود؛ اما هنوز فهرست نهایی اقلامی که شامل این طرح می‌شود اعلام نشده است.

در چند سال گذشته موضوع اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده مورد بحث کشورهای عربی قرار داشت. با‌وجود آنکه امارات یکی از ثروتمندترین کشورهای جی سی سی است؛ بیش از سایر اعضا از اصلاحات نظام اقتصادی و مالی استقبال می‌کند. امارات در ماه میلادی جاری یارانه بنزین را حذف کرد و یارانه برق و آب نیز در این کشور کاهش یافت. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد امارات متحده نرخ 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 10 درصد مالیات بر شرکت‌ها و 15 درصد مالیات بر خودروها را اعمال کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار