شعله قهرمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دوربین و میکروفون حرمت دارند

باید سعی کنیم در برنامه‌ها از دید مخاطب و مردم به مسائل بپردازیم نه از منظر کارشناسان و مسئولان.

شعله قهرمانی، مجری برنامه «سیمای خانواده» در خصوص ویژگی‌های برنامه‌های خانواده‌محور و نحوه اجرا در تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مهمترین جذابیتی که باعث شده تا من برای چند سال متمادی در «سیمای خانواده» حضور داشته باشم، مبحث خانواده است که برای من بسیار جالب بوده و هست.

وی ادامه داد: در ارائه مسائل خانواده در قالب یک برنامه می‌توان به قسمت‌های مختلفی ورود پیدا کرده و در مورد آن‌ها کارکرد از جمله موضوعاتی چون هنر، روانشناسی، آشپزی و از این دست و تمام این موارد در برنامه «سیمای خانواده» بسیار هماهنگ عمل کرده است.

قهرمانی در مورد عواملی که باعث جذب مخاطب می‌شوند، بیان کرد: اولین موضوع، دغدغه خاطر خود مخاطب است، در واقع کار کردن در حوزه‌ای که مورد علاقه خود مخاطب است، به عنوان مثال اکثر مخاطبان برنامه «نود» از قشر جوان و فوتبال‌دوست هستند، بنابراین اولین عامل در جذب مخاطب، خود موضوع است، سپس در مرحله بعد به نحوه پرداختن به موضوع و چگونگی مطرح‌کردن آن می‌رسیم که بسیار مهم است، مسائل باید به شکلی شفاف و با دید مخاطب پرداخته شود نه از دید مسئول و کارشناس.

وی افزود: «سیمای خانوده» هم، همین‌طور است و به موضوعات روز در حوزه خانواده می‌پردازد، به عنوان مثال مسائل نوجوان‌ها که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند.

قهرمانی خصوصیات اجرا در برنامه تلویزیونی را این‌گونه عنوان کرد: یکسری اصول برای اجرا وجود دارد که جزو موارد اصلی ویژگی‌های عمومی اجراست و یک مجری باید این توانمندی‌ها را دارا باشد.
این توانمندی‌ها شامل اجرا در تمام ژانرها می‌شود، اما یک بخش دیگر وجود دارد و آن‌ هم بخش تخصصی در اجراست که به شخصیت خود فرد، علایق و توانمندی‌های او و اطلاعات ریزی که راجع به مسائل گوناگون دارد، باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: در یک برنامه خانواده‌محور مجری باید سعی کند تا اطلاعات عمومی خود را افزایش داده و تمام هم و غم خود را برای مطالعه و تحقیق در موضوعات مختلف از جمله مباحث روانشناسی، ارتباطات خانوادگی، مسائل بهداشتی، تربیتی و ... بگذارد. در غیر این صورت نمی‌تواند به مسیر خود ادامه دهد. تمام موارد گفته شده را باید گام به گام با خانواده پیش برده و حرکت کرد.

قهرمانی بیان کرد: هنوز هم موضوعات خانوادگی جذابیت‌های خاص خود را دارند، به شرط آنکه تمام موضوعات به روز و جزو دغدغه‌های امروز مردم باشند و خوراک و مطالب خوبی را ارائه دهند، شبکه‌های اجتماعی یکی از رقبای تلویزیون هستند، پس بهتر است با یک کار تخصصی و با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم از گروه‌های خوب و قوی استفاده کنیم.

وی در خصوص ورود جوان‌ها به عرصه اجرا گفت: از اینکه در حیطه اجرا، جوان‌ها و قدیمی‌ترها را مقابل یکدیگر قرار دهیم، بسیار متأسف می‌شوم، جوان‌ترها به طور قطع باید وارد عرصه اجرا و برنامه‌سازی شوند. در دوران ما پیشکسوتان این موقعیت را در اختیار ما قرار دادند و حال نوبت ماست که باید آن را به نسل بعدی منتقل کنیم.

وی اظهار داشت: من به همه جوان‌ها اعتقاد دارم، چرا که آن‌ها مبتکر و خلاق هستند.

مجری یک برنامه تلویزیونی کمتر اجازه آزمون و خطا دارد، اما این نکته نیز حائز اهمیت است که باید تجربیات کافی را داشته و مسیری را که ما در این راه طی کرده‌ایم را حتی سریع‌تر از ما طی کنند.
قهرمانی در مورد نحوه اجرای خود در «سیمای خانواده» گفت: من مجبورم تا یکسری اطلاعات را از نسل قبلی گرفته و حال با خلاقیت و توانمندی‌هایم کار بهتر و قابل قبولی را ارائه دهم، در اجرای «سیمای خانواده» من باور داشتم که خودم و بیننده می‌داند که این برنامه مخصوص به خانواده است و میزان موفقیت من در اجرا به نگاه بیننده و نظرات آن‌ها باز می‌گردد.

وی بیان کرد:‌ نباید هر کس با هر سطح اطلاعات وارد عرصه اجرا شود، ما پیشکسوتان زیادی را در این وادی داریم که صلاحیت ورود به این حوزه کاری را تشخیص بدهند در گذشته و زمان ورود ما به سازمان صدا و سیما گفته می‌شد که دوربین و میکروفون مقدس است و حرمت دارد.

مجری برنامه رادیویی «راه شب» اظهار داشت: هنگامی که مجری در هر زمینه‌ای کار می‌کند مانند دریاچه‌ای بزرگ است که دارای عمق یک سانتی‌متری است. به نظر من یک مجری اگر یک رشته را انتخاب کند که در آن سرآمد باشد، بهتر است.

وی در خصوص تفاوت اجرا در برنامه‌های زنده و تولیدی عنوان کرد:‌ تفاوت برنامه‌های زنده و تولیدی به موضوع برنامه برمی‌گردد. با توجه به موضوع برنامه باید اطلاعات و دانش خاص آن را داشته باشیم به همین منظور باید کارشناسان بحث و بررسی کنند تا موفق باشند یک برنامه تخصصی لازم نیست که هر روز به روی آنتن برود بلکه باید فرصت داشته باشیم که با نگاهی دقیق به اجرا درآید.
وی افزود: اما برنامه «سیمای خانواده» یک مجله خانوادگی است. زندگی در خانواده‌ها در جریان است و ما بطور روزمره در حال زندگی کردن هستیم.

بنابر این باید به شکل روزمره به آن پرداخت ولی نباید این پخش روزانه باعث کم‌کاری در آن شود. برای یک مجله تصویری خانواگی مانند «سیمای خانواده» باید یک گروه بسیار قوی همراه با مطالعات دقیق داشته باشیم.

وی ادامه داد: ترکیب گروه برای من مهم است، خوراک فکری دادن به مجریان دست و بال آن‌ها را پر می‌کند، اگر گروه برنامه‌ریزی قوی نباشد و مجری دغدغه نداشته باشد، برنامه تبدیل به یک مجله زرد می‌شود.

قهرمانی با اشاره به تفاوت‌های رادیو با تلویزیون افزود: تفاوت تلویزیون و رادیو مثل تفاوت رادیو و روزنامه است، زیرا در لحظه با شنونده ارتباط برقرار می‌کند و ملموس است. بنابر این می‌توان گفت از جمله مواردی که یک مجری باید آن‌ها را رعایت کند، حرکات بدن، لبخند‌ و بسیاری مسائل دیگر است،‌ زیرا از این طریق بسیاری از مفاهیم را می‌توان منتقل کرد که به جاذبه‌های تصویر، لباس، پوشش، ژست‌ها و گویش‌ مجری برمی‌گردد، البته موارد گفته شده برای خانم‌ها محدودتر است که این مسئله برمی‌گردد به خلاقیت خانم‌ها و شناختی که از مسائل گوناگون دارند.

وی تصریح کرد: به نظر من بحث‌های کارشناسی و قسمت آشپزی جذاب‌ترین بخش برنامه سیمای خانواده است.

قهرمانی در پایان گفت: به گفته‌های پیشکسوتان بها دهیم و به تجربه آن‌ها احترام بگذاریم، سعی کنیم در کارهایمان خلاقیت داشته باشیم کار تلویزیونی تخصصی است،‌ امیدوارم ما دانش‌مان را روز به روز بالا ببریم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار