گزارش /

پوست کلفت ها را بهتر بشناسیم

افراد پوست کلفت ، به هیچ عنوان کم نمی آورند و محکم و استوار با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می کنند.


شنیدید که می گویند طرف پوستش کلفت است و به سادگی از پا در نمی آید؟ در بدترین فشارهای روحی مقاوم است و کم نمی آورد؟ قدرت گفتارش لج درار است و شکست نمی خورد؟ 

* سخت رویان پوست کلفت می شوند

افراد سخت رو به حدی در برابر مشکلات روحی مقاومند که گاهی اوقات برای خود دشمن تراشی می کنند. مقاوت این گروه از دوستان، خشم برخی افراد سست عنصر را بر می انگیزد و عنان کار را از دستشان می رباید. آن چنان که کمتر از دیگران، دچار انواع بیماری های زاده عصر جدید می شوند و طول عمرشان کش می آید. 

سخت رویان با توانایی درگیرشدن عمیق با فعالیت ها، بر رویدادهای زندگی خود کنترل دارند و بر آن تأثیر می گذارند و علی رغم تغییرات زیاد، همواره رشد خود را مضاعف و دل بعضی ها را پر خون می کنند طوری که اقدامات فردی علیهشان راهگشا نیست و حاسدان برآنند تا با برنامه از پیش تعیین شده تخریبشان کنند اما غافل از آن که سرسختی این افراد آنان را از پای در می آورد.

* علی سخت رو است و  محمد ...

علی، 29 ساله - کارمند، به شدت سخت روست و زیر بار دسیسه های برخی همکارانش کم نمی آورد. او مجدانه تلاش می کند تا نظر مدیرانش را جلب کند. در زیرآب زنی های شرکت، با خونسردی تمام آبی تنی می کند و با پیشبرد وظایف محوله در جهت اهداف شرکت، پوز تمام حاسدان را به خاک می مالد اما در مقابل محمد، 32 ساله – کارمند همان شرکت، با کوچکترین موضوعی از کوره در می رود و کنترلی بر اوضاع و شرایط خود ندارد و بدون تفکر و عدم سازش با محیط، دائما در استرس است تا شغل خود را از دست ندهد. محمد ، رویدادهای محل کار را مشابه علی تجربه می کند. او همکار مستقیم علی است اما علی با خونسردی استرس را تعدیل می کند و محمد فقط حرص می خورد.


*افراد سخت رو، مدیون محیط دوران کودکی خود هستند

رشد و پرورشِ ویژگی های فردی، روانی و شخصیتی سخت رویان در دوران کودکی سالم بوده است آنان محبت را در خانواده لمس کرده و به نیازهای اساسیشان پاسخ صحیح داده شده است. تنبیه و تشویق در موردشان درست صورت گرفته و همواره دیده و شنیده شده اند.

دکتر ناصر قاسم زاد، روانشناس و درمانگر، در خصوص افراد سخت رو می گوید: مراحل رشد یک فرد در بستر خانواده شکل می گیرد و الگوهای تربیتی فرزندان در خانواده، پدر و مادر هستند. هرچه والدین، فرزندان را در مشکلات یاری کنند و فرزندان به صورت عملی در ارتباط با دیگران آموزش  ببینند، در جامعه موفق تر عمل می کنند. هنر پدر و مادر این است که سالم بودن خود را به کودکان نشان دهد، اگر پدر و مادر روحیات خوب، سالم و محکمی داشته باشند به همان میزان هم فرزندانشان مهارت کسب می کنند. 

*جامعه،کارخانه انسان سازی

سخت رویی در جوامع مختلف قضاوت های اجتماعی متفاوتی دارد. برخی جوامع نگاه مثبت و برخی دیگر آن را رد کرده و نگاه منفی به آن دارند اما با این وجود سخت رویی می تواند زمینه موفقیت برخی افراد را فراهم کند. 

دکتر جعفر بای، محقق و پژوهشگر آسیب های اجتماعی، معتقد است: سخت رویی صفت ژنتیکی یا وراثتی نیست بلکه شرایط اجتماعی است که فرد را سخت رو می کند. انسان ها از جامعه ، صفات مثبت و منفی را می آموزند و تحت تأثیر کنش های اجتماعی از خود واکنش نشان می دهند، در صورتی که برخی از این صفات با پاداش اجتماعی مواجه شود به استمرار آن در تعاملات اجتماعی خود ادامه می دهند.

*برخورد خشن افراد را سخت رو نمی کند

مدیریت بحران در محیط های خانوادگی، اداری، آموزشی و ... بسیار بهتر از روش های تنبیهی تأثیرگذار است و نباید به اشتباه تصور کنیم که برخوردهای خشن و بسیار محکم در پرورش افرادی مقاوم و سخت رو موثر واقع می شود. باید با آموزش سخت رویی در خود بحران ها و تنش ها را حل کرده و سلامت جسم و روان را تقویت کنیم.

گزارش : نگین باقری

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عزت اله
۱۲:۱۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
آقا این چه کاری کردید ما رو از دیدین و دانلود فیلمهای سایت محروم کردید الان ما باید چیکار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
ویژگی خوبیه
Oman
ناشناس
۲۲:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
اخخخخ چه لجی در میارن این ادما
آخرین اخبار